Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_11_01-seq30> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2001_11_01-seq30 type Speech.
- 2001_11_01-seq30 number "30".
- 2001_11_01-seq30 date "2001-11-01".
- 2001_11_01-seq30 isPartOf 2001_11_01.
- 2001_11_01-seq30 spokenAs 66.
- 2001_11_01-seq30 spokenText "Augsti godātais Saeimas priekšsēdētāj! Godājamie deputāti! Šodien Saeima sāk izskatīt 2002. gada budžeta projektu, kura faktiski ir valdības izstrādātā versija par to, kā sabalansēt iedzīvotāju vajadzības ar valsts iespējām. Kāds nezināms autors, vērojot iedzīvotāju attiecības ar varu, ir izteicis vienkāršu, taču, pēc manām domām, ļoti vērtīgu atziņu, kura turklāt atbilst patiesībai; proti, labs pilsonis pieprasa, lai valstij būtu vairāk labu ceļu, būtu vairāk labu skolu, vairāk labu slimnīcu un mazāk nodokļu. Labs pilsonis patiešām grib redzēt konkrētas lietas, taču ne vienmēr zina, kā šīs labās lietas rodas. Viņš ne vienmēr izprot to, ka budžeta izdevumu daļa, kas nosaka finansējuma iespējas ceļiem, skolām, slimnīcām, ir atkarīga no budžeta ieņēmumiem, kurus pamatā veido nodokļi, un no valsts spējas šos nodokļus iekasēt. Visbiežāk viņš pat saprot, ka ir ieņēmumi un ka ir izdevumi, taču neaplūko tos kopsakarībās. Viņam šķiet, ka valdība vienkārši nesaprot, cik svarīgi ir piešķirt līdzekļus vienai, otrai vai trešajai sfērai. Viņš kategoriski pieprasa: “Dodiet naudu!”, bet tajā pašā laikā uztraucas: “Kāpēc pastāv budžeta deficīts, kāpēc valdība šo budžeta deficītu ir pieļāvusi?” Situācija, par kuru es runāju, nav unikāla. Es pat teiktu, ka tā ir normāla situācija, ar kuru politiķiem nākas rēķināties ikvienā demokrātiskā valstī, taču pašiem politiķiem ir jāprot saskatīt kopsakarības. Būdams dažādu ministru amatos, es valdībā pēdējo desmit gadu laikā esmu piedalījies septiņu budžeta projektu sastādīšanā, taču tik sarežģītu budžeta sastādīšanas procesu, kāds tas bija šogad, es neatceros. Mums nācās meklēt un atrast līdzekļus gan Saeimas pieņemto likumu, gan vēl aizvien augošo valsts vajadzību, gan starptautisko saistību izpildei. Bez tam savu zīmogu uzlika arī vēlēšanu tuvums, tāpēc ir gandarījums, ka valdība šīm grūtībām ir tikusi pāri un ka šobrīd budžets ir jūsu - deputātu rokās. Godājamie deputāti! Pie 2002. gada budžeta projekta valdība strādāja jau kopš 2001. gada sākuma. Pirmo reizi tas tika veidots kā nulles budžets. Es izveidoju darba grupu, kurā kopā ar mana biroja darbiniekiem strādāja Finansu ministrijas darbinieki, neatkarīgie eksperti no Latvijas Darba devēju konfederācijas, no Latvijas Bankas un no Valsts kontroles. Viņi pārskatīja virkni budžeta programmu, lai ierobežotu neracionālus izdevumus. Tādējādi nodokļu maksātājiem pirmo reizi tika dota iespēja pašiem pārbaudīt viņu samaksātās naudas izlietojuma pamatotību. Eksperti, it sevišķi no Latvijas Darba devēju konfederācijas, norādīja arī tās jomas, kurās, budžeta programmas optimizējot, ir iespējama līdzekļu ekonomēšana, tomēr pārsvarā gadījumu nekādi neracionāli izdevumi netika konstatēti. Tieši pretēji - Latvijas Darba devēju konfederācija konstatēja, ka noteikto funkciju veikšanai iestādēm tiek piešķirts pārāk maz līdzekļu. Rūpīgi tika izvērtētas un pārvērtētas ieņēmumu prognozes, izskatot ikvienu iespēju uzlabot nodokļu iekasēšanu. Uz šādu rūpīgu un vairākkārtīgu izvērtēšanu mūs mudināja arī tas apstāklis, ka pat tādas konservatīvas organizācijas kā Starptautiskais valūtas fonds sagatavotajās prognozēs bija optimistiskāks nekā mūsu Finansu ministrija. Darba gaitā prognozes nu ir precizētas, taču mēs negājām to ceļu, kuru reizēm tika izvēlējušies citi; proti, mēs mākslīgi nepaaugstinājām prognozes, lai it kā formāli noziņotu, ka budžets ir sabalansēts, ka viss ir kārtībā un ka mēs varam par to ziņot visām starptautiskajām institūcijām. Mūsu prognozes, kuras šobrīd iekļautas budžetā, ir reāli izpildāmas, taču tās ir arī pietiekami saspringtas un liks Valsts ieņēmumu dienestam krietni uzlabot savu darbu. Neraugoties uz nepieciešamību atrast līdzekļus veselai virknei izdevumu pozīciju, valdība izdarīja to, kas sākumā šķita pat neiespējami. Vēlos atgādināt, ka 2002. gads būs jau otrais gads, kad valdība nav paaugstinājusi nodokļus; vēl vairāk - tas būs arī otrais gads, kad nodokļi tiek samazināti. Saeimā ir iesniegts likumprojekts par uzņēmumu ienākuma nodokli, kas