Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_05_18-seq109> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2000_05_18-seq109 type Speech.
- 2000_05_18-seq109 number "109".
- 2000_05_18-seq109 date "2000-05-18".
- 2000_05_18-seq109 isPartOf 2000_05_18.
- 2000_05_18-seq109 spokenAs 37.
- 2000_05_18-seq109 spokenText "Godātais Prezidij! Godātie deputāti! Es gribu oponēt godātā deputāta Plinera teiktajam, ka izglītības un zinātnes ministrs varēs iecelt kanclerus citu ministriju pakļautībā esošajās mācību iestādēs. Ir jāsaka uzreiz, ka 17. 1 panta pirmā daļa nosaka, ka kanclera institūcija jeb kanclera amats būs universitātes tipa augstskolās un universitātēs, tas ir, lielajās augstskolās. Daži vārdi par kanclera institūciju. Tas nebūt nav nekas jauns, un, pirmkārt, tas atbilst vispārējām pārvaldes tendencēm Eiropā. Šādas institūcijas ir Latvijas augstskolu partneraugstskolās, ne tikai Vācijā, Brēmenē un Hannoverē, bet arī Somijas, Helsinku un Tamperes universitātēs. Otrkārt, atbilst tām tendencēm, kas notiek Latvijas lielo augstskolu, universitāšu attīstībā šodien. Proti, ir jāņem vērā fakultāšu un ar tām integrēto pētniecisko struktūru, institūtu lielā daudzveidība, kāda ir izveidojusies šobrīd. Finansu plūsmas un saimnieciskās vadības efektīva pārvalde tajās iespējama, tikai izveidojot tām atbilstošu profesionālas vadības sistēmu - kanclera institūciju. Piedāvātās likuma redakcijas 17. 1 pantā norādīts, ka kanclera institūciju veido universitāšu tipa lielo augstskolu saimnieciskās un finansiālās darbības vadībai, tātad atbilstoši iepriekš minētajām pārmaiņām jau pašās augstskolās. Augstskolu likuma iepriekšējā redakcija - 4. pants - noteic, ka augstskolu autonomiju raksturo varas un atbildības sadale starp augstskolu akadēmisko personālu un augstskolu vadību. To paredz arī Eiropas jaunākās deklarācijas, piemēram, Erfurtes deklarācija, kura ir pieņemta 1998. gadā un kurā ir runa par kvalitatīvas augstskolu vadības sistēmas izveidošanu, augstskolu pārvaldi. Latvijas praksē šīs normas nav īstenojušās, nav varas un atbildības sadales, un tas noved pie finansu disciplīnas pārkāpumiem augstskolu darbībā. Ieviešot kanclera amatu kā profesionāli sagatavota kvalitatīvas vadības speciālista institūciju, tiktu novērsta potenciāla iespēja veidoties tādiem pārkāpumiem, kuru dēļ jāpielieto Augstskolu likuma 10. pants (augstskolas satversmes apturēšana) vai 11. pants (likvidācijas normas). Piemērs ir Rīgas Aviācijas universitāte. Ja ir konkrēts atbildīgais - kanclers -, tad no viņa var prasīt atbildību, var sodīt konkrēto vainīgo, netraumējot augstskolas akadēmisko dzīvi un negraujot rektora prestižu. Likuma jaunā redakcija paredz ievērojami lielu kanclera un universitātes akadēmisko lēmējinstitūciju saistību, un tas noteikts 17. panta četros apakšpunktos no deviņiem. Kanclers savā darbībā ir atbildīgs arī augstskolas senātam, un tas ir noteikts 17. panta divos apakšpunktos, un tāpat ir arī atbildība saistībā ar augstskolas satversmi. Kanclera darbības galvenā jēga ir izteikta 17. panta 4. apakšpunktā. Tātad: nodrošina finansējumu augstskolas profesionālai un nepārtrauktai darbībai, nodrošina finansu disciplīnas ievērošanu, tātad - valsts kā augstskolu dibinātājas atbildību par budžeta līdzekļu racionālu un mērķtiecīgu izlietojumu. Līdzšinējā prakse, Latvijas Universitātes Satversmes 5. un 11. pants… Tas, ka kanclers savā darbībā ir pakļauts rektoram, būtiski sašaurina augstskolu autonomiju akadēmiskās brīvības īstenošanas aspektā, jo koleģiālām un mainīgā sastāvā vēlētām institūcijām kā senāts ir gandrīz neiespējami uzņemties konkrētu atbildību par finansu vai saimnieciskās lietās agrāk pieļautiem pārkāpumiem. Arī rektors, izcilākais akadēmiskās saimes pārstāvis, nevar būt tikpat izcils saimnieciskās un finansu darbības vadītājs. Rektora atbildības pastiprināšana par katru saimnieciskas dabas jautājumu mazina viņa ietekmi uz akadēmiskās dzīves organizācijas un pārvaldes jautājumu sekmīgu risināšanu.".
- 2000_05_18-seq109 language "lv".
- 2000_05_18-seq109 speaker Janis_Esta-1945.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q211.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q2660080.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q193089.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q33.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q183.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q498407.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q1757.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q40840.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q1729.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q1209.
- 2000_05_18-seq109 mentions Q1715.