Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_09_13-seq83> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2001_09_13-seq83 type Speech.
- 2001_09_13-seq83 number "83".
- 2001_09_13-seq83 date "2001-09-13".
- 2001_09_13-seq83 isPartOf 2001_09_13.
- 2001_09_13-seq83 spokenAs 112.
- 2001_09_13-seq83 spokenText "Godājamais priekšsēdētāja kungs! Augsti godātais Salkazanova kungs! Augsti godātais Bojāra kungs! Es esmu gatavs sniegt atbildi uz pieprasījumu. Pirmais jautājums bija šāds: kāpēc nav izstrādātas mācību programmas, lai katru gadu nebūtu jāmaina mācību grāmatu saturs? Saskaņā ar Izglītības likuma 15. panta 5. punktu un Vispārējās izglītības likuma 5. panta 1. punktu Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi vairākus reglamentējošus dokumentus: valsts pamatizglītības standartu, valsts vispārējās vidējās izglītības standartu, attiecīgo mācību priekšmetu standartus un mācību priekšmetu programmu paraugus. Programmu paraugi ir pieejami katrā izglītības iestādē. Izmaiņas attiecīgajās programmās nav pieļaujamas, kamēr nav notikušas izmaiņas normatīvajos aktos. Otrs jautājums: kas veido mācību grāmatas saturu un atbild par to? Mācību grāmatas saturu izstrādā izdevniecības konkurences apstākļos. Uzsveru - izdevniecības! Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības satura un eksaminācijas centrs izvērtē mācību grāmatu satura atbilstību pirmajā punktā nosauktajām programmām. Trešais: kāpēc mācību grāmatas tiek iespiestas uz ļoti dārga papīra un ir pārsātinātas ar bildēm, kāpēc tām nav standarta formāta? Tātad mācību grāmatām ir jābūt kvalitatīvām un ilgstoši lietojamām. Ir grūti noteikt, vai tām ir jābūt uz dārga vai lēta papīra, bet tām ir jābūt ilgstoši lietojamām, un atkarībā no izglītības pakāpes - vai tā ir pirmsskolas, sākumskolas vai pamatskolas grāmata - tad arī ir izstrādāti grāmatu formāti un izvēlēti attēli, kurus iekļauj, lai varētu labāk apgūt mācību saturu. Jautājums: vai ir veikts pētījums par grāmatu svaru, kas var negatīvi ietekmēt bērnu veselību? Pētījumi par grāmatu svaru, kas negatīvi ietekmē bērnu veselību, nav veikti, tomēr ir nepieciešams noteikt sanitārās normas par pieļaujamo svaru, kādu ikdienā var nēsāt attiecīgā vecuma skolēns, un atkarībā no šīm normām tad arī būtu regulējama skolēnu somas komplektācija un tās pieļaujamais svars. Šobrīd spēkā ir tikai smaguma pārnēsāšanas un pārvietošanas normas, kas attiecas uz skolēniem vecumā no 13 līdz 18 gadiem. Tātad Izglītības un zinātnes ministrijai būtu jāizdara šis lietišķais pētījums. Paldies par šo ierosinājumu! Piektais: kas regulē cenas mācību grāmatām, it sevišķi tāpēc, ka to izdošanu dotē valsts? Mācību grāmatu cenu regulē tirgus. Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2001. gadam” izglītības iestādēm grāmatu iegādei ir piešķirti 548 125 lati jeb 1,56 lati vienam skolēnam. Kopš 1995. gada mācību grāmatu izdošanu valsts vairs nedotē. Likumā “Par valsts budžetu 2001. gadam" ir paredzēts finansējums 79 tūkstoši, bet tas ir domāts speciālajām mācību iestādēm, piemēram, Braila rakstam, tas ir, iespiest tekstu ar lielākiem burtiem, kas ir nepieciešams tuvredzīgiem, vājredzīgiem bērniem un ir lietojams speciālajās skolās. Nākamais: kāpēc piespiedu kārtā, obligāti jāiegādājas mācību palīglīdzekļi, kuru cena ir vienāda ar mācību grāmatu cenu? Mācību līdzekļi ir mācību procesa neatņemama sastāvdaļa, un skolotājs ir valstī vienīgais cilvēks, kurš, beidzoties mācību gadam, nosaka, pēc kādām grāmatām tiks realizētas programmas nākamajā mācību gadā un kādi ir minimālie nepieciešamie mācību līdzekļi, lai varētu realizēt katru konkrēto programmu.".
- 2001_09_13-seq83 language "lv".
- 2001_09_13-seq83 speaker Karlis_Greiskalns-1942.
- 2001_09_13-seq83 mentions Q957126.
- 2001_09_13-seq83 mentions Q2167704.