Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2001_01_18-seq6> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2001_01_18-seq6 type Speech.
- 2001_01_18-seq6 number "6".
- 2001_01_18-seq6 date "2001-01-18".
- 2001_01_18-seq6 isPartOf 2001_01_18.
- 2001_01_18-seq6 spokenAs 40.
- 2001_01_18-seq6 spokenText "Godātie deputāti! Otrais jautājums tātad ir par grozījumiem Krimināllikumā. Kādu iemeslu mūsu frakcija redz šādu grozījumu izdarīšanai? Galvenais iemesls ir tas, ka, analizējot likuma pašreizējo tekstu, kurš it kā paredz plašas iespējas vērsties pret personām, kuru darbība ir vērsta uz valsts varas gāšanu, uz aicinājumu likvidēt Latvijas Republikas valstisko neatkarību gan publiskā veidā, gan ar organizatorisku darbību vai arī graut Latvijas Republikas teritoriālo vienotību, tomēr redzam, ka ir zināma disonanse starp likuma tekstu un likuma faktiskās piemērošanas iespējām. Par to mēs pārliecinājāmies, vērojot situācijas, kurās tiek izteikti publiski aicinājumi nepildīt Latvijas likumus (konkrēti, nepildīt Valsts valodas likumu) vai veikt citas izaicinošas darbības (par tām jau minēja iepriekšējais runātājs). Tajā pašā laikā gan Drošības policijas, gan Satversmes aizsardzības biroja vadītāji, viesojoties mūsu frakcijā, atzīst, ka viņiem būtībā ir grūti jebkurā gadījumā piemērot šīs normas un ierosināt attiecīgu tālāko darbību. Citiem vārdiem sakot, mēs redzam, ka situācijās, kurās starp valsti un pretvalstiskiem elementiem vai pretvalstiskām organizācijām rodas konfliktsituācija, likums bieži vien tiek tulkots par labu pretvalstiskiem elementiem, nevis valstij. Šajā sakarībā mūsu frakcija iesniedza Krimināllikumā precizējumus, kas sastāv no divām daļām. Pirmā daļa attiecas uz rīcību, kas kvalificējama kā publisks aicinājums nepildīt Latvijas Republikas likumus. Tas nekādā ziņā nav tulkojams kā viedokļa izteikšana par esošajiem likumiem. Attieksme, protams, var būt kritiska vai negatīva un var tikt izteikta vai nu no Saeimas tribīnes, vai mītiņos, vai avīžu rakstos, vai karikatūrās, vai kādā citā formā. Šāda kritiska attieksme parasti ir vērsta uz to, ka tiek apšaubīta kādas normas lietderība vai tiek ieteikts kāds cits risinājums. Turpretī aicinājums nepildīt likumu, lai cik plašai auditorijai tas būtu izteikts, grauj demokrātiskas valsts tiesiskos pamatus, un neviena normāla demokrātiska valsts šādu praksi nepieļauj. Otrā daļa attiecas uz organizācijām, kuru darbība ir vērsta vai nu uz Latvijas Republikas valsts varas gāšanu, vai valstiskās neatkarības likvidēšanu, vai teritoriālās vienotības graušanu. Mēs neizskatām citus jautājumus, taču ir runa par organizācijām, kuras vai nu nav reģistrētas, vai kuru darbība jau ir likvidēta tiesas ceļā vai apturēta tiesas ceļā. Bieži vien personu līdzdalība šajās sabiedriskajās organizācijās ir grūti pierādāma, jo tām nav biedru reģistra, tās oficiāli it kā nemaz neskaitās. Tajā pašā laikā ir cilvēki, kas izrāda atbalstu šīm organizācijām, vai nu piešķirot telpas, vai sniedzot materiālu atbalstu, vai pavairojot viņu uzsaukumus vai citus tekstus. Tā, neapšaubāmi, ir šādas pretvalstiskas darbības veicināšana. Turklāt mūsu ieteiktais formulējums paredz to, ka gan šo organizāciju mērķi ir tādi, kas saistīti ar valsts pamatu graušanu, gan arī viņu praktiskā darbība ir tāda. Iespējams, ka tās ir arī cita veida organizācijas, kuras it kā vērstas uz pagātnes vai vēstures pētīšanu, taču būtībā apskata Latviju kā kādas citas valsts sastāvdaļu, kādas citas valsts guberņu vai rīkojas tamlīdzīgi. Tādi ir šie mūsu ierosinātie precizējumi. Pieņemot tos, mēs nāktu pretī Latvijas drošības un tiesībsargājošām iestādēm, palīdzētu tām efektīvāk cīnīties ar katrai demokrātiskai valstij pilnīgi nepieņemamiem pretvalstiskiem elementiem, pretvalstiskām organizācijām. Ar šādām organizācijām ir jācīnās - neatkarīgi no tā, vai vēlēšanas ir tuvu vai tālu. Mūsu frakcija aicina šādus grozījumus atbalstīt.".
- 2001_01_18-seq6 language "lv".
- 2001_01_18-seq6 speaker Maris_Grinblats-1955.
- 2001_01_18-seq6 mentions Q822919.
- 2001_01_18-seq6 mentions Q211.