Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_20-seq63> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2001_09_20-seq63 type Speech.
- 2001_09_20-seq63 number "63".
- 2001_09_20-seq63 date "2001-09-20".
- 2001_09_20-seq63 isPartOf 2001_09_20.
- 2001_09_20-seq63 spokenAs 148.
- 2001_09_20-seq63 spokenText "Cienījamo Saeimas priekšsēdētāj! Cienījamie Saeimas deputāti! Pirmais, ko gribu teikt, ir tas, ka esmu demokrātiskas valsts aizsardzības ministrs un tieši tāpēc izsaku pateicību ikvienam no jums par viedokļiem, kuri šeit tika pausti. Pēc būtības arī tie acīmredzot raksturo izpratni par situāciju vai arī mūsu valsts drošības kopējo dziļumu, kāds valstī pašreizējā situācijā ir sasniegts. Es gribu teikt, ka šis dokuments sastāv no desmit lapaspusēm, taču, kā mēs zinām, ir izstrādāta virkne tādu dokumentu, kā tas pats rīcības plāns dalībai NATO. Šis plāns, kurā ir ļoti koncentrēti raksturota mūsu valsts aizsardzības attīstība, ir vairāk nekā 200 lappušu biezs. Arī valsts aizsardzības plāns, operatīvie plāni, vidēja termiņa un ilgtermiņa plāni ir biezi un apjomīgi dokumenti. Visas tās individuālās vēlmes, ko katrs no šā dokumenta lasītājiem vēlas šajā dokumentā saskatīt, protams, nav iespējams tajā ielikt. Taču es aicinu visus, kuriem ir kāda doma un ideja, kā to padarīt atbilstošāku tai situācijai, kāda ir valstī, nekautrēties iesniegt šos priekšlikumus, lai tos iestrādātu dokumentā, kurš varētu tikt pārskatīts vai uzlabots, neskatoties uz to, ka Nacionālās drošības likums ir noteicis to, ka tikai vienreiz četros gados šāds dokuments būtu jāizskata šeit, Saeimā. Protams, šī likuma norma nosaka tā darīt tad, ja ir mierīga, stabila starptautiskā situācija. Mēs, protams, uzskatām, ka starptautiskā situācija tagad ir mainījusies, un tādēļ ir iespējams, ka pie šā dokumenta būs jāatgriežas biežāk. Taču, lai atgrieztos pie tā, ir vajadzīgs sākumdokuments - pats pamats. Šis dokuments tiek piedāvāts kā pamats. Es gribu teikt arī to: ja mēs to šodien neapstiprināsim tādu vai citādu iemeslu vai apsvērumu dēļ, tad jebkurš no mūsu Rietumu partneriem šādu soli uztvers par mūsu demokrātijas nestabilitāti, mūsu svārstīgumu, neticību tam, kas līdz šim ir paveikts un ko ir pozitīvi un augsti novērtējuši tie profesionāļi un speciālisti, kuri vēro mūsu valsti no ārpuses. Mēs gribam palīdzēt veidot stabilu, drošu sistēmu starptautiskajā arēnā, tātad arī mums ir jābūt spējīgiem pieņemt lēmumus un nesagraut to darbu, kas jau ir izdarīts. Visi tie ieteikumi, kuri šeit varētu tikt iesniegti, protams, ir iestrādājami konkrētos normatīvajos dokumentos, budžeta līdzekļu sadalījumā, varbūtējā prioritāšu pārbīdē. Taču gribu vēlreiz apliecināt vienu tēzi. Gribu teikt, ka varbūt dažas lietas, kuras šeit tika minētas... Cienījamais Birkava kungs ieminējās par patvēruma meklētājiem. Protams, par to valstij ir jādomā un valstij ir jābūt tam gatavai, bet tas jautājums tiešām ir tāds, kas droši vien stāv ārpus šā dokumenta. Un tāpēc tiešām būtu jāatbalsta Jāņa Ādamsona priekšlikums, lai Satversmes aizsardzības birojs iekļaujas termiņos (es domāju, ka to ir iespējams izdarīt) un saskaņā ar Nacionālās drošības likumu sniedz Nacionālās drošības koncepcijas projektu. Es gribētu vēlreiz akcentēt to, ka līdz šim, domājot par valsts aizsardzību, acīmredzot mūsu sabiedrība turējās pie tiem stereotipiem, kas mūsu apziņā ir iesēdušies, vadoties no tās pieredzes, kas gūta Otrajā pasaules karā, Vjetnamas vai Korejas karā vai vēl kādās citās bruņotās sadursmēs valstu starpā. Šodien situācija patiesībā ir cita. Mūsu aizsardzības koncepcija tika strādāta, daļēji rēķinoties ar to, ka sabiedrība un arī liela daļa politiķu joprojām ir šo pagātnes risku un apdraudējumu, šo stereotipisko risinājumu iespaidā. Taču, paskatoties no šodienas aspektiem, mēs redzam, ka mūsu valsts ir gājusi šo pragmatisko ceļu pirmām kārtām tādēļ, lai stiprinātu drošību mūsu valstī un lai risinātu situācijas, kuras nav konvencionālas pēc savas dabas, kurās nav frontālu karu, nav tādu ilgstošu cīņu, kurās tūkstošiem cilvēku nostājas pret tūkstošiem cilvēku, vieni pret otriem pavērsuši lielgabalu, granātmetēju un automātu stobrus. Šī ir cīņa, kurai noteicošais faktors ir informācija, skaidra vadības sistēma un varbūt pat ļoti minimāls, bet efektīvs bruņojums, ko īstajā brīdī, ja ir informācija, pavērst pret teroru. Es domāju, ka tieši tas... tā organizētība, tās spējas... vai tas būtu Zemessardzes bataljons, vai tā būtu speciālo uzdevumu vienība, vai tā būtu inženieru-sapieru vienība, pie kuras attīstīšanas mēs strādājam... tās ir tās spējas, ko mūsu valsts jau ir sasniegusi un ko var sasniegt. Tās ir spējas, ko var papildināt mūsu militārā sistēma vai Ugunsdzēsības un glābšanas dienests, kura pakļautībā atrodas civilās aizsardzības sistēma, vai arī policijas struktūras un tamlīdzīgi. Es domāju, ka mūsu valsts sistēma un arī šī krīze ļaus precizēt tās nepilnības, kuras varbūt vēl joprojām pastāv. Taču, raugoties administratīvi, no normatīvo dokumentu gatavības viedokļa, es esmu pilnīgi pārliecināts, ka mūsu valsts jau tuvojas tam normālajam valsts pārvaldes līmenim, lai mēs spētu valsti vadīt un sabiedrību apvienot, saliedēt valsts apdraudējuma vai riska situācijās. Tāpēc es aicinu atbalstīt šo dokumentu un atcerēties to, ka šodien nav ideāla situācija. Mums ir perspektīva, kas jāsasniedz tuvākā nākotnē un tālākā nākotnē. Es domāju, ka vēl daudziem ministriem, to skaitā aizsardzības ministriem, un daudziem deputātiem, to skaitā arī tiem, kuri pašreiz sēž šajā zālē, vēl būs ko domāt, vēl būs ko te pielikt, vēl būs ko izvērtēt, bet nesagrausim to, kas jau šodien ir paveikts! Paldies par uzmanību.".
- 2001_09_20-seq63 language "lv".
- 2001_09_20-seq63 speaker Girts_Valdis_Kristovskis-1962.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q822919.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q1976817.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q6112266.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q7184.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q881.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q18097.
- 2001_09_20-seq63 mentions Q25494217.