Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_06_15-seq342> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 2000_06_15-seq342 type Speech.
- 2000_06_15-seq342 number "342".
- 2000_06_15-seq342 date "2000-06-15".
- 2000_06_15-seq342 isPartOf 2000_06_15.
- 2000_06_15-seq342 spokenAs 49.
- 2000_06_15-seq342 spokenText "Cienījamās dāmas! Godājamie kungi! Šā gada jūnijs mūs visus iepriecināja gan ar siltākām, gan ar vēsākām dienām, tomēr finansu ekspertiem, tautsaimniekiem, Ekonomikas ministrijas un Finansu ministrijas speciālistiem šis laiks ir pagājis karstā darbā, analizējot nodokļu ieņēmumus, degvielas patēriņu, ekonomiskās attīstības tendences Latvijā. Kā jūs zināt, aizvakar šis darbs vainagojās ar valdības lēmumu. Valdība vienprātīgi pieņēma grozījumus Naftas produktu akcīzes likumā, un tos atbalstīja arī Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisija, gan pozīcijas, gan opozīcijas deputāti. Šie grozījumi paredz divas lietas, kurām jāstājas spēkā vistuvākajā laikā. Pirmkārt - līdz 2003. gadam izsludināt moratoriju degvielas akcīzes nodokļa palielināšanai. Otrkārt - vairāk nekā par 25% pazemināt dīzeļdegvielas akcīzes nodokli. Tādējādi akcīzes nodoklis tiek samazināts par 3 santīmiem - līdzšinējo 13 santīmu vietā būs jāmaksā 10 santīmi. Savukārt līdz 2003. gadam benzīnam ar augstu svina saturu akcīzes nodoklis saglabāsies 21 santīma apmērā, bet svinu nesaturošam benzīnam saglabāsies 16 santīmi par litru. Mēdz teikt, ka laiks ir nauda: jo ilgāk mēs vilcināmies, jo vairāk naudas mēs zaudējam. Tieši tāda situācija patlaban valda Latvijas tautsaimniecības nozarēs, kas gan kā patērētāji, gan kā tirgotāji ir saistītas ar degvielas tirgu. Zaudē tautsaimniecība, zaudē attīstība, zaudē valsts budžets, zaudē visi. Līdzšinējā nodokļu apjoma dēļ degviela Latvijā ir kļuvusi tik dārga, ka, piemēram, lielo tranzītkompāniju vadības pat ar pavēlēm ir aizliegušas savam autotransportam uzpildīt benzīnu Latvijā. Jo tas ir kļuvis par dārgu. Šis ir tikai viens piemērs no daudzajiem, kas raksturo tik ļoti samilzušās problēmas mūsu degvielas tirgū. Vērtējiet paši! Vācijā, lai nopirktu 100 litrus degvielas, cilvēkam ir jāstrādā vidēji 7 stundas. Taču Latvijā, lai iegādātos to pašu daudzumu degvielas, ir jāstrādā 100 stundas. Degvielas cena Latvijā attiecībā pret iedzīvotāju pirktspēju ir nesamērīgi augsta. Mēs esam fakta priekšā: šobrīd Latvijā ir pašas augstākās degvielas nodokļa likmes Baltijā. Vēl vairāk. Faktiski tās jau tagad eiro kursa svārstību dēļ, ir sasniegušas Eiropas Savienības direktīvās noteiktās obligātās minimālās likmes, kurām Latvija ir apņēmusies pievienoties tikai 2003. gadā. Jau tagad Latvijā dīzeļdegvielas akcīze ir par 85,7% lielāka nekā Lietuvā un par 41,3% lielāka nekā Igaunijā. Ir likumsakarīgi, ka mēs degvielas tirgū nespējam konkurēt ar kaimiņvalstīm, kuras tāpat līdz 2003. gadam negrasās palielināt degvielas akcīzes nodokļa likmes. Pētījumi atklāj Latvijas ekonomikā satraucošu ainu: 35% no Latvijā patērētās dīzeļdegvielas ir iegādāti kādā no mūsu kaimiņvalstīm. No visiem nodokļu ieņēmumiem budžetā tieši degvielas akcīzes ieņēmumu izpilde ir vissliktākā. Nauda, kurai vajadzēja papildināt mūsu valsts kasi, ir aizgājusi citur - uz Lietuvu, Igauniju, Krieviju. Pie visiem, tikai ne pie mums. Tādēļ šodienas situācijā, no Latvijas tautsaimniecības konkurētspējas viedokļa, no valsts budžeta ieņēmumu viedokļa, no katra Latvijas iedzīvotāja viedokļa, no valsts attīstības viedokļa raugoties, turpināt degvielas akcīzes nodokļa palielināšanu ir nepieļaujami. Nepamatoti augsta degvielas cena ir neizdevīga mums visiem, jo tā jūtami sadārdzina jebkura produkta, jebkura pakalpojuma pašizmaksu. Ar