Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_11_01-seq36> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 2001_11_01-seq36 type Speech.
- 2001_11_01-seq36 number "36".
- 2001_11_01-seq36 date "2001-11-01".
- 2001_11_01-seq36 isPartOf 2001_11_01.
- 2001_11_01-seq36 spokenAs 22.
- 2001_11_01-seq36 spokenText "Godātais priekšsēdētāj, godātais Ministru prezident, godātā Saeima! Es, kā deputāts Burvis teica, arī neesmu naivs un, tāpat kā visi klātesošie, zinu balsojuma rezultātus. Varam šaubīties tikai par atsevišķiem skaitļiem. Tā kā šis jautājums skar ne tikai tos, kas ir sacerējuši gan šo likumu paketi, gan arī tā saucamo budžeta grāmatu, es gribētu piedāvāt, labvēlīgi piedāvāt, dažus priekšlikumus, kas, manuprāt, šo grāmatu un šo paketi varētu uzlabot. Vispirms es gribētu, Ministru prezidenta kungs, jums palīdzēt, lai jūs tiešām uz otro lasījumu panāktu gan valsts budžeta likumprojektu paketē, gan arī pašā budžetā, kā jūs teicāt, iedzīvotāju vajadzību sabalansējumu ar valsts iespējām. Šodien gan var pierādīt - un es mēģināšu to darīt ar piemēriem -, ka šodien ir valsts vajadzību apmierināšana, ignorējot iedzīvotāju iespējas. Un attiecībā uz finansu ministra tēzi, ka, lūk, šis gads, kas visā pasaulē ir pats sliktākais gads pēdējo 19 gadu laikā, mums esot pats labākais, teikšu tā: Bērziņa kungs, varbūt salīdzināsim ar 1919. gadu, un tad mums būs vēl divtik lielāka izaugsme! Diemžēl tagad mums ir debates par visiem šiem likumprojektiem kopumā. Manuprāt, vajadzētu tomēr nākamreiz mainīt šo kārtību par atsevišķiem likumprojektiem. Mēs esam daudz strīdējušies, kamēr pieņēmām… Šodien mēs ļoti emocionālā gaisotnē visu saberam vienā maisā, un, kā parasti, likumu izstrādātāji valdībā nemaz šo stenogrammu nelasīs. Es tomēr ceru, ka atsevišķas nianses ņems vērā. Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu. Redziet, automobiļiem, kuriem ir līdz pusotrai tonnai… tiem šī ikgadējā nodeva ir pacelta pusotras reizes… precīzāk sakot, 1,6 reizes. Šī nodeva Valsts ieņēmumu dienestam nav jāadministrē, jo to vienkārši nevar cilvēks nemaksāt, jo viņu policisti “štopē” un viņam prasa ne tikai to, kur ir tas ugunsdzēšamais aparāts, bet arī to, kur ir tā uzlīme par nodevas samaksāšanu. Manuprāt, tas nebūtu taisnīgi, jo mēs neko neesam darījuši, nedz lai uzlabotu ceļus, nedz arī cilvēku, it sevišķi perifērijās dzīvojošo, iespējas pelnīt, lai varētu maksāt vairāk. Tā ir tāda, ziniet, diktatoriska attieksme… faktiski nekaunīga laupīšana. Tagad par muitas nodokli un tarifiem. Varētu šajā sakarā debatēt par dažādām lietām, arī par kontrabandu, pret kuru nupat sāk kārtējo reizi cīnīties. Bet kas notiek? Reālā ieņēmumu papildināšana ir uz to cilvēku, mūsu bezdarbnieku rēķina, kuriem mēs neesam radījuši darba vietas. Neko neesam viņu labā darījuši un nemaz negatavojamies darīt. Proti, cilvēki brauc uz Viļņas tirgu... Latgalē tā ir viena industrija, cilvēki dzīvo no tā. Brauc un regulāri ved preces un savā tirgū, Daugavpilī vai Rēzeknē, pārdod, un no tā iztiek veselas ģimenes. Mēs viņu labā neko nedarām. Un tagad viņiem divas reizes palielinām... teiksim, samazinām to preču skaitu, kuras viņi varētu ievest. Tajā pašā laikā veidojam korupcijas iespējas muitniekiem. Proti, 30 dienu laikā viens cilvēks vienu reizi varēs braukt. Kādā veidā jūs to administrēsiet? Jūs netiekat galā ar gaļas un naftas kontrabandu, un tagad jūs “atspēlēsities” attiecībā uz šiem nabaga cilvēkiem, kuri ne jau no laba prāta uz turieni brauc. Aizbrauciet, ministru kungi, uz turieni, uz to tirgu, atvediet caur šo mūsu ņirdzīgo robežu šīs preces un pārdodiet, un dabūjiet dažus santīmus! Redzēsiet, kā tas būs. Tā ir liela traģēdija. Es aicinu jūs: uz otro lasījumu svītrojiet ārā šīs muļķības un šīs būtībā provocējošās lietas! Par pievienotās vērtības nodokli. Apspriežot pagājušā gada budžetu, kā jūs atceraties, pašas lielākās debates bija par bērnu pabalstiem. Tika runāts, ka, lūk, mēs nākamreiz visu tur sakārtosim. Ne tikai tas nav izpildīts, bet ir arī izdarītas vēl lielākas nekrietnības. Par 