Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_10_19-seq221> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 2000_10_19-seq221 type Speech.
- 2000_10_19-seq221 number "221".
- 2000_10_19-seq221 date "2000-10-19".
- 2000_10_19-seq221 isPartOf 2000_10_19.
- 2000_10_19-seq221 spokenAs 77.
- 2000_10_19-seq221 spokenText "Cienījamais Saeimas priekšsēdētāja kungs! Godātais Ministru prezident, ministri! Godātie kolēģi! Šodien Budžeta un finansu (nodokļu) komisija lūdza iekļaut darba kārtībā likumprojektu “Grozījumi Valsts budžeta likumā 2000. gadam”. Un faktiski ir izveidojusies diezgan īpatnēja situācija, jo dienā, kad mēs skatām nākamā gada budžeta projektu pirmajā lasījumā, mēs vienlaicīgi skatām arī grozījumus šāgada budžetā. Taču tas ir jādara, jo mums ir skaidri jāzina, kāda būs situācija šāgada budžetā, ar kādiem rādītājiem mēs beigsim šo saimniecisko un finansu gadu un kāda būs šī mūsu atskaites sistēma - ar kādiem skaitļiem mēs sāksim nākamo gadu. Faktiski šie grozījumi tika gaidīti jau ļoti ilgi - no pagājušā gada marta, kad tika nolemts palielināt skolotāju algas, bet tajā mirklī budžetā konkrēto līdzekļu nebija. Tas bija saistīts arī ar zemnieku subsīdijām par sausuma un par citu apstākļu radītajiem zaudējumiem. Tie bija jautājumi, kuri noteikti bija jārisina… Tas ir saistīts arī ar akcīzes nodokļa atmaksu zemniekiem, un jau vasaras vidū bija pilnīgi skaidrs, ka nepildās viens no budžeta ieņēmumu avotiem - akcīzes nodoklis par naftas produktiem, ka tātad ir apdraudēta arī ieņēmumu daļa. Tajā pašā laikā jāsaka, ka tieši gada otrajā pusē, augustā, kļuva skaidrs, ka budžeta ieņēmumu prognoze, kuru mēs pagājušajā gadā apstiprinājām šeit, Saeimā, nepildās arī vēl kādā citā pozīcijā, un konkrēti tas bija uzņēmumu ienākuma nodoklis. Vienlaicīgi, protams, pieaug vajadzības, ir vesela rinda funkciju, kuras valstī netiek finansētas vai tiek finansētas nepietiekami, un visu šo samilzušo problēmu rezultātā valdība šobrīd mums piedāvā budžeta grozījumus, kur ir samazināta ieņēmumu daļa, - tātad uzņēmumu ienākuma nodoklis samazināts aptuveni par 20 miljoniem latu un arī akcīzes nodokļa kopējie ieņēmumi, to skaitā arī tiešie ieņēmumi no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, aptuveni par 20 miljoniem latu. Vienlaicīgi ir palielināti vairāki izdevumu posteņi. Jau šī minētā zemnieku subsīdiju programma par zaudējumiem, arī skolotāju algu papildsumma - 2,9 miljoni, akcīzes nodokļa atmaksa zemniekiem par izlietoto dīzeļdegvielu -1,7 miljoni, summas, kas saistītas ar kontingenta palielināšanos saistībā ar sociālo pabalstu palīdzību - , tas ir apmēram 400 000, līdzekļi, kas nepieciešami Iekšlietu ministrijai izdienas pensiju veikšanai… palielināšanai un izmaksai… es atvainojos, izmaksai... tas ir arī jautājums par ieslodzījuma vietām, tas ir jautājums par Kultūras ministrijas sfēru, un tā es varētu uzskaitīt vēl un vēl daudzas pozīcijas. Protams, šeit ir arī iekšējā līdzekļu pārdale, šeit ir arī pašieņēmumu palielinājumi, bet kopumā visi šie grozījumi veido diezgan dramatisku skaitli. Budžeta deficīts no 2% , kā mēs to bijām apstiprinājuši gada sākumā, ir pieaudzis līdz 3,1 procentam. Vai tas ir dramatiski? Jā! Tas liecina, ka mums ir jāaizņemas, tas liecina par to, ka valstī ir vesela rinda programmu, projektu, kurus mēs nefinansējam vai arī finansējam nepietiekami, bet vienlaicīgi es gribu