Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_20-seq30> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2001_09_20-seq30 type Speech.
- 2001_09_20-seq30 number "30".
- 2001_09_20-seq30 date "2001-09-20".
- 2001_09_20-seq30 isPartOf 2001_09_20.
- 2001_09_20-seq30 spokenAs 148.
- 2001_09_20-seq30 spokenText "Cienījamo sēdes vadītāj! Cienījamie deputāti! Pirmais, ko es gribētu, ir izteikt pateicību Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas deputātiem par atbalstu, komisijas sēdē izskatot šo dokumentu un tādā veidā dodot atbalstu tā demokrātiskai apspriešanai šeit, Saeimas sēdē. Kā mēs esam pārliecinājušies, pēdējie terora akti ir apliecinājuši to, ka riski un draudi, un apdraudējumi pastāv arī lielām, ļoti spēcīgām valstīm, taču tajā pašā laikā, mēs visi, protams, labi apzināmies, ka arī nelielām valstīm pastāv šādi draudi. Dažkārt tiek runāts, ka Latvija ir maza valsts, tomēr es vienmēr pieturos pie jēdziena ka Latvija ir neliela valsts, bet tas nebūt nenozīmē, ka mēs varam būt vāji, ka mēs varam atļauties drošības trūkumu vai drošības vakuumu. Līdz ar to arī Latvijai kā valstij ir pienākums un arī tiesības rūpēties par valstisko un tās iedzīvotāju drošību, un arī šī Valsts aizsardzības koncepcija ir apliecinājums tam, ka valsts šos soļus sper. Es gribētu uzsvērt to, ka šis dokuments tiešām atbilst Latvijas drošības un ārpolitikas prioritātēm, kuras tika nospraustas jau tūlīt pēc Latvijas neatkarības iegūšanas un tās atjaunošanas uzsākšanas. Mūsu valsts aizsardzības koncepcija ir vērsta uz šīs drošības politikas un ārpolitikas mērķu sasniegšanu, un uz dalību Eiropas Savienībā un NATO. Šī drošības politika ir vērsta un cieši saistīta ar Eiroatlantiskās jeb starptautiskās drošības sistēmas principu ieviešanu un integrēšanu mūsu sistēmā. Šo principu un šīs sistēmas sastāvdaļa ir pašaizsardzības spēju celšana, ar ko mēs nodarbojamies ik dienas, un, protams, arī savietojamības princips ar NATO, kas ir viens no būtiskākajiem mūsu šodienas uzdevumiem. Tomēr vienlaicīgi es gribu uzsvērt to, ka arī šī Valsts drošības koncepcija ir vērsta uz ļoti būtisku uzdevumu - attīstīt mūsu spējas, maksimāli palīdzēt civilajai sabiedrībai miera apstākļos vai arī kādos apdraudējuma apstākļos, kuri katrai valstij arī miera situācijā var rasties. Mēs varam nosaukt jebkuru no mūsu bruņoto spēku vienībām un arī jebkuru no prioritātēm, kura pašreiz turpmākajā NATO dalības rīcības plānā tiek attīstīta. Visas šīs vienības tiešām ir spējīgas darboties dažādu risku un apdraudējumu situācijā. To spējas tiek attīstītas tieši tādēļ, lai veiktu ne tikai militārus uzdevumus, bet lai bruņotie spēki efektīvi palīdzētu arī civilajai sabiedrībai. Es minēšu dažus piemērus. Teiksim, Jūras spēkiem pilnā mērā ir uzdota glābšana uz jūras, arī ekoloģiska apdraudējuma situācijā. Mēs attīstām mediķus, protams, mēs attīstām sapieru vienības. Sapieru vienības katru dienu piedalās simtiem, bet gadu kontekstā - tūkstošiem sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanā. Mēs nākamajā gadā kā vienu no prioritātēm gribam attīstīt arī inženierbataljonu, kas varētu cieši sadarboties ar ugunsdzēsības dienestu, un arī līdzekļi tiek paredzēti tieši šāda virziena attīstībā. Mēs esam sagatavojuši un izstrādājuši mobilizācijas koncepciju, un es gribētu teikt, ka pat mūsu speciālo uzdevumu vienības pašlaik līdzdarbojas gan noziedzības apkarošanā, gan arī ir spējīgas veikt dažādas funkcijas, ja valstī rastos apdraudējums, -tāds, ko mēs šodien saucam par terorismu. Es vēlreiz gribētu uzsvērt, pateikt to, ka šis dokuments nav tikai kaut kāds no konteksta izrauts dokuments. Šis dokuments balstās uz risku vai draudu analīzi, kas ir apstiprināta ikgadēji valdībā. Uz šā dokumenta pamata tiek izstrādāti valsts aizsardzības plāni, un pirmo reizi mūsu valstī ir parādījušies arī valsts operatīvie aizsardzības plāni. Šis dokuments kalpo ne tikai ikgadējā valsts aizsardzības plāna izstrādei, bet arī vidējā termiņa un ilgtermiņa plāna izstrādei. Šis dokuments ir pamats arī NATO dalības rīcības plāna sagatavošanai, kas nu jau ir trešais. Tas ir apstiprināts valdībā šajā nedēļā un nākamnedēļ tiks iesniegts NATO, un jau tā apspriešanas procesā mūsu partnervalstis to ir atzinušas par vienu