Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_02_17-seq55> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 2000_02_17-seq55 type Speech.
- 2000_02_17-seq55 number "55".
- 2000_02_17-seq55 date "2000-02-17".
- 2000_02_17-seq55 isPartOf 2000_02_17.
- 2000_02_17-seq55 spokenAs 77.
- 2000_02_17-seq55 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Es gribētu pateikt vairākas lietas. Es gribētu, pirmkārt, teikt, ka Satversme tomēr ir uzbūvēta tādā veidā, ka, lai kā mēs arī runātu, 34 parakstu jau pietiek izmeklēšanas komisijas savākšanai. Tas ir zināms instruments mazākuma tiesību aizstāvībai. Pretējā gadījumā, ja izmeklēšanas komisija dibināta ar balsu vairākumu, neapšaubāmi, mazākumam būtu grūtāk to realizēt. Otrs. Pirmskara Latvijā bija šāda komisija. Faktiski viena. Un tā nodarbojās ar Andrieva Niedras valdības darbības izvērtējumu, un neapšaubāmi, ka nekādu galaziņojumu viņi neuzrakstīja un materiālus nodeva tiesvedībai. Tas nozīmē, ka jau pirmskara Latvijā, kad varbūt bija cita situācija, nekas pozitīvs no tā neiznāca. Trešais. Mana svēta pārliecība ir tā, ka faktiski, kamēr nebūs pieņemts likums Saeimā par izmeklēšanas komisiju, es domāju, ka komisiju darbs ir jāiesaldē. Ne tikai šīs, bet arī citu komisiju, kur ir runa par privatizāciju, par “Lattelekom” un tā tālāk, jo šī problēma ir tajā apstāklī, ka, ja nav likuma, tad parādās divas iespējas: viena iespēja - pārmest komisijas locekļiem visus nāves grēkus, otra iespēja - komisijas locekļiem izmantot likuma neesamību citos mērķos, ne tajos mērķos, kāpēc tā ir veidota. Grūti, es domāju, mums šo likumu būs pieņemt un skatīt, un es pat nezinu, kā mēs to izdarīsim, jo tur ir zināma problēma, kādā veidā mēs, parlamentārieši, varam pārņemt tiesvedības funkciju. Ir vairāki piemēri. Pats elementārākais ir, protams, Kenets Stārs Amerikā kā īpašais prokurors lielā skandāla rezultātā, ja jūs atceraties. Vai arī mēs iesaldējam tādu normu. Es zinu, ka ir pretinieki un ir atbalstītāji šai normai. Vai vismaz iestrādāsim tādu normu, ka tās liecības, kuras sniedz komisijā, ka tās ir liecības, jo līdz šim tas, ko komisija saņem, tās nav liecības, tie nav liecinājumi, tā ir faktiski kaut kāda informācija. Uz šā pamata praktiski vispār nevar nekādus slēdzienus veikt. Tāpēc mans priekšlikums tomēr ir tāds: atbalstīt “Latvijas ceļa” priekšlikumu par martu, lai veiktu visas šīs funkcijas, kas ir rakstītas, tajā skaitā dotu arī tiesnesim attiecīgo informāciju. Tālāk vajadzētu pāriet pie likuma izstrādes par izmeklēšanas komisijām, ka šis likums tiek pieņemts. Tādā gadījumā mēs atjaunojam vienas vai otras, vai trešās komisijas darbu, kā Satversmē noteikts. 34 paraksti, un nevienam nav liegts šo te komisijas darbību atjaunot. Un pēdējais, kāpēc es tā domāju. Tāpēc, ka ir viena problēma. Mūsu izmeklēšanas komisijas locekļi ir spiesti sākt veikt funkcijas, kurām viņi profesionāli nav gatavi. Viņiem jākļūst par izmeklētājiem, daļēji par prokuroriem un daļēji arī par tiesnešiem. Redziet, viena lieta ir juridiski pieņemt lēmumu kā prokuroram, izmeklētājam vai tiesnesim, bet otra lieta ir pieņemt politiski. Ja šeit nosauc uzvārdus, tad tas ir politisks lēmums un tas ir politisks tiesneša