Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_20-seq24> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2001_09_20-seq24 type Speech.
- 2001_09_20-seq24 number "24".
- 2001_09_20-seq24 date "2001-09-20".
- 2001_09_20-seq24 isPartOf 2001_09_20.
- 2001_09_20-seq24 spokenAs 37.
- 2001_09_20-seq24 spokenText "Augsti godātais priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Jāsaka, ka šā pieprasījuma izskatīšana komisijā sākās diezgan kuriozi, jo mēs saņēmām vēstuli no Ludzas rajona Isnaudas pagasta padomes un Ņukšu pagasta padomes, kurā, starp citu, bija rakstīts: “Izsakām dziļu neizpratni par Saeimas deputātu pieprasījuma tekstu, kurā nav saprotams, kā, veidojot Ludzas rajona Isnaudas novadu, tam var pievienot Rubenes pagastu, kurš atrodas Jēkabpils rajonā, kā arī, kāpēc Vārkavas novadam ir jāizstrādā Isnaudas novada administratīvās teritorijas robežu apraksts. ” Diemžēl sociāldemokrāti bija sajaukuši, kurā rajonā kurš pagasts atrodas, un tāpēc diezgan kuriozi sākās tā izskatīšana. Taču, protams, ja skatās pēc būtības, tad pieprasījums zināmā mērā bija vietā. Pēc izglītības esmu ekonomģeogrāfs un par administratīvi teritoriālo reformu esmu daudz konsultējies arī ar saviem kolēģiem, kuri strādā Latvijas Universitātē un teorētiski nodarbojas ar šiem jautājumiem. Tas modelis, ko šobrīd ir izstrādājusi atbildīgā ministrija, paredz, ka Latvijā būs apmēram 102 novadi (plus vai mīnus desmit vai varbūt “padsmit” novadu). Tik tiešām jāatzīst, ka šāds skaitlis Latvijai ir pietiekams, optimāls, jo arī šīs teritorijas ir samērā nelielas pēc platības. Tomēr jāņem vērā, ka Latvijā ir ļoti liels mežainums, mazs iedzīvotāju blīvums, ļoti sazarots hidrogrāfiskais tīkls, samērā slikti ceļi, tātad infrastruktūra, un līdz ar to lielākas teritorijas objektīvi izveidot nav nepieciešams. Tomēr, izskatot šo priekšlikumu pēc būtības un iedziļinoties arī pagasta vēlmēs, es nonācu pie secinājuma, ka ministrijai teorētiski varbūt ir taisnība, ka novadu veidošanās neaprobežosies tikai ar šo divu pagastu apvienošanos, bet novads attiecīgajā teritorijā būs lielāks. Taču es saskāros arī ar to, ka ministrijas ierēdņi bija nevērīgi izturējušies pret pagastu vēlmēm, jo rakstisku atbildi ministrija pagastiem savlaicīgi nebija sniegusi, tāpēc pagasti pēc sava pieprasījuma iesniegšanas bija palikuši diezgan lielā neziņā. Ko pēc šā jautājuma rūpīgas izskatīšanas varēja konstatēt Pieprasījumu komisija pēc iepazīšanās ar visiem tiem priekšlikumiem, kurus bija izvirzījuši šie divi pagasti - Upmales pagasts un Rožkalnu pagasts? Jā, acīmredzot tālākajā perspektīvā Upmales pagastam un Rožkalnu pagastam pievienosies vēl arī citi pagasti, un tad novads acīmredzot perspektīvā būs lielāks arī teritorijas ziņā, bet tajā pašā laikā es domāju, ka mums - deputātiem, valdībai, bet it īpaši atbildīgajai ministrijai - vajadzētu stimulēt šo apvienošanās procesu principā, jo šobrīd ir ļoti svarīgi pārliecināt cilvēkus par to, ka Latvijā būtu nepieciešamas lielākas administratīvās teritorijas, lai varētu veiksmīgāk