Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_05_10-seq112> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2001_05_10-seq112 type Speech.
- 2001_05_10-seq112 number "112".
- 2001_05_10-seq112 date "2001-05-10".
- 2001_05_10-seq112 isPartOf 2001_05_10.
- 2001_05_10-seq112 spokenAs 40.
- 2001_05_10-seq112 spokenText "Cienītie kolēģi! Man būtu jautājums biedriem iesniedzējiem. Lūdzu jūs tūlīt nākt un paskaidrot, ko jūs saprotat ar šiem vārdiem: pilnvērtīga valsts valodas apguve. Un tā tālāk, un tā tālāk. Kā jūs novērtēsiet, kas ir pilnvērtīga apguve un kas ir nepilnvērtīga apguve? Nāciet šurp, runājiet! Es gribu jums pateikt piemēru par dažiem jūsu apvienības biedriem un viņu “pilnvērtības kompleksu”. Rīgas Domē strādā daži “pilnvērtīgi” apvienības pārstāvji, tur ir viens cilvēktiesību aizstāvis, viens ir liels gudrinieks un iztēlo sevi par labu speciālistu augstskolu jautājumos, un vēl ir tur šādi un tādi vīri. Kā tad ir ar viņu “pilnvērtīgajām” latviešu valodas zināšanām? Latvijas Republikas pilsoņi, kas ir centušies runāt latviešu valodā ar dažiem “pilnvērtīgajiem” Rīgas domniekiem - centušies pilnvērtīgā valsts valodā ar viņiem runāt! -, nav spējuši saņemt atbildi. Un tie taču ir ievēlētie... Te bija runa par to, ka mēs te aizstāvam savus vēlētājus. Es domāju, ka viena no formām, kā aizstāvēt vēlētājus, ir cieņas izrādīšana vēlētājiem. Ja Rīgas Domē tup kaut kāds cilvēktiesību aizstāvis, kurš neprot izteikties latviešu valodā, tad rodas jautājums - par kādām cilvēktiesībām šis aizstāvis runā? Ko tad viņš tur aizstāv? Viņš parāda savu nepilnvērtību. Ja jau jūs gribat kaut kādu reālu ieguldījumu, lai palīdzētu cilvēkiem, kas to vēlas, apgūt latviešu valodu - lai tiešām no sirds palīdzētu to apgūt! -, kā arī labāk apgūt Latvijas ģeogrāfiju, Latvijas vēsturi un tā tālāk, tad, lūdzu, jābūt ir kaut kādai konkrētai formai, kā tam jānotiek. Jūs lietojat vārdu “pilnvērtīgs”. Nu, atvainojiet, te man atkal ir jāskatās, kā jūs sekmīgi cenšaties īstenot Staļina, Hitlera, Gebelsa un citu tradīcijas. Viņiem bija tie jēdzieni “pilnvērtīga rase”, “nepilnvērtīga rase”, “pilnvērtīgs cilvēks” un “nepilnvērtīgs cilvēks”. Tikai viņi paši to noteica - vai nu uztaisīja kaut kādu formu, kur galvaskauss bija jābāž iekšā, vai izdomāja kaut ko tamlīdzīgu. Tā ka nāciet šurp un runājiet par to, ko jūs saprotat ar šādu priekšlikumu! Šis priekšlikums ir vienkārši vēlēšanās patēlot, kārtējo reizi iztēlot sevi par kaut kādiem mistiskiem aizstāvjiem. Jūs šeit it kā izrādāt centienus iegūt kaut kādas zināšanas, kuras tā viltīgi nosaucat par kaut ko pilnvērtīgu, bet jūsu iepriekšējie priekšlikumi liecina, ka gribat atteikties no latviešu valodas lietošanas svarīgās lietās. Kur tad ir tā jūsu loģika, un kur tad ir tā jūsu robeža? Es gribētu teikt, ka valstī mēs diemžēl par maz pievēršam tam uzmanību, par maz cenšamies parādīt lietas būtību un par maz cenšamies pierādīt, cik viegli ir atšķirt demagoģiju no kaut kādas jēdzīgas darbības. Vislabākais pierādījums cieņai pret vēlēšanos apgūt valsts valodu un latviešu tautas tradīcijas ir personīgais piemērs. Jūsu izvirzītie kandidāti, kas neprot latviešu valodu - un daži no viņiem to nekad neiemācīsies, nekad neiemācīsies! -, liecina par pavisam pretējo. Tātad, ja jūs gribat godīgi cīnīties par savām tiesībām, tad dariet to - un dariet to loģiski, nelietojiet jēdzienus, kurus jūs paši pēc tam neesat spējīgi izskaidrot! Ne jau velti es runāju par to, ka frakcijas vadītājs Jānis Jurkāns jau ir sācis šeit regulāri lietot krievu valodu un ka konferencēs, kurās jūs pārstāv jūsu biedrs, latviešu valoda vairs vispār neskan. Neskan! Taču tur neskan arī idišs, Plinera kungs, tur neskan arī ivrits. Es neesmu dzirdējis, ka jūs runātu ivritā vai idišā šādās konferencēs. Jūs nerunājat… (No zāles deputāts J. Pliners: “Neviens nesaprot!”) Nekas, es tad sapratīšu to jūsu idišu, par to jūs varat būt mierīgs. Lūk, tā! Tātad nāciet un runājiet! Man pret to nav nekādu pretenziju. Paldies par uzmanību.".
- 2001_05_10-seq112 language "lv".
- 2001_05_10-seq112 speaker Juris_Dobelis-1940.
- 2001_05_10-seq112 mentions Q211.
- 2001_05_10-seq112 mentions Q2660080.
- 2001_05_10-seq112 mentions Q43070.
- 2001_05_10-seq112 mentions Q1964151.
- 2001_05_10-seq112 mentions Q984021.