Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_05_03-seq21> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 2001_05_03-seq21 type Speech.
- 2001_05_03-seq21 number "21".
- 2001_05_03-seq21 date "2001-05-03".
- 2001_05_03-seq21 isPartOf 2001_05_03.
- 2001_05_03-seq21 spokenAs 40.
- 2001_05_03-seq21 spokenText "Cienījamie kolēģi! Piedodiet, ka es aizkavēšu jūsu laiku, taču es uzskatu, ka man ir pienākums runāt par šo lietu, jo es jau pašā neatkarības sākumā, kad vēl nemaz nebija, godīgi sakot, neatkarīga valsts pasludināta, runāju par kuģniecības lietām Latvijas radio, par ko mani toreizējā Jūras lietu ministrija gribēja iesūdzēt tiesā, jo es sabiedrībai parādīju to, kā sākās un kādas lietas notiek kuģniecībā. Godīgi sakot, arī šodien, runājot par šo lietu no Saeimas tribīnes, kā esmu to darījis arī iepriekš pāris reižu, es neko citu arī nevarēju sagaidīt kā vien šādu rezultātu. Neko citu! Jo kuģniecības organizēšana vai tās reorganizēšana no padomju sistēmas par “Latvijas kuģniecību” sākās ar absurdiem, ar muļķībām, jo to veidoja kā valsti valstī. Toreiz, kad latviešiem tur vispār nebija pieejas, kad tur labi ja 1-2% latviešu strādāja, par vadītāju ielika Avotiņa kungu, kurš tūdaļ vienpersoniski paziņoja, un, protams, tas notika ar valdības atbalstu, jo citādi tas nevarēja būt, jo neliedza savu valūtu - dolāru... Viņš noteica sev algu, kas toreiz bija 3000 dolāru mēnesī. Tā bija fantastiska alga tajā laikā, jo dolāra kurss bija milzīgi augsts salīdzinājumā ar rubli. Lūk, un tad arī viss sākās. Toreiz kuģniecība faktiski pārvērtās, un šis process ir turpinājies visu šo laiku, visus šos gadus, domājot faktiski par personīgo kabatu. Cilvēki un cilvēku grupas tur ņēma naudiņu, cik vien kuram iepatikās. Lūk! Šodien Godmaņa kungs jau runāja, bet man Godmaņa kungam diemžēl ir jāpārmet, jo jūs toreiz bijāt pirmais Ministru prezidents. Es, protams, saprotu, ka toreiz bija šausmīgi daudz darba visur un ka jums neatlika laika paskatīties, tā sakot, “uz pirkstiem”, ar ko un kā rīkojās. Es tanī ziņā ļoti labi jūs saprotu. Taču arī turpmākie Ministru prezidenti - premjeri Birkava kungs, Gaiļa kungs, trīsreiz arī Šķēles kungs un citi diemžēl īsti nepaskatījās uz to, kas notika kuģniecībā. Jā, tika domāts par privatizēšanu, bet, es atvainojos, iekams privatizē uzņēmumu, it īpaši tādu milzīgu, ar milzīgu kapitālu, ir jāliek šim uzņēmumam strādāt normāli - ar ienākumiem. Tur jau ir tā lieta, ka nekad tas nav darīts! Tieši otrādi! Es vēlreiz atkārtoju: tas tika izmantots par naudas “āderi” tiem, kuriem vien tas tīk. Atminieties, Šķēles kungs! Kad jūs šeit sēdējāt kā Ministru prezidents, es jums teicu: “Esiet tik laipns un izdariet, lai kuģniecības prezidents, kas faktiski ved šo kuģniecību uz bankrotu, nesaņemtu gandrīz 300 000 gadā. Tas ir nenormāli! Tas ir absurds!” Bet turpināja. Nomainīja Avotiņu… Avotiņu droši vien vajadzēja papurināt riktīgi no prokuratūras puses, un tad, man liekas, tur atklātos daudzas lietas par tiem kuģiem, kuri tika pārdoti un kuri nes peļņu, bet kam? Tas vēl būtu jānoskaidro. Atcerieties! Jau esat piemirsuši Bāra kungu, bijušo valsts kontrolieri, kurš vēl tagad mēģina vienam otram iestāstīt, kas tur kuģniecībā ir noticis un kas notiek. Viņš tika atstādināts, jo laikam par dziļu bija ieracies tanīs nebūšanās, kas tur bija. Lūk, tur ir meklējams šīs nenormālās privatizācijas sākums! Tāpēc tagad vainot Kalvīša kungu vienu pašu par to, kas ir noticis Ministru prezidentu līmenī, valdību līmenī… vainot vienu ekonomikas ministru, kurš šobrīd, jā, ir daudz ko… Protams, arī Kalvīša kungs ir palaidis daudz ko garām un nav