Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_10_19-seq251> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2000_10_19-seq251 type Speech.
- 2000_10_19-seq251 number "251".
- 2000_10_19-seq251 date "2000-10-19".
- 2000_10_19-seq251 isPartOf 2000_10_19.
- 2000_10_19-seq251 spokenAs 77.
- 2000_10_19-seq251 spokenText "Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamais finansu ministr! Cienījamie deputāti! Es biju viens no tiem, kas balsoja pret debašu laika samazinājumu. Es domāju, šis ir brīdis, kad visiem tomēr vajadzētu izteikt savas domas par šādu svarīgu jautājumu, vēl jo vairāk tāpēc, ka abi jautājumi ir apvienoti. Es gribētu, ņemot vērā, ka manā rīcībā ir tikai piecas minūtes, nu pateikt savu skatījumu uz to, kā valdība ir strādājusi, sagatavojot šos grozījumus. Jā, pirmajā ziņojumā ir zināma neloģika. Ieņēmumiem samazinoties, palielina izdevumus. Parasti jau ir tā: ja ieņēmumi nesanāk, tad mazina arī izdevumus. Jā, bet, no otras puses, es... ja es būtu finansu ministrs, es neko citu nevarētu izdomāt, jo faktiski izdevumu palielinājums ir tomēr saistīts ar apņemšanos un ar saistībām. Un vissliktāk ir tad, ja saistības nepilda. Un, kas attiecas uz skolotājiem un lauksaimniekiem, tās ir saistības pēc definīcijas. Un tās nav vienas valdības saistības. Es domāju, ka šī valdība demonstrēja, ka viņa iet tomēr sociāli atbildīgu ceļu. To nu noliegt nevar. Paliek vēl kāds ļoti sāpīgs moments, un es brīnos, ka neviens par to nerunā, laikam visi taupās otrajam lasījumam, sevišķi opozīcija. Ir viens liels postenis, ko sauc par bērnu pabalstiem. Likums par sociālo palīdzību. Es saprotu, ka otrajā lasījumā mēs te izdzirdēsim garas un diktas runas par to. Tie tomēr ir gandrīz 12 miljoni. Man šobrīd rokās ir Valsts kases pārskats uz 1. oktobri. Netika šobrīd runāts par to, kāds ir stāvoklis finansēs tagad valstī. Ja mums tādi līdzekļi varētu būt... Es varu teikt, ka faktiski stāvoklis finansēs mums ir smags. Ir smags stāvoklis gan ar speciālajiem budžetiem, gan ar valsts budžetu. Es pat teiktu, ka pietiekami smags. Nu es pat varētu teikt, ka praktiski tas deficīts mums var iznākt arī bez šiem grozījumiem stipri, stipri lielāks, nekā mēs plānojam. Tāpēc es ar savu mazo pieredzi varu ar pilnu atbildību teikt, ka es neredzu, kā var palielināt bērnu pabalstiem naudu, kādiem citiem to neatņemot. Ko es piedāvātu? Es piedāvātu vienkārši rūpīgi apdomāt iespēju, par ko es ne vienreiz vien esmu runājis. Lai nauda paliek, kāda ir, bērnu pabalstiem, bet lai visi tos nedabū! Vajag pastrādāt visās komisijās, lai bērnu pabalstiem paredzēto esošo naudu saņemtu tās ģimenes, kam tā pienākas, vadoties pēc ienākumu līmeņa. Vai šo ienākumu līmeni nosaka valdība vai pašvaldības? Tas ir jautājums, kas ir, protams, speciālistu ziņā, tik liels speciālists es neesmu. Tāpēc es neredzu nekādas iespējas, kā praktiski palielināt - uz vispārējo ieņēmumu rēķina - budžeta izdevumus gan 2000. gadā, gan 2001. Es neredzu. Un pats sliktākais ir tas, ka no visa tā es izdaru secinājumus, ka mums tomēr neiznāk... mēs nevaram ieplānot budžeta ieņēmumus. Jautājums - kāpēc? Tas ir tikai tāpēc, ka ir vāja Finansu ministrija vai vāja valdība, vai vispār vāja izpildvara. Un vāja vēl pie tam ir arī parlamentārā vara, kas nemāk precīzi nofiksēt to... Es domāju, ka tas tā nav. Es domāju, ka galvenais iemesls, kāpēc mums ir grūti prognozēt ienākumus, ir tas, ka mēs esam maza valsts ar ļoti stipri atvērtu ekonomiku un ka šis ārējais iespaids uz mūsu ekonomiku ir daudz, daudzreiz lielāks nekā jebkurai citai lielākai valstij. Tāpēc klasiskā pieeja šeit neder. Mums neizdevās precīzi prognozēt Krievijas krīzes dziļumu. Mēs nevarējām precīzi prognozēt naftas cenas kāpumu, ņemot vērā, ka cena aug produktam, bet akcīzes nodoklis jau nav proporcionāls, fiksēts par litru. Dabīgi, ka pieprasījums samazinās attiecībā uz produktu un līdz ar to samazinās arī akcīzes nodoklis. Ja kāds domā, ka var nozagt vai... šeit es dzirdēju drusku kļūdainu izteicienu... Šos nodokļus tika pārtraukts iekasēt uz robežas - gan PVN, gan akcīzes nodokli. Mēs devām iespēju 30 dienu laikā... no akcīzes preču noliktavām apmaksāt vēlāk šo nodokli, lai dotu iespēju uzņēmējiem tomēr neiesaldēt līdzekļus. Bet nevar visu nozagt. Lai nozagtu visu to starpību, kas ir gandrīz 30 miljoni par akcīzi, vajag nelegāli pārvadāt simtiem tūkstošu tonnu dīzeļdegvielas vai benzīna. Tas nav reāli. Un, kas attiecas uz to, ka mums neizdodas prognozēšana, ir kaut kādā veidā jāmaina prognozēšanas sistēma. Ir viena tāda lieta... Mēs tagad “izgrūdīsim” budžetu. Tas mums jādara, es piekrītu finansu ministram. Taču problēma būs tajā apstāklī, ka mēs mēģināsim tālāk atsperties un skatīties, kur mēs esam varbūt arī citās lietās kļūdījušies, bet mums būs cita bāze, mēs vadīsimies jau pēc tā budžeta, ko mēs būsim izmainījuši tagad oktobra beigās, kad nebūs vairs nekāda sakara...".
- 2000_10_19-seq251 language "lv".
- 2000_10_19-seq251 speaker Ivars_Godmanis-1951.
- 2000_10_19-seq251 mentions Q159.
- 2000_10_19-seq251 mentions Q8436.