Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_02_23_a-seq21> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2000_02_23_a-seq21 type Speech.
- 2000_02_23_a-seq21 number "21".
- 2000_02_23_a-seq21 date "2000-02-23".
- 2000_02_23_a-seq21 isPartOf 2000_02_23_a.
- 2000_02_23_a-seq21 spokenAs 37.
- 2000_02_23_a-seq21 spokenText "Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Es nācu un domāju, kāpēc es tā mīlu sociāldemokrātus. Un es atcerējos - tāpēc, ka bija tāds skaists teiciens (runājot gan par veco Konstitūciju, gan par priekšlikumiem): “Viss cilvēkam! Viss cilvēka labā!” Es pat pieļauju, ka sociāldemokrātiem ir zināms šā cilvēka vārds un uzvārds. Viens dzelzceļā, viens kuģniecībā, viens aviokompānijā, viens “Lattelekomā”, un visas šīs lietas aiziet. Es domāju, ka tautai tomēr ir interese, lai būtu lētāki tarifi un būtu arī konkurētspēja. Taču, ja runājam nopietni, tad jāteic, ka mani pārsteidz tā bezatbildība, kas pēdējos gados jau atkārtojas, - ka laiku pa laikam mēs iesniedzam dokumentus, kas nav saskaņoti savā starpā. Šie priekšlikumi, kas ir iesniegti, šis lēmuma projekts ir pilnīgā pretrunā gan ar Latvijas Civillikumu, gan ar tām saistībām, ko mēs esam uzņēmušies, lai īstenotu savu vēlmi iestāties Eiropas Savienībā, gan ar Eiropas līgumu kā tādu. Ko vērts ir paziņojums jeb Saeimas lēmumā ierakstītais punkts, ka Ministru kabinets izslēdz privatizējamo valsts akciju sabiedrību “Latvenergo” no privatizējamo objektu saraksta? Loģiski, ka tas ir precedents. Rodas nākamais jautājums - kāpēc mēs neizslēgsim “Latvijas kuģniecību”, “Lattelekom”, “Air Baltic”? Varbūt izslēgsim arī “Aldari”, atjaunosim to kā valsts uzņēmumu? Tādā pašā veidā priekšlikums ieteikt valdībai paātrināt likumdošanas izmaiņas, izmaiņas Enerģētikas likuma dažādos pantos, ir diezgan dīvains, ja ņem vērā to, ka šie priekšlikumi Enerģētikas likumam jau bija noraidīti. Nu atkal šādā pašā veidā, nepārstrādātā veidā, ar diezgan kurioziem pantiem šis priekšlikums ir parādījies vēlreiz. Teksts ir pilnībā piesārņots ar dažādām tukšām frāzēm, piemēram: “Enerģētika ir valstij svarīga tautsaimniecības nozare. ” Nu tiešām tas ir kaut kas jauns! Varētu domāt, ka dārzkopība nav svarīga tautsaimniecības nozare. Vai arī ka dzelzceļš nav svarīga tautsaimniecības nozare, it sevišķi, ja to vada kāds sociāldemokrāts. Bet nu neiet tās lietas un neiet! Visu laiku tās neiet valsts uzņēmumos. Iesniedzot šādus dokumentus, mēs neņēmām vērā arī to mācību, ko mēs varētu gūt, piemēram, no saviem kolēģiem Norvēģijā. Arī tur ļoti daudzus gadus ir valdījušas un ir pie varas kreiso partijas. Norvēģijā pašreiz privātie uzņēmumi iepērk elektroenerģiju no Dānijas, kur šī sistēma ir daudz efektīvāka un elektroenerģija ir lētāka. Tātad valsts dažādi atbalstītās valsts elektroenerģijas kompānijas ir palikušas neefektīvas un privātie patērētāji var izvēlēties. Loģiski, ka tāpat būs arī Latvijā. Arī Latvijā privātie patērētāji noteiks, kāpēc, kur un kādā veidā viņi šo enerģiju iegādāsies. Un tas ir galvenais uzdevums, kāpēc mums jāmodernizē šī Latvijas energokompānija, jo “Latvenergo”, tehnoloģiski nemodernizēts, nespēs izturēt šo konkurenci liberalizētā tirgū. Es pilnīgi piekrītu iepriekš teiktajam. Jā, te, slēgtajā tirgū, monopols varētu efektīvi darboties, uzturot šīs augstās cenas. Lai gan, pat uzturot augstās cenas un gūstot peļņu, kas pagājušajā gadā bija 9 miljoni, mēs tikai 80 vai 100 gados varētu savākt nepieciešamo naudu šā uzņēmuma rekonstrukcijai. Arī tas nav nopietni - apgalvot, ka vienmēr šeit būs lietainas vasaras. Tas ir tikpat nenopietni. Un tādā veidā pierādīt ar skaitļiem... mēs pierādām tikai to, ka mēs nekādā veidā nevaram ar saviem resursiem ātri un efektīvi iekļauties... Jo liberālais tirgus jau nebūs pēc 80 gadiem, tas būs jau tūlīt. Tas jau faktiski ir, un pēc pieciem vai desmit gadiem šeit būs pilnīgi brīva, saasināta konkurence. Godājamie kolēģi! Likuma 20. pants: zeme ar ģeoloģiskajām struktūrām dabasgāzes uzglabāšanai atrodas valsts īpašumā. Civillikumā ir precīzi pateikts, ka zeme ar visām ģeoloģiskajām struktūrām, kas tur ir, atrodas īpašnieka īpašumā pašreiz. Un arī jau privatizētā “Latvenergo” daļa. Jūs jau zināt, ka šo likumu pieņēma un šeit jau ir visā šajā pantā pretruna, ka “Latvenergo” jau daļēji ir privatizēts un ka daļēji, tātad arī procentuāli, šīs pazemes krātuves faktiski pieder šai privatizētajai daļai. Mēs nevaram šeit iesniegt pretrunā ar Civillikumu esošus, dažādi sacerētus dokumentus. 