lēmums. Nosaucot uzvārdus, praktiski jau ir runa par politisku tiesneša lēmumu. Nenosaucot viņus, jā, nodarbojas ar politisko izmeklēšanu, ar politisko prokurora funkcijas aizstāšanu, bet, ja viņus nosauc, tad jau ir politiski tiesneši. Var teikt: jā, bet tas nav juridiski, tas ir politiski! Saprotiet, tā diemžēl nevar. Es uzskatu, ka tādas funkcijas mēs tomēr nevaram sev paņemt. Atsevišķs jautājums ir, vai šīs komisijas absolūti neko nav darījušas. Es tam nevaru piekrist. “Latvenergo” gadījumā lieta ir nodota tiesai, un tiesai ir jāsākas. Es saprotu, tiesvedība ir sākusies. Kas attiecas uz šīs te komisijas darbību, jā, mēs varam dažādi skatīties. Es neparakstīju dokumentu par prokurora pārbaudi, tāpēc ka es Skrastiņa kungu pazīstu ļoti ilgu laiku un man ir cita attieksme pret viņu personīgi. Taču es uzskatu, ka tās ir demokrātiskas tiesības. Tātad komisija to ir panākusi. Tas ir viņas pluss. Demokrātiski tas nekas slikts nav. Nu politiski tas slikti tulkojams, bet, ko darīt? Es domāju, ka arī tie likumdošanas ierosinājumi, kas ir saistīti ar bērnu jautājumu, arī ir komisijas sasniegums, bet es esmu dziļi pārliecināts, es negribētu, lai tas būtu tikai šajā komisijā, ka tikai tad mēs varēsim komisiju darbu turpināt vai atjaunot, ja mums šis likums būs. Un kāpēc es to saku? Atšķirībā no daudziem šeit klātesošajiem, man bija tas gods atbildēt pirmajai komisijai, ko izveidoja pēckara Latvijā Saeima, un pirmā komisija bija par Ivara Godmaņa vadītās valdības noziegumiem un tā tālāk. Es tur biju. Es nācu ar advokātu. Es labi zinu, kā tas viss notika. Rezultāti arī tur nekādi nebija. Es tiešām domāju un tāpēc aicinu atbalstīt “Latvijas ceļa” priekšlikumu, un nevis tāpēc, lai kaut kādā veidā vērstos pret šīs komisijas locekļiem, jo arī viņi ir cilvēki. Viņu mērķi var būt dažādi. Tiem, kas viņus apvaino, tiem mērķi arī var būt dažādi. Es nevaru piekrist, teiksim... Ļoti smaga situācija, it sevišķi, teiksim, ir šodien. Starp Birkava kungu, kuru es pazīstu ļoti ilgus gadus un cienu, un, no otras puses, Inkēna kungu, kurš ir bijis mans padomnieks pirmās valdības laikā un par kuru arī es varu daudzas pozitīvas lietas nosaukt, tagad ir briesmīgs konflikts. Man cilvēciski ir pavisam grūti. Es esmu mēģinājis runāt ar abām pusēm, un es esmu pārliecināts, ka šeit ir jāpieņem likums, ka tikai likums ļaus šādām komisijām strādāt. Ja mēs vienu brīdi ļausim bez likuma tālāk darboties šīm komisijām, mēs vienkārši realizēsim politiskas vēlmes, un bieži vien ne tikai politiskas, bet arī nepolitiskas vēlmes. Tās būs vērstas pret citiem cilvēkiem, bet, tā kā tie ir politiķi un deputāti, tās šādā gadījumā tiks vērstas tomēr pret mūsu valsti kopumā. Tāds ir mans priekšlikums.".
- 2000_02_17-seq55 language "lv".
- 2000_02_17-seq55 speaker Ivars_Godmanis-1951.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q822919.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q211.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q3736450.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q404542.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q1191011.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q210822.
- 2000_02_17-seq55 mentions Q510764.