Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_20-seq10> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2001_09_20-seq10 type Speech.
- 2001_09_20-seq10 number "10".
- 2001_09_20-seq10 date "2001-09-20".
- 2001_09_20-seq10 isPartOf 2001_09_20.
- 2001_09_20-seq10 spokenAs 37.
- 2001_09_20-seq10 spokenText "Cienījamie deputāti! Godājamo priekšsēdētāj! Katram cilvēkam ir savs sāpju slieksnis, tāpat kā katram cilvēkam ir savs patiesības mērs. Sociāldemokrāti jau trešo reizi bez jebkādām izmaiņām, faktiski ar minimālām izmaiņām, iesniedzot vienus un tos pašus grozījumus iedzīvotāju ienākuma nodoklī un piedāvājot progresīvā ienākuma nodokļa sistēmu, pārbauda visu mūsu pacietību. Visas iepriekšējās reizes mēs vienprātīgi esam noraidījuši šos priekšlikumus un arī norādījuši uz sociāldemokrātu kļūdām šajā projektā, aicinot šīs kļūdas labot. Diemžēl sociāldemokrāti no savām kļūdām nav mācījušies, un tāpēc man joprojām ir ļoti liela mīkla, kā sociāldemokrāti apspriež savus likumprojektus, pirms viņi tos iesniedz izskatīšanai Saeimā. Ir dažādi varianti, kā var apspriest likumprojektus. Senajiem gotiem bija gudrs paradums - katru svarīgu valsts jautājumu apspriest divas reizes: vienreiz - piedzērušā stāvoklī un otro reizi - skaidrā prātā. Piedzērušā stāvoklī tādēļ, lai viņu lēmumi būtu pietiekami enerģiski, bet skaidrā prātā, lai tie nebūtu neprātīgi. Es nezinu, cik reižu sociāldemokrāti tiešām ir apsprieduši šo likumprojektu, taču tas, kas šeit tika iesniegts, ir nevis progresīvais ienākuma nodoklis, bet, es atvainojos, labākajā gadījumā parodija par progresīvo ienākuma nodokli. Par to liecina vairākas lietas. Pirmkārt, šeit jau tika minētas Eiropas Savienības valstis un citas valstis, kur šis progresīvais ienākuma nodoklis darbojas. Parasti iedzīvotāji tiek sadalīti ienākumu grupās un šo grupu skaits maksimāli ir no trim līdz septiņām grupām. Sociāldemokrāti savā likumā piedāvā visus iedzīvotājus sadalīt 56 ienākumu grupās un ieviest 33 dažādas ienākumu nodokļa likmes - faktiski likmi mainīt ik pēc desmit latiem, kad mainās cilvēka alga. Nebūtu nevienas nodokļu administrācijas, kas spētu bez ievērojamiem zaudējumiem un milzīgiem ieguldījumiem šādas nodokļu likmes administrēt. Tas būtu jebkuram grāmatvedim nepaveicams uzdevums, vēl jo vairāk, zinot to, ka darba alga gada laikā var mainīties, cilvēks var strādāt vairākās darba vietās, un tas nozīmētu tikai to, ka būtu jāievieš vispārējā ienākumu deklarēšana un papildu nodokļu nomaksa, to aprēķinot pēc ļoti sarežģītas sistēmas jau pēc finansu gada noslēgšanās. Otrkārt, progresīvais ienākuma nodoklis darbojas tajās valstīs, kuras jau ir turīgas, kur iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir būtiski lielāks nekā šobrīd Latvijā. Tāda ir bagātā Zviedrija, arī citas Eiropas Savienības valstis, situāciju kurās nevar salīdzināt ar Latvijas realitāti šodien. Tikai tur, kur ir izveidojies jau stabils vidusslānis, un tur, kur vairākums iedzīvotāju var maksāt šos paaugstinātos nodokļus, šāda sistēma darbosies. Ne Latvijā, ne Lietuvā, ne arī Igaunijā - un šīs ir mūsu kaimiņzemes - šāds nodoklis līdz šim vēl nav ieviests, un tāda ieviešana panāktu tieši pretējo - aizkavētu vidusslāņa izveidošanos Latvijā. Treškārt, ja mēs paskatāmies statistikas pārskatu par pagājušo gadu, tad redzam, ka faktiski sociāldemokrāti ierosina to, ka šie augstie nodokļi būtu jāmaksā tikai 3,5% no visiem iedzīvotājiem, un rezultātā tas nekādā veidā nevarētu kompensēt tos zaudējumus pašvaldību budžetos, kas rastos, ieviešot šādu sistēmu. Netieši, varbūt to pat nevēloties, sociāldemokrāti šajā gadījumā faktiski rada zaudējumus iedzīvotājiem, tiem, kuri saņem palīdzību no pašvaldībām, jo pašvaldību budžeta ieņēmumi nevis pieaugs, bet diemžēl samazināsies, turklāt būtiski. Faktiski sociāldemokrāti lielā mērā vēršas arī pret veselības aizsardzības sistēmas finansējumu, kas tiek tieši finansēta no iedzīvotāju ienākuma nodokļa. Kuriozs, kas parādās šajā likumā, ir tāds, ka sociāldemokrāti acīmredzot vispār nav izlasījuši nevienu nodokļu teorijas grāmatu un piedāvā ar nodokļa likmi aplikt visu algu kopumā, lai gan jebkurā valstī, kur šie progresīvie ienākuma nodokļi jau darbojas, ar pamatlikmi tiek aplikts viens noteikts ienākums, un tikai tā daļa, kas pārsniedz šo ienākumu, tiek aplikta ar papildprocenta likmi. Diemžēl sociāldemokrāti prasa pavisam pretējo un faktiski nonāk pie tā, ka, jo vairāk cilvēks strādā, jo mazāk viņš saņem, un pienāk arī tāds brīdis, kad cilvēkam, kam uz papīra ir lielāka alga, viņa faktiskie ieņēmumi samazinās. Tādus absurdus Saeima atbalstīt nevar. Bez tam šis projekts nav arī tiktāl izstrādāts, lai būtu vērts to nodot komisijām. Aicinu to neatbalstīt.".
- 2001_09_20-seq10 language "lv".
- 2001_09_20-seq10 speaker Maris_Vitols-1972.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q822919.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q211.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q37.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q191.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q193089.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q458.
- 2001_09_20-seq10 mentions Q34.