arī teikt, ka īstenībā tā ir atlikto problēmu, savā laikā nerisināto problēmu… nepieciešamība tomēr kādreiz tās risināt. Un es nedomāju, ka šis maģiskais skaitlis - 3%, kas ir noteikts Māstrihtas kritērijā… ka nebūtu jāpalielina šis budžeta deficīts, ka tas būtu valstij kaut kas pārāk nozīmīgs… Iestāšanās Eiropas Savienībā un Māstrihtas kritēriju pildīšana mums vēl ir nākotnē, bet, manuprāt, daudz reālākas vajadzības ir šobrīd… daudz svarīgāk ir apmierināt reālās vajadzības. Un labāk tad lai ir skarba patiesība nekā mēģināšana pašiem sev iestāstīt, ka valstī viss ir kārtībā. Budžeta un finansu (nodokļu) komisija šo likumprojektu izskatīja jau vakar pirms nodošanas komisijām, un mēs iepazināmies diezgan rūpīgi ar ieņēmumu daļas analīzi. Ir jāatzīst, ka tā informācija, ko mēs saņēmām, mūs tiešām pārliecināja, ka šobrīd ieņēmumu prognozes neizpildīsies, tāpēc šie ieņēmumi ir jāsamazina. Tomēr tajā pašā laikā Valsts ieņēmumu dienestam un Finansu ministrijai acīmredzot būtu rūpīgāk jāizanalizē visi tie faktori, kuri ietekmē uzņēmumu peļņas samazināšanos. Šeit tika vērtēti atsevišķi posteņi, kas ietekmē peļņas apjomu, taču, manuprāt, viens no izmaksu posteņiem, kas ir saistīts ar algu izmaksām, tātad atalgojuma izmaksām, un ar administrācijas izmaksām, kā arī tāds diezgan “aizplīvurots” postenis kā “citas izmaksas” nav analizēts pietiekami. Acīmredzot ir jāskatās dažādos normatīvajos dokumentos un vairāk jāanalizē tās korelācijas, kādas ir saistībā ar šo peļņas apjoma samazināšanos. Protams, šeit ir arī objektīvi lielumi, bet, manuprāt, varbūt, sagatavojot nākamā gada budžetu, ir iespējams iestrādāt uzņēmumu ienākuma nodoklī kaut kādus precizējumus, kas attiecas uz avansu maksājumiem no uzņēmumu ienākuma nodokļa, lai neatkārtotos tāda situācija, ka vienā gadā mums rodas ilūzija par ļoti labiem ieņēmumiem, bet nākamajā gadā mēs ar vienu pozīciju budžetā faktiski visus šos ieņēmumus samazinām, un tādējādi faktiski mēs esam dzīvojuši ar kaut kādu ilūziju. Vienlaicīgi, šajos budžeta grozījumos lūkojoties, ir pilnīgi skaidrs, ka tomēr ir rūpīgāk jāvērtē to līdzekļu izlietojums, kas ir saistīts ar dažādiem kapitāliem izdevumiem, jārunā par to, kādā veidā tiek apgūti līdzekļi investīciju programmās, jo, zinot to, ka valdība skatīja budžeta grozījumus un ka daudzās ministrijās budžetā bija rezervēti līdzekļi projektu uzsākšanai, bet vēl 3. ceturkšņa beigās nebija pat noslēgti līgumi, tas katrā ziņā rada zināmas šaubas par iespēju šos līdzekļus efektīvi apgūt kārtējā saimnieciskā gada laikā. Jebkurā gadījumā Budžeta un finansu (nodokļu) komisija atbalstīja šo likumprojektu pirmajā lasījumā, jo mums ir ļoti būtiski pieņemt šos galīgos skaitļus, pirms mēs akceptējam likumprojektu “Par valsts budžetu 2001. gadam”, lai mēs zinātu, kā jau es teicu, šos atskaišu punktus, tāpēc lūdzu arī jūs atbalstīt šā likumprojekta izskatīšanu pirmajā lasījumā. Vienlaicīgi Budžeta un finansu (nodokļu) komisija lūdz noteikt arī šim likumprojektam steidzamību, jo tādā gadījumā mēs samazināsim gan priekšlikumu iesniegšanas termiņu, gan arī varam noteikt jau otrā lasījuma termiņu.".
- 2000_10_19-seq221 language "lv".
- 2000_10_19-seq221 speaker Aija_Poca-1948.
- 2000_10_19-seq221 mentions Q822919.
- 2000_10_19-seq221 mentions Q4294315.
- 2000_10_19-seq221 mentions Q193089.
- 2000_10_19-seq221 mentions Q458.
- 2000_10_19-seq221 mentions Q1419663.