3. panta 2. punktā ir deklarēts, ka likuma mērķis ir kvalitatīva un nepārtraukta apgāde. Šis deklarētais likuma mērķis ir pretrunā ar iesniegtajiem priekšlikumiem, jo kvalitatīvu un nepārtrauktu apgādi nodrošina tikai monopola likvidācija, konkurence un tirgus liberalizācija. Tie ir tie galvenie pasākumi. Kāpēc tiek duļķots šis ūdens pretēji it kā ļoti skaidrajiem Eiropas Savienības principiem? Mums ir pateiktas trīs lietas. Ir jābūt “caurspīdīgumam”. Nevar būt šāda monopolsistēma valstī, un nevar, protams, sajaukt, tā teikt, vienā maisā un saduļķot šīs lietas - elektrības ražošanu, pārvadi un sadali. Atbilde ir ļoti vienkārša. Tāpēc, ka duļķot, sajaukt grāmatvedības dokumentus ir ļoti vienkārši, nodarbojoties gan ar remontiem, gar ar hidroelektrostaciju būvniecību, gan ar kurināmā iepirkšanu. Dažāda veida kurināmie - gāze, šķidrais kurināmais - tiek iepirkti caur dažādām SIA. Pārdevēji, teiksim, tā, kā tas ir Krievijas gadījumā, arī var veidot dažādas starpnieku organizācijas. Visas TEC ir ļoti bēdīgā stāvoklī, vajag simtiem miljonu, tikai lai modernizētu šīs termoelektrocentrāles. Pasakiet man, godājamie kolēģi un priekšlikumu iesniedzēji, kādu jūs redzat iespēju ieviest kārtību grāmatvedības dokumentos, ja šī grāmatvedība ir spiesta vienlaicīgi nodarboties ar tik dažādām funkcijām un tik neskaidriem un tik nepārskatāmiem uzdevumiem un darbiem? Es vēlreiz uzsveru: “caurspīdīgums” un efektivitāte ir tie kritēriji, kas neatkarīgi no mūsu šeit pieņemtiem lēmumiem ļaus “Latvenergo” konkurēt vai arī vienkārši viņš tiks apiets. Strāvu iepirks tur, kur tā būs lētāka, un nekādi likumi, nekādas atļaujas, nekādi aizliedzēji nevarēs aizliegt patērētājiem darīt to. Ūdensdzirnavas nav tas pats, kas katlumāja. Mums šeit cenšas iestāstīt, ka nekādā gadījumā nedrīkst sadalīt šo koncernu, ka visam jābūt vertikāli integrētam un tā tālāk. Kritērijs jau nav ne vertikāla, ne horizontāla integrācija. Kritērijs ir tikai efektivitāte, nekas cits. Tādēļ es atkārtoju vēlreiz: valstij ir pilnībā jāatsakās no tai neraksturīgām funkcijām. Valstij nav jānodarbojas ar degvielas iepirkšanu, valstij nav jānodarbojas ar remontiem un dažādām samazināšanām, un tā tālāk. Es nevaru piekrist Bojāra kungam, ka “Latvenergo” neiepērk jaunas automašīnas. Jūs labi zināt - un te jau to minēja ļoti veiksmīgi -, ka 3 miljonus šādi pārskaitīt var tikai šādā saduļķotā grāmatvedībā un tikai šādās saduļķotās funkcijās. Un runa jau ir ne tikai par 3 miljoniem, tikpat labi tie var būt 10 miljoni vai 20 miljoni, un neviens eksperts un neviens auditors tur neko nenoteiks. Tāpēc es gribētu, lai mēs ne tikai noraidītu šo priekšlikumu, bet arī turpmāk neiesniegtu, kā es jau teicu, savstarpēji nesaskaņotus priekšlikumus, priekšlikumus, kas nav saskaņoti ar augstākstāvošajiem dokumentiem jeb ar pašiem augstākajiem spēkā esošajiem likumiem, tādiem kā Latvijas Satversme vai Eiropas līgums, kas ir starptautisks, vai tādiem kā Civillikums. Es pieļauju, jā… vajag būt ļoti godīgiem sociāldemokrātiem, iesniegt varbūt Satversmes labojumus, iesniegt Eiropas līguma labojumus un tad mēs varētu arī tos izskatīt un runāt par visu pārējo, par privatizācijas apturēšanu. Jo tie paši likumi, kas darbojās kolhozā, darbojas arī lielās valsts kompānijās. Aicinu Saeimu noraidīt šādu likumprojektu un lēmuma projektu un gribu izteikt kautru cerību, ka turpmāk šādi neapdomāti priekšlikumi un nesagatavoti dokumenti šeit neparādīsies. Paldies par uzmanību.".
- 2000_02_23_a-seq21 language "lv".
- 2000_02_23_a-seq21 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q822919.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q211.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q193089.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q458.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q3736450.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q35.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q159.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q20.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q43048.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q404542.
- 2000_02_23_a-seq21 mentions Q6497410.