no labākajiem. Tas liecina arī par to, ka šis koncepts, kāds mums ir pieejams, ir veiksmīgs un mūsu iespējām atbilstošs. Es gribētu teikt, ka jau tas vien, ka šo dokumentu mēs apstiprinām Saeimā, ko par pienākumu mums ir uzlicis Nacionālās drošības likums, liecina par to, ka mēs esam parlamentāra, demokrātiska valsts un ka mūsu valsts aizsardzības pasākumi ir demokrātiskā procesa sastāvdaļa. Šo dokumentu ir apspriedušas arī citas ministrijas un institūcijas, un beidzot tas tika apstiprināts arī valdībā. Šajā dokumentā ir ietverta virkne principu. Tā ir totāla valsts teritoriālā aizsardzība. Vēsturiski šo pieeju mēs jau pazīstam. Arī atjaunojot mūsu valsti, tieši sabiedrība, cilvēki, iesaistījās mūsu valsts aizsardzības un drošības pasākumos. Tā ir loģiska no šodienas drošības aspekta, lai arī kāda būtu pašreizējā situācija un lai kādā ritmā pulsētu un lai kādas domas pašreiz domātu pasaule. Šādu konceptu lieto daudzas no mums pašām tuvākajām valstīm - Skandināvijas valstis, un tādēļ varam teikt, ka neesam vieni šādā domāšanā. Dokuments balstās uz valsts reālajām ekonomiskajām iespējām un arī uz valsts aizsardzībai atvēlēto finansējumu. Varētu tikt uzdots jautājums: vai šī koncepcija atbilst drošības situācijai? Vai šodienas pasaules notikumu gaismā tā momentāni jau nav neglābjami novecojusi? Es gribētu teikt, ka ne. Vēl jo vairāk, - var pat būt, ka tieši pēdējie notikumi ir parādījuši to, ka mūsu koncepts un pieeja ir pareiza. Jo gan pašaizsardzības, gan totālās, gan mobilizācijas spējas patiesībā ir pirmām kārtām vērstas uz to, lai organizētu mūsu sabiedrību tās apdraudējuma, riska situācijās. Taču ne tikai. Arī tās spējas, kuras mēs esam attīstījuši miera uzturēšanas vajadzībām un kuras jau esam apliecinājuši dažādos pasaules karstajos punktos, šo spēju pielietošana ir ļoti izsvērta un pamatota. Diemžēl pašreiz daudzi vulgarizē Latvijas bruņoto spēku līdzdalību Afganistānas terorisma operācijas ietvaros, kur ASV mēģinās risināt konkrēto situāciju, kas tur ir izvērsusies. Latvijas bruņotie spēki operācijas nodrošināšanai piedalīsies tajā vietā, kur tas starptautiskajai drošības sistēmai, demokrātiskai sabiedrībai ir vajadzīgs un - kas ir būtiski! - atbilstoši mūsu militārajām spējām. Esmu pilnīgi pārliecināts par to, ka neviens mums neizvirzīs nepaveicamus uzdevumus vai arī tādus uzdevumus, kurus izpildot mūsu cilvēki būtu zaudētāji vai tiktu pakļauti nepamatotam riskam. To, ka mēs un mūsu speciālisti spēj paveikt uzdevumus miera uzturēšanas pasākumos, ir apliecinājuši mūsu karavīri Kosovā, Bosnijā un Hercegovinā un Albānijā. Un nobeigumā - par to, kādas vērtības raksturo šo koncepciju. Es gribu teikt, ka šī koncepcija noteikti ir draudzīga mūsu kaimiņvalstīm. Protams, droši vien būs cilvēki, kuri gribēs teikt, ka šī koncepcija ir kā kara sludināšana. Nē, tā tas nav! Es vēlreiz gribu pasvītrot, ka šī koncepcija ir draudzīga mūsu kaimiņvalstīm. Tā ir vērsta uz potenciāla pretinieka atturēšanu - atturēšanu vērsties pret Latviju ar militāru spēku. Tā nav vērsta uz bruņojuma un uzbrukuma stratēģijas attīstību. Mēs negatavojamies uzbrukt citām valstīm. Mūsu uzdevums ir pasargāt savu valsti un aizstāvēt to. Šī koncepcija ir radījusi pietiekami daudz iedīgļu 21. gadsimtā draudu novēršanai un atturēšanai. Šī koncepcija dod iespēju mūsu sabiedrībai iesaistīties valsts drošības un aizsardzības pasākumu realizēšanā, un tās mērķis ir stabilitāte Latvijā. Tās mērķis ir sekmēt mūsu ekonomisko izaugsmi un iespējas. Tās mērķis ir radīt priekšnoteikumus mūsu sabiedrības labklājībai. Tās mērķis ir mūsu valsts pastāvēšana un perspektīva nākotnē. Paldies par uzmanību!".
- 2001_09_20-seq30 language "lv".
- 2001_09_20-seq30 speaker Girts_Valdis_Kristovskis-1962.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q822919.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q211.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q193089.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q458.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q7184.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q889.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q2537847.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q1246.
- 2001_09_20-seq30 mentions Q222.