paredz pazemināt uzņēmumu ienākuma nodokļa likmi par 3 procentiem. Tādā pašā tempā šī nodokļu samazināšana turpināsies arī nākamajos gados. Kā Ministru prezidentam, man, protams, ir nedaudz žēl to aptuveni 11 miljonu latu, kurus zaudēs budžeta ieņēmumu daļa, taču jāsaka, man nekad nav bijušas šaubas par to, ka nodokļu samazināšana bija jāsāk, lai Latvijā varētu turpināt veidoties uzņēmējdarbībai labvēlīga vide un lai mūsu valsts iegūtu priekšrocības sacensībā par ārvalstu investīcijām. Apspriežot 2001. gada budžetu, es runāju par to, ka valsts iziet no ekonomiskās krīzes, un prognozēju strauju attīstību. Toreiz man daudzi neticēja, taču iekšzemes kopprodukts pagājušajā gadā ir palielinājies par 6,6%, bet šāgada pirmajā pusē - par 8,2 procentiem. Tagad mēs visi zinām, ka ekonomiskās attīstības tempi Latvijā ir visaugstākie starp Eiropas Savienības kandidātvalstīm. Tas mums ļauj palielināt arī izdevumus. Valdība ir konsekventi ievērojusi deklarētās prioritātes šāgada budžeta projekta sastādīšanā. Līdzekļi izglītībai ir palielināti par 10%, aizsardzība saņems likumā noteiktos 1,75% no iekšzemes kopprodukta, apmēram 6 miljonus saņems sfēras, kas ir saistītas ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Atgādināšu, ka nākamgad izšķiras Latvijas “būt” vai “nebūt” NATO un Eiropas Savienībā, tāpēc līdzekļu piešķiršana šīm prioritātēm, pēc manām domām, ir pašsaprotama. Tāpat iespēju robežās līdzekļi ir palielināti arī citām nozarēm, bet, piemēram, veselības aizsardzības izdevumiem budžetā papildus ir piešķirti pāri par 20 miljoniem latu, un faktiski tas ir viens no ievērojamākajiem pieaugumiem budžetā. Tagad labklājības ministra pienākums ir sakārtot sistēmu, lai nauda tiktu izmantota iespējami efektīvi un lai dažādu ierēdņu neizdarības dēļ neciestu pacienti. Tajā pašā laikā esmu pārliecināts, ka ikvienu sfēru var nodēvēt par prioritāru pie nosacījuma, ka šai sfērai ir nepieciešami papildu līdzekļi, taču nav iespējams budžeta iespējas sakoncentrēt tā, lai būtiski palielinātu finansējumu sešās, septiņās vai pat vēl vairākās lietās. Ja mēs mēģināsim rīkoties tā, tad prioritātes formāli būs visas, bet faktiski - neviena. Protams, šāgada budžeta visdiskutablākais jautājums ir budžeta deficīta lielums, kas iesniegtajā budžeta projektā ir 2,46 procenti. Nevēlos apgalvot, ka tas mani apmierina, taču šobrīd deficītu var samazināt vai nu vēl vairāk ierobežojot izdevumus, vai arī, - tieši pretēji - palielinot ieņēmumus. Ja jūs, godājamie deputāti, redzat kādas iespējas, tad es būšu tikai pateicīgs par priekšlikumiem. Taču, ņemot vērā vajadzības, es zinu, ka būs grūti atrast ko lieku vai nenovērtētu. Domāju, ka būs godīgāk, ja apstiprināsim šādu deficītu, nevis mākslīgi uzpūtīsim ieņēmumu prognozi. Latvijā arī nākamajā gadā tiek plānots viens no zemākajiem deficītiem Austrumeiropas valstu vidū. Nepieciešams apzināties, ka, pirmkārt, mums ir jāizpilda Kopenhāgenas kritēriji, kuri paredz izveidot Eiropas standartiem atbilstošu drošības sistēmu; otrkārt, budžetam ir jāatbilst Māstrihtas kritērijiem, kas reglamentē makroekonomisko vidi Eiropas Savienības valstīs, un, treškārt, mums ir saistības ar Starptautisko valūtas fondu. Budžets ļaus izpildīt gan Māstrihtas kritērijus, gan iekļausies Kopenhāgenas kritēriju realizēšanā. Sarežģītāk būs izpildīt mūsu saistības ar Starptautisko valūtas fondu, taču pat Starptautiskais valūtas fonds nav teicis, ka nākamā gada budžeta projekts apdraud Latvijas makroekonomisko un monetāro stabilitāti. Es aicinu jūs, augsti godātie deputāti, būt konstruktīviem - analizēt budžeta projektu, sniegt priekšlikumus, precizēt detaļas, taču nemainīt prioritātes un nepalielināt izdevumus. Es jūs aicinu būt tikpat konstruktīviem kā pagājušajā gadā, pieņemot pagājušā gada budžetu. Paldies par uzmanību!".
- 2001_11_01-seq30 language "lv".
- 2001_11_01-seq30 speaker Andris_Berzins-1951.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q822919.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q211.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q193089.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q458.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q687709.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q7184.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q1748.
- 2001_11_01-seq30 mentions Q4233718.