Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_05_11-seq90> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 2000_05_11-seq90 type Speech.
- 2000_05_11-seq90 number "90".
- 2000_05_11-seq90 date "2000-05-11".
- 2000_05_11-seq90 isPartOf 2000_05_11.
- 2000_05_11-seq90 spokenAs 125.
- 2000_05_11-seq90 spokenText "Godātais priekšsēdētāj! Godātie deputāti! Es arī uzskatīju par nepieciešamu piedalīties šajā diskusijā, lai akceptētu to, ka atsevišķas mūsu amatpersonas vai partijas, uzņemoties politisku atbildību, dažreiz var sasniegt gan pozitīvus rezultātus, gan arī negatīvus. Un, izvērtējot pieredzi, varu pateikt, ko atsevišķas amatpersonas var izdarīt, lai situāciju labotu. Runājot par “Lattelekom” privatizāciju, gribētos uzreiz vienu analoģiju. Skaidrs, ka tajā laikā valsts politiskie vadītāji izvēlējās normu, ka jebkurš privātīpašums apkalpo uzņēmumu labāk nekā valsts. Faktiski tas tā turpinās arī pašreiz, un rezultāts ir tas, ka tika uzreiz piedāvāts “Lattelekom” privatizēt ar jums zināmajiem noteikumiem. Protams, to var darīt. To izvēlējās arī blakus esošā Lietuvas valsts, taču Lietuvas politiķu analogas darbības rezultāts tomēr bija tāds, ka, pārdodot apmēram līdzīgu īpašuma daļu, Lietuvas valsts ieguva vismaz trīs reizes vairāk līdzekļu valsts budžetā, nekā to izdarīja Latvijas valsts. Tomēr, ja mēs runājam par šo privatizāciju, rodas jautājums - vai bija cits ceļš, lai sakārtotu šo jomu? Es gribētu jums piedāvāt izvērtēšanai, es domāju, pietiekami pozitīvu citas valsts pieredzi, kura ir saistīta ar tieši šo pašu “Lattelekom”. Kā jūs zināt, uzreiz pēc noteiktas darbības pabeigšanas “Tilts Communication” daļas iegādājās Somijas valsts uzņēmums “Sonera”, kas faktiski ir tas pats “Lattelekom”, tikai Somijas teritorijā. Tajā pašā laikā Latvijā tika nolemts savu valsts daļu nepārvaldīt, atteikties no tādas darbības kā sava valsts īpašuma pārvaldīšana un pat to 51% akciju, kas saglabāts valsts īpašumā, arī to daļu nodot “Tilts Communication” uzņēmēju rīcībā. Somi tajā laikā ar savu telekomunikāciju tīklu darbojās drusku savādāk. Arī viņiem tajā laikā bija jautājums par izšķiršanos. Viņu tīkls arī tika novērtēts 1 miljarda latu apjomā, bet Somijas valsts pati ieguldīja attīstībā vēl 1,5 miljardus latu. Līdz ar to nosacīti bilances vērtība palielinājās līdz 2,5 miljardiem, bet šodien valdības darbības rezultātā un to profesionāļu darbības rezultātā, kuri šos līdzekļus atguva, uzņēmuma “Sonere” īpašums tiek novērtēts 30 miljardu latu apjomā. Tas ir pietiekami nopietns piemērs, kā var strādāt. Vai Latvija varēja šo ceļu iet? Es domāju, ka varēja iet. Turklāt jāņem vērā, ka blakus atradās ļoti nopietns uzņēmums, kas bija saistīts tieši ar telekomunikācijām un bija kā bāze attīstībai. Tas bija lielais uzņēmums VEF. Protams, varbūt šīs pieredzes ignorēšanas netiešs rezultāts ir tas, ka arī uzņēmuma VEF praktiski Latvijas teritorijā vairs nav. Ko varētu secināt no šā piemēra? Es gribētu pateikt, ka varbūt mūsu politiķiem ir iespēja vēlreiz apdomāties, ka valsts pati var efektīvi apsaimniekot savus uzņēmumus. Mums visiem priekšā stāv jautājums par lielo uzņēmumu privatizāciju. Pirmām kārtām es gribētu šajā sakarā minēt “Latvenergo”. Nosacīti valstij varbūt nav tādas naudas, 1,5 miljardu, ko kādreiz Somijas valsts ieguldīja sava uzņēmuma attīstībā, taču Latvijas teritorijā uzņēmumam “Latvenergo” pašam ir šāda nauda, šis miljards, lai nodrošinātu savu attīstību. Vienalga Latvijas valsts atsakās no šīs iespējas modernizēt savu valsti, savu uzņēmumu un strādāt! Tad varbūt mums nebūtu šodien jāsastopas ar situāciju, ka Somijas valsts uzņēmums šodien nopirka Latvijas valsts uzņēmuma daļu. Tas ir tāds jautājums. Runājot par politisko atbildību, es gribētu, lai sabiedrība ļoti konkrēti apzinātos, ka dažreiz politiskā atbildība ir ļoti tuvu kriminālajai atbildībai. Bet to lai izlemj prokuratūra. Mūsu jautājums - kā politiķi izvērtē savu darbību un paņem to labāko no pasaules prakses.".
- 2000_05_11-seq90 language "lv".
- 2000_05_11-seq90 speaker Valdis_Lauskis-1957.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q211.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q37.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q33.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q3736450.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q1092499.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q404542.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q1512969.
- 2000_05_11-seq90 mentions Q3359335.