vakardienas lēmumu valdība ir pateikusi stingru “nē” nepamatoti augstiem nodokļiem, bet stingru “jā” valsts tautsaimniecības attīstībai. Lai gan iesākumā tiešie ieņēmumi no degvielas akcīzes nodokļa kritīsies, tos kompensēs ieņēmumi no citām tautsaimniecības nozarēm. Ekonomikas ministrijas speciālistu aprēķini liecina, ka, samazinot dīzeļdegvielas akcīzes nodokli par 3 santīmiem, vidējais peļņas pieaugums Latvijas tautsaimniecībā būs vismaz 1,2%. Taču atsevišķās nozarēs, tādās kā, piemēram, mežizstrādē, peļņas pieaugums būs 35%. Liels peļņas pieaugums ir gaidāms arī ieguves rūpniecībā, transportā un citās uzņēmējdarbības jomās. Latvijas tautsaimniecība to sajutīs. Tas viss liecina, ka pieaugs ekonomiskā aktivitāte, par 15% pieaugs dīzeļdegvielas patēriņš un līdz ar to arī ar akcīzi apliekamā bāze. Vispārējā līmenī analizējot, šie skaitļi rāda, ka šīs akcīzes nodokļa izmaiņas veicinās peļņas pieaugumu tautsaimniecībā, stimulēs jaunu darba vietu rašanos, veicinās uzņēmēju ekonomisko aktivitāti kopumā. Degvielas akcīzes nodokļa pazemināšanas multiplicējošais efekts pozitīvi izpaudīsies visās Latvijas tautsaimniecības jomās. To jutīsim gan makroekonomiski, gan mikroekonomiski - kā mazā, tā arī vidējā biznesa vidē. Paralēli ar ekonomiskā stāvokļa uzlabošanos iekšējā tirgū ir līdz ar pašizmaksas krišanos iespējams prognozēt eksporta pieaugumu. Tas savukārt pazeminās tekošā konta deficītu un kārtējo reizi apliecinās, ka Latvijas valdība stingri turas pie starptautiski atzītas finansu politikas. Šajā ziņā mans mērķis ir nemainīgs - turpināt iepriekšējās valdības iesākto, nepaaugstināt nodokļus un samazināt nepamatoti augstos nodokļus ražošanai. Tātad, pirmkārt, nākamajā gadā ir par 1% jāsamazina obligātās sociālās apdrošināšanas maksājumi, lai līdz 2002. gada 1. janvārim sasniegtu 33%. Otrkārt, valdība pašreiz uzskata, ka ir jāsamazina dīzeļdegvielai akcīzes nodoklis un līdz 2003. gadam to nedrīkst paaugstināt pārējai degvielai. Treškārt, sākot ar 2002. gada 1. janvāri, ir par trešdaļu jāsamazina nekustamā īpašuma nodoklis - no 1,5 līdz 1%. Pieredze liecina, ka idejas par nodokļu pazemināšanu Latvijā realizējas veiksmīgi. Šogad tika samazināts gan sociālās apdrošināšanas obligātais maksājums, gan īpašuma nodoklis, un šīs budžeta pozīcijas šobrīd pildās nevainojami. Izvēle par labu tautsaimniecības attīstībai padara par reāliem šos mērķus - jau šogad valstī panākt kopprodukta pieauguma tempus, kas būtu vismaz ar 5% līdz 6%, bet nākamgad - vismaz ar 7% līdz 8% lielu pieaugumu. Esmu sastapies ar sapratni Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā. Ceru, ka gan opozīcija, gan pozīcija atbalstīs šos priekšlikumus. Godātie kolēģi! Es aicinu balsot par optimismu Latvijas tautsaimniecībā. Es aicinu atbalstīt valdības pieņemtos grozījumus Naftas produktu akcīzes likumā. Globālā konkurence ir kā cīņa uz nomīdīta lauka. Mēs savu uzņēmēju sūtām cīņā ar pudu smagu bumbu pie kājām un ceram uz viņa veiksmi. Ar šodienas lēmumu mēs noņemam kārtējos 3 kilogramus no šīm bumbām. Mēs ceram, ka mūsu uzņēmējus mēs sagaidīsim mājās ar uzvaru. Paldies par uzmanību. (Aplausi.)".
- 2000_06_15-seq342 language "lv".
- 2000_06_15-seq342 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q822919.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q211.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q37.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q191.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q193089.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q21625222.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q39731.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q159.
- 2000_06_15-seq342 mentions Q183.