Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_20-seq8> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2001_09_20-seq8 type Speech.
- 2001_09_20-seq8 number "8".
- 2001_09_20-seq8 date "2001-09-20".
- 2001_09_20-seq8 isPartOf 2001_09_20.
- 2001_09_20-seq8 spokenAs 125.
- 2001_09_20-seq8 spokenText "Godājamais Saeimas priekšsēdētāj! Godājamie Prezidija locekļi! Godājamie Saeimas deputāti! Latvijas Republikas pilsoņi, iedzīvotāji! Sociāldemokrātu frakcija ir iesniegusi grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, un to mēs esam izdarījuši šajā Saeimā jau trešo reizi, jo uzskatām, ka šie grozījumi ir ārkārtīgi nepieciešami. Arī valdību veidojošo partiju pārstāvji atzīst, ka šādi grozījumi būtu nepieciešami, bet tikai tajā brīdī, kad mēs jau būsim iestājušies Eiropas Savienībā, jo visās Eiropas Savienības valstīs, praktiski arī Austrumeiropas valstīs šā progresīvā ienākuma nodokļa likmes tiek reāli piemērotas, tāpēc mēs jau esam vairākkārt iesnieguši šos likuma grozījumus. Mēs parasti ņemam vērā arī valdību veidojošo partiju zināmas iebildes un dažādus variējumus, un arī šoreiz mēs kārtējo reizi nāktu tām soli pretī, lai arī tām būtu vieglāk. Ņemot vērā viņu argumentus, mēs aicinām nodot šo likumprojektu diskusijai komisijās, lai līdz ar to nonāktu pie kaut kāda kopsaucēja. Šeit es gribētu uzsvērt jautājumu par to, kam mēs samazinām šinī gadījumā nodokli. Reāli nodoklis samazinās 79,7% strādājošo, tātad tiem, kas saņem algas līdz 80 latiem, tas ir, 35,6 procentu. Tiem šis nodoklis nebūtu jāmaksā, un līdz ar to mēs zināmā mērā nāktu pretī tiem cilvēkiem, kuriem būtu nepieciešams tomēr algā saņemt iztikas minimumu, ja arī ne visai ģimenei, tad vismaz pašam strādājošajam. Otrkārt. Tātad tiem, kuri saņem no 80 līdz 200 latiem, tas ir, 44,1% no strādājošajiem, mēs būtiski samazinām šo ienākuma nodokļa likmi, kas dod zināmu papildienākumu, arī nepalielinot algas, jo diemžēl valdībai ne skolotājiem, ne bērnudārzu pedagogiem, ne medmāsām, ne ārstiem nav izdevies nopietni palielināt algas. Tas dotu reālu algas pielikumu bez pašas algas paaugstinājuma. Praktiski esošais nodoklis paliktu spēkā tiem, kas pelna no 200 līdz 400 latiem, tiem, kas strādā un saņem, un tādu ir 16,3 procenti. Tiem nemainās. Tātad 79,7% strādājošo mēs samazinām nodokli, bet 16,3% tas paliek iepriekšējais, bet tiem, kuri pelna virs 400 latiem, tas ir, 4%, šie cilvēki pakāpeniski dabūtu maksāt vairāk. Taču, neskatoties uz to, ka šie 4% izskatās paradoksāli maz, tas viss kopumā dod ekonomiju, dod papildienākumus gan valsts, gan pašvaldību budžetam aptuveni 1,5- 2 miljonus latu gadā. Labējās partijas jau vairākkārt ir runājušas par to, ka pašreiz ir kapitāla uzkrāšanas periods un ka ar šādu progresīvo ienākuma nodokli mēs aizbaidīsim cilvēkus no Latvijas. Taču es gribētu atgādināt, ka mēs cilvēkus no Latvijas aizbaidām ar to, ka mēs tik maz maksājam, tāpēc ļoti daudzi spējīgi cilvēki ir spiesti doties uz citām valstīm pelnīt normālu algu. Un arī Džinī koeficients, kas raksturo sabiedrības kraso polarizāciju, Latvijā ir visaugstākais starp Austrumeiropas valstīm, tas sasniedz 0,34. Tas ir ļoti, ļoti augsts rādītājs. Ko es šeit vēl gribētu uzsvērt? Es gribētu uzsvērt arī to, ka mēs ne tikai samazinātu šo nodokļu nastu zemāk atalgotajiem strādātājiem, bet mēs ar to arī veicinātu pircēju loka paplašināšanos, kas, protams, pozitīvi ietekmētu tautsaimniecību. Arī pašvaldību budžets un valsts budžets iegūtu papildlīdzekļus, tajā skaitā veselības aprūpei, un tad arī pašvaldībām būtu iespējas labāk realizēt sociālo politiku. Un, ja mēs uzmanīgi paskatāmies, tad redzam, ka Eiropas Savienības valstīs šī likme svārstās no 10% līdz 57%. Mēs šo likmi esam noteikuši no 16% līdz 48%, un tā dod ievērojamu ekonomiju, neskatoties uz to, ka nodokļu paaugstinājums skar tikai šos 4% strādātāju, bet šie 4% liecina par paradoksāli augsto sociālā netaisnīguma līmeni mūsu valstī, ka šie 4% var dot tik lielu ekonomiju pārējiem. Ko es vēl gribētu teikt? Valdību veidojošās partijas ļoti bieži saka, ka mēs ejam uz NATO un tāpēc tagad mums jāievēro visi nepieciešamie standarti, ejot uz NATO, kaut gan, runājot par Eiropas Savienību, tās izturas nenopietni, jo praktiski uzsver vienu: “Nokļūsim Eiropas Savienībā un tad sāksim ieviest šīs normas, kādas tās ir, piemēram, progresīvā ienākuma nodokļa ziņā. ” Es tomēr gribētu atgādināt, ka Polijā šis progresīvais ienākuma nodoklis, piemēram, svārstās no 21% līdz 46 procentiem. Es gribētu uzsvērt arī to, ka, protams, visus šo jautājumus varētu uzlabot un papildināt, kombinēt ar dažādām atlaižu sistēmām, ņemot vērā, teiksim, bērnu skaitu ģimenē. Es domāju, ka tas viss ir vajadzīgs, tāpēc aicinu deputātus katrā ziņā nodot šo likumprojektu komisijām. Es šeit atļaušos citēt arī vienu no valdību veidojošo partiju deputātiem, kuru es cienu, tas ir, Imantu Kalniņu, kas saka, ka iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir viens no ekonomiskajiem regulatoriem, kuru var efektīvi izmantot, makroekonomiskajā līmenī iedarbojoties uz pieprasījumu. Ir vērts izvērst diskusiju par šo tēmu. Es domāju, ka nodosim to komisijām. Paldies par uzmanību!".
- 2001_09_20-seq8 language "lv".
- 2001_09_20-seq8 speaker Egils_Baldzens-1960.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q822919.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q211.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q193089.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q458.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q8436.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q7184.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q36.
- 2001_09_20-seq8 mentions Q940903.