Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/2000_02_09_a-seq32> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 2000_02_09_a-seq32 type Speech.
- 2000_02_09_a-seq32 number "32".
- 2000_02_09_a-seq32 date "2000-02-09".
- 2000_02_09_a-seq32 isPartOf 2000_02_09_a.
- 2000_02_09_a-seq32 spokenAs 22.
- 2000_02_09_a-seq32 spokenText "Cienījamie kolēģi! Lasot šo dokumentu, man radās jautājums: kāds ir šā mūsu darba mērķis? Vai mēs patiešām gribam sakārtot un pilnveidot mūsu likumdošanu, administratīvo sistēmu un arī sabiedrību, lai tās atbilstu Eiropas Savienības standartiem, vai arī mēs esam pārliecināti, ka viss ir tikpat kā kārtībā, ka mēs jau esam eiropieši, kā mūsu cienījamais ārlietu ministrs teica, ka runa ir vienīgi par formalitātēm, ka mūs pagaidām neņem Eiropas Savienībā vienkārši kaut kādu ienaidnieka intrigu dēļ, ka faktiski galvenais ir pierunāt Eiropas Savienību pieņemt mūs tādus, kādi esam? Kā pēc būtības notiek izvērtēšanas process? Runājot par vairākiem jautājumiem, kuri ietverti Kopenhāgenas kritērijos, nav ne normatīvo aktu, ne arī Eiropas Savienības institūciju, kas var tos izvērtēt. Pirmām kārtām tas attiecas uz cilvēktiesībām un uz minoritāšu tiesībām. Tātad - kā vērtēt: vai nu tīri politisku sarunu veidā, vai arī paļauties uz citu Eiropas starptautisko organizāciju slēdzienu? Diemžēl mums ir vērojama tendence uztvert Eiropas Savienību pilnīgi atrauti no Eiropas padomes un EDSO. Manuprāt, tā ir liela kļūda. Dažādu Eiropas institūciju starpā ir noteikta pienākumu sadale. Toreiz mēs pretendējām uz iestāšanos Eiropas Padomē, mēs nopietni ieklausījāmies, ko Eiropas Padomes pārstāvji mums teica, turpretī tagad, kad Eiropas Padome mūs kritizē, mēs to neņemam galvā. Ar EDSO ir vēl spilgtāka aina. Īpaši attiecībā uz EDSO augstāko komisāru nacionālo minoritāšu jautājumos. Reti kādā valstī vadošie politiķi atļaujas tik nicinoši izteikties par viņu, tajā skaitā arī vispopulārāko avīžu slejās. Vai mēs domājam, ka Eiropas Savienība to neņems vērā? Otrs. Sociālie jautājumi. Mēs tos uztveram tīri politiskā kontekstā: redz, tie, kuri iestājas par sociālajām tiesībām, ir kreisie un gandrīz vai vēlas atgriezties atpakaļ komunismā. Taču šai problēmai ir arī cits - cilvēktiesību aspekts. Eiropas Savienības akti būtībā ietver arī cilvēktiesības un pamatā tieši sociālās tiesības - darba ņēmēju tiesības. Kā zināms, pagājušā gada jūnijā Ķelnē Eiropas Savienības Ministru komiteja pieņēma lēmumu par Eiropas Savienības Fundamentālo tiesību hartas izstrādāšanu. Šī harta tiks izstrādāta līdz šā gada beigām. Acīmredzot šajā hartā sociālās tiesības tiks ietvertas daudz plašākā apjomā nekā Eiropas Cilvēktiesību konvencijā. Iespējams, pat Eiropas sociālās hartas līmenī, bet Eiropas Sociālo hartu mēs vēl neesam ratificējuši un pat nemaz nerunājam par to. Kas attiecas uz jauno variantu, tā saucamo revidēto Sociālo hartu, tad mēs to pat neesam parakstījuši. Trešais. Sociālā harta nav vienīgā, kuras ratifikāciju mēs novilcinājām. Ir pilnīgi skaidrs, ka Eiropas Savienība ar vislielākajām bažām skatās uz mūsu sabiedrības iekšējās integrācijas problēmām un ar to saistītajiem jautājumiem - pilsonību un minoritāšu tiesībām. Kā varētu vislabāk pierādīt, ka šīs problēmas tiek risinātas atbilstoši Eiropas standartiem? Acīmredzami, ātri ratificējot attiecīgās Eiropas konvencijas un saņemot pozitīvus atzinumus par to īstenošanu no tām institūcijām, kuras pārrauga šo konvenciju implementāciju. Taču notiek pilnīgi pretējais. Mēs parