Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_03_16-seq564> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 2000_03_16-seq564 type Speech.
- 2000_03_16-seq564 number "564".
- 2000_03_16-seq564 date "2000-03-16".
- 2000_03_16-seq564 isPartOf 2000_03_16.
- 2000_03_16-seq564 spokenAs 22.
- 2000_03_16-seq564 spokenText "Cienījamie kolēģi! Mūsu frakcijas un Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšlikuma galvenais mērķis ir kārtību, ar kuru nepilsoņiem ir atņemts statuss, pielīdzināt tai kārtībai, kura jau ir spēkā attiecībā uz pilsoņiem. Saskaņā ar Pilsonības likumu Latvijas pilsoņiem statuss varētu tikt atņemts tikai un vienīgi ar apgabaltiesas lēmumu, bet jautājumu par nepilsoņa statusa atņemšanu ir atļauts lemt administratīvā līmenī. Kā tas izskatās dzīvē? Nu, teiksim, kāds nepilsonis ir atnācis uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, lai saņemtu jaunu pasi, un personas datu pārbaudes laikā kādam pārvaldes darbiniekam rodas aizdomas, ka šis apmeklētājs ir nepamatoti jeb nelikumīgi saņēmis nepilsoņa statusu pirms deviņiem gadiem. Tās aizdomas ir pietiekamas, lai izsvītrotu no pases personas kodu, un līdz ar to cilvēks automātiski kļūst par nelegālo imigrantu valstī. Protams, viņš var pēc tam pārsūdzēt tādu administratīvo lēmumu, un vairākums to dara. Bet vai tāda iespēja atrisina problēmu? Nē. Tiesas prāva turpinās ilgu laiku. Visbiežāk ir tā, ka pilna procedūra aizņem divus gadus, un visu laiku, kamēr cilvēks tiesājas ar valsti, viņš dzīvo Latvijā bez personas koda, bez derīga personas dokumenta. Tas nozīmē, ka viņš nevar likumīgi strādāt, nevar likumīgi saņemt bezdarbnieka vai bērna pabalstu. Bet varbūt viņš ir pats vainīgs un nepilsoņa statuss viņam nepienākas, jo viņš ir piemānījis valsti un ir nopircis savu nepilsoņa statusu? Jā, tādi gadījumi praksē bija, bet visbiežāk problēmas ar nepilsoņa statusu radās ierēdņu kļūdas dēļ vai likuma nepareiza traktējuma dēļ. Un pēc divu gadu tiesāšanās viena trešā daļa cilvēku, kuriem tika atņemts nepilsoņa statuss, tomēr panāk sava statusa atjaunošanu. Tas nozīmē, ka katrs trešais gadījums, kad cilvēkam tiek atņemts statuss, ir valsts iestādes kļūda, bet par valsts kļūdu ir jāmaksā pašam cilvēkam. Jāmaksā ne tikai ar naudu par advokātu pakalpojumiem, bet arī ar veselību, jo dzīvot bez derīgiem dokumentiem un strādāt neoficiāli visu laiku, kamēr turpinās tiesa, - tas nozīmē dzīvot pastāvīgā stresā. Vienīgais ceļš, kā mēs varam civilizēti atrisināt šo problēmu, ir noteikt ar likumu, ka statuss tiek atņemts nevis pirms tiesas, bet tikai pēc, saskaņā ar apgabaltiesas lēmumu. Kad par šo priekšlikumu tika diskutēts Juridiskajā komisijā, tad vienīgais pretarguments, kas izskanēja, bija tas, ka komisijas locekļi iebilst sakarā ar to, ka tiesas pašlaik ir ļoti pārslogotas. Attiecībā uz to iebildumu es varu pateikt, ka gandrīz visas lietas, kas saistītas ar statusa zaudēšanu, tā vai tā nonāk līdz tiesai. Un vēl. Vai jūs zināt, cik tādu gadījumu ir vispār Latvijā katru gadu? Trīs vai pieci gadījumi mēnesī, ne vairāk, bet tiesas izskata pāri par simts lietām mēnesī, un tādēļ ar papildu trīs lietu izskatīšanu mēs nevaram pārslogot tiesu. Lūdzu atbalstīt mūsu komisijas vai frakcijas prieklikumu.".
- 2000_03_16-seq564 language "lv".
- 2000_03_16-seq564 speaker Miroslavs_Mitrofanovs-1966.
- 2000_03_16-seq564 mentions Q211.
- 2000_03_16-seq564 mentions Q2167704.