saimniekot. To, ka šis process ir ārkārtīgi sāpīgs, pierāda arī pasaules pieredze, un tas ir ārkārtīgi sāpīgs arī tajās valstīs, kurām ir simtiem gadu ilgas demokrātiskās tradīcijas un kurās iedzīvotāji tradicionāli vienmēr ir iesaistījušies problēmu apspriešanā un risināšanā, un tomēr, neskatoties uz demokrātisku pieeju, neliels piespiedu mehānisms tik un tā ir nepieciešams. Tā tas bija Dānijā, par kuras iedzīvotāju iesaistīšanos politikā mēs visi ļoti labi zinām, bet tik un tā arī tur bija ļoti liela pretestība, bija vajadzīgs ļoti liels izskaidrošanas, pārliecināšanas darbs, lai šo procesu varētu īstenot. Manuprāt, šobrīd būtu jāatbalsta pagastu vēlēšanās, viņu pašu vēlēšanās apvienoties, jo tas tīri psiholoģiski noskaņotu uz šādu apvienošanos. Gadījumā, ja, kā likumā tas ir paredzēts, valdība apvienošanās gadījumā sniegs arī materiālu pabalstu, tas tīri psiholoģiski noskaņos cilvēkus visā Latvijas teritorijā uz to, ka šī reforma ir nepieciešama un ka apvienošanās dod labumu. Jā, varētu teikt arī tā, ka tad būs vajadzīga vēl viena apvienošanās, ka būs jāveido lielāks novads un ka tā tagad ir veltīga naudas tērēšana. Nu nav tā! Šī nauda taču nepaliks kaut kādiem izpriecu namiem vai kādām citām lietām, bet paliks šo trūcīgo pagastu rīcībā, un cilvēki redzēs, ka viņi apvienojoties varēs īstenot arī kādas labas lietas, un līdz ar to varbūt jau nākamajā posmā šo apvienošanās paplašināšanu varēs veikt daudz veiksmīgāk, pie tam ar daudz lielāku iedzīvotāju atbalstu. Es personīgi uzskatu, ka tad, ja šobrīd divi pagasti vēlas apvienoties un ja ministrija tiešām apstiprina -, kā tas ir šajā gadījumā -, ka arī turpmāk, veidojoties lielajam novadam, šie divi pagasti ietilps šajā novadā, mums šādas iniciatīvas vajadzētu atbalstīt, jo kopumā tas sekmēs tautas atbalstu šim procesam. Un otrs, ko mēs noskaidrojām. Lai tiešām nebūtu veltīgi jātērē valsts līdzekļi, tad, ņemot vērā to, ka pagastu robežas apvienošanās gadījumā principā netiek grozītas, šobrīd nevajadzētu tērēt līdzekļus un paredzēt tūlītēju novada administratīvo robežu kartes un apraksta sagatavošanu, jo perspektīvā šis novads acīmredzot kļūs lielāks. Tas šobrīd, manuprāt, būtu lieks pasākums, jo pagastu robežas nemainās, un tāpēc arī Pieprasījumu komisijas deputāti aicina Ministru kabinetu pārskatīt šo jautājumu un pagaidām iztikt bez šīs administratīvo robežu kartes un apraksta sagatavošanas. Cienījamie kolēģi! Es neuzskatu, ka pašreizējā situācijā mums vajadzētu atbalstīt šo pieprasījumu un izteikt neuzticību ministram, jo principā ministrija teorētiski rīkojas pareizā virzienā, bet es tomēr aicinu atbalstīt šo pieprasījumu kā jautājumu, jo mēs tomēr no ministrijas sagaidām lielāku iejūtību, lielāku pretimnākšanu, ātrāku reaģēšanu un mazāku birokrātiju. Paldies.".
- 2001_09_20-seq24 language "lv".
- 2001_09_20-seq24 speaker Dzintars_Abikis-1952.
- 2001_09_20-seq24 mentions Q822919.
- 2001_09_20-seq24 mentions Q211.
- 2001_09_20-seq24 mentions Q35.
- 2001_09_20-seq24 mentions Q498407.
- 2001_09_20-seq24 mentions Q1669018.