licis lietā visu, kā to vajadzēja darīt, bet tā ir sistēma, kas skar ne tikai kuģniecību, bet vispār visu privatizāciju. Jūs taču ļoti labi zināt, ka simtiem uzņēmumu, valsts uzņēmumu, ir privatizēti nelikumīgi. Nelikumīgi! Pieprasījumu komisijā mēs kādreiz, vēl 6. Saeimā, skatījām šo lietu, un tur tika iesniegti šie dokumenti, bet privatizācija ir notikusi, un ko tad vairs… Vai atkal nāksies nacionalizēt? Taču tā tas ir. Lūk, tur tā bēda! Taču, ja runājam par privatizāciju, tad mēs jau brīdinājām - apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ļoti nopietni brīdināja par kuģniecības privatizāciju. Jūs ļoti labi atceraties Makarova kunga nostāju, un par to viņš faktiski tika atstādināts no amata. Mēs brīdinājām arī pavisam nesen, ka ir vajadzīgs vēl vismaz mēnesi ilgs papildlaiks, lai priekšlikumus iesniegtu nopietni privatizētāji. Bet ne, negribējāt pagaidīt vienu mēnesi, tagad nāksies gaidīt gadu, varbūt divus. Es neiestājos par to, ka nevajadzētu privatizēt šo uzņēmumu, tas ir jāprivatizē un jau sen bija jāprivatizē, jo valsts ir tūkstošprocentīgi pierādījusi, ka tā neprot apsaimniekot savus uzņēmumus (Starpsauciens: "Un negrib!"), it īpaši lielos uzņēmumus. Neprot! Tātad ir jāprivatizē. Taču tagad - privatizācijas laikā - es, protams, nepieminēšu visus šos murgainos variantus, un katrā ziņā šādā veidā nevar privatizēt. Tagad droši vien nāksies privatizēt par kafijas tasīti, lai gan ļoti, ļoti negribētos to piedzīvot. Tā ka te ir jāpaskatās, cienījamie kolēģi, vēsturē un sistēmā, vai valsts grib sakārtot visas šīs lietas… Beigu beigās prokuratūra, tiesa un tā tālāk neizskata visas šīs lietas tā, kā nākas. Godmaņa kungs, jūs teicāt par ofšoriem, ka arī citur pasaulē kuģus nodod ofšoriem. Iespējams, jūs to zināt labāk par mani, un jūs, kā parasti, uzsvērāt: ir svarīgi tas, kam nonāk, - vai nauda nonāk valsts kasē vai to cilvēku rokās, kuri izmanās kuģus nodot ofšoriem. Lūk, tā ir pati galvenā būtība! Nav svarīgi, kur kuģis strādā, bet no tā ir jābūt atdevei, naudai. Tas ir pamatā. Kāpēc kuģniecības privatizēšanai nepiesakās nopietni konkurenti? Arī tas ir viens no jautājumiem, kuru šeit skāra vairāki runātāji. Es pateikšu pavisam vienkārši: nepiesakās, cienījamie deputāti, pretendenti tādēļ, ka tur ir visai “duļķains ūdens”, tur ir tik “tumšs” kā vairāku kilometru dziļumā okeānā, un tas, kurš domā privatizēt, nemaz nezina, vai viņš to kuģi, kuru privatizēs, maz dabūs savā īpašumā. Tur jau ir tā bēda, ka šajos gados tur ir radusies tik milzīga “tumsa”, par “miglu” nemaz nerunājot, ka, protams, šie cilvēki atsakās “zvejot” šajos “duļķainajos ūdeņos”, nezinot, ko tur var “nozvejot”. Tāpēc mums derētu paskatīties uz šīm lietām valsts kontekstā, valsts interešu kontekstā. Kā to izdarīt - tā jau ir cita lieta, tāpēc es, protams, šodien par Kalvīša demisiju nebalsošu. Protams, nebalsošu, jo Kalvītis tur ir tikai tāds neliels pārmijnieks. Neliels pārmijnieks, cienījamie sociāldemokrāti! Vajag saskatīt būtību! Jūs, Baldzēna kungs, runājāt ļoti skaisti un diezgan detalizēti, bet tikai par vienu aspektu - par pēdējo laiku, par pēdējo gadu, kas tur notiek, bet ir jāpaskatās visā šajā lietā un jānoskaidro atbildīgie, kas ir bijuši saistīti ar šo lietu. Es jau nosaucu - tās ir valdības, sākot ar pašu pirmo un līdz pat šodienai. Tur jau ir tā lieta! Atbrīvot no amata jau ir ļoti vienkārši! Paldies par uzmanību!".
- 2001_05_03-seq21 language "lv".
- 2001_05_03-seq21 speaker Peteris_Tabuns-1937.
- 2001_05_03-seq21 mentions Q822919.
- 2001_05_03-seq21 mentions Q211.
- 2001_05_03-seq21 mentions Q1092499.
- 2001_05_03-seq21 mentions Q6497410.