9% ir aplikti ar nodokli, teiksim, tie pakalpojumi un tās preces, kuras agrāk nevienam neienāca prātā aplikt, proti, medikamenti, zīdaiņu specializētā pārtika un grāmatas. Tiem, kas šodien ir šeit zālē, tas nemaz neinteresē. Jo tiešām ir vienalga, vai tur 100 lati ir uz vienu pusi vai otru. Taču cilvēkiem, uz kuriem tas reāli attiecas, tas ir ļoti sāpīgs trieciens. Es aicinu to kārtību mainīt. Tālāk. Par uzņēmumu ienākuma nodokli. Budžeta deficīts aug, bet mēs tagad ņemsim un samazināsim nodokli, jo tām firmām, kuras atbalsta deputātu frakcijas, tas būtu izdevīgi un arī makroekonomiskā un visādā citādā ziņā tas būtu smuki. Nu nevar tā darīt! Tās ir dzīres mēra laikā. Ja jau mums ir tik briesmīgs budžeta deficīts un trūkst naudas daudzām programmām, kāpēc tad mēs šodien samazinām nodokļus? Tālāk. Par ieņēmumiem. Kopprodukts, kā jau mums te stāstīja ministrs, nākamgad augs par 9,1%. Taču ieņēmumu mēs dabūsim uz pusi mazāk - 4,3%. Tātad Valsts ieņēmumu dienests strādās sliktāk, bet mēs viņiem vēl par veseliem 6 miljoniem... 4,2 miljoniem dosim vairāk naudas, un plus vēl sešarpus miljonus mēs dosim viņiem dažādu programmu īstenošanai, lai sakārtotu savu darbību. Lai nopirktu varbūt jaunas... es nezinu, ko. Arī tā ir tāda galīgi nesaprotama lieta, kāpēc tas tiek darīts. Tagad vēl par pašu budžetu. Pirmkārt, valdība nav pateikusi, kurš ir sodīts par to, ka tā nav izpildījusi savu solījumu - līdz 1. oktobrim iesniegusi mums budžeta projektu, lai mēs varētu ar to sākt kārtīgi strādāt un dot savus priekšlikumus. Tas ir darīts vai nu tīši, vai netīši, bet mēs, ne opozīcija, ne pozīcija, nevarējām sākt strādāt pie šā budžeta projekta, jo mums vienkārši tāda iespēja tika liegta. Otrkārt, nekādu novitāšu, budžetu sastādot, nav bijis pēdējos gados. Nekas te nav izdarīts, finansu ministra kungs, nekas jauns! Jauns ir tikai tas, ka atšifrējumu ir vēl mazāk, faktiski to vispār nav. Nevar, teiksim, saprast, kur konkrēti aiziet tie daudzie miljoni. Satiksmes ministrijai ir, piemēram, Autoceļu apakšprogrammā paredzēti 58, 8 miljoni. Kur, kādiem ceļiem? Droši vien tepat Rīgā un ap Rīgu, kur mēs ar jums staigājam un braukājam. Un kā būs Latgalē un Kurzemē? Tas finansējums noteikti tur neaizies. Jo, ja ir iespēja subjektīvi rīkoties, tad rīdzinieki tos arī subjektīvi sadalīs. Labklājības ministrijai, kā stāsta, dos 19 miljonus klāt: nu tik būs, nu tik strādās! Redziet, ja iedotu vēl 100 miljonus Labklājības ministrijai, tad tā nelaime labklājības lietās būs vēl lielāka, jo problēma jau ir tā, ka strukturāli labklājības sistēma mums ir, nu, savstarpēji karojošu elementu savārstījums. Tā nemaz nav sistēma, jo - kas ir šīs slimokases? Tās būtībā nav slimokases, pārsvarā tur ir veikli ierēdņi no bijušajiem ārstiem vai finansistiem, tas ir tāds finansu pārdalīšanas, korupcijas, teiksim, slānis, kas nevis, kā tas būtu vajadzīgs, veido veselības aprūpes apdrošināšanu, bet gan kārtējo reizi subjektīvi pārdala valsts budžeta līdzekļus. Budžets nekādā ziņā nav nulles budžets, un tāds tas arī nekad nebūs, ja Saeimas valdošā pozīcija vai Ministru kabinets mēģinās mānīt visus deputātus. Patiesībā jūs, nedodot mums pilnu informāciju, kaitējat ne tikai, kā saka, visai sabiedrībai un opozīcijai, bet pirmām kārtām sev. Jo, ja mēs dabūtu sīkāku informāciju par jūsu iecerēm, kur tērēt šos līdzekļus, mēs varētu jums palīdzēt racionālāk izlietot šo naudu. Es ļoti ceru, ka, gatavojot likumprojektu uz otro lasījumu, šie priekšlikumi tiks ņemti vērā un ka jūs vismaz mēģināsiet izskatīties kaut vai vēlēšanu gadā, nu vismaz uz āru, kaut cik godīgāki. Paldies par uzmanību.".
- 2001_11_01-seq36 language "lv".
- 2001_11_01-seq36 speaker Janis_Urbanovics-1959.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q822919.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q2660080.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q8436.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q4459436.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q80021.
- 2001_11_01-seq36 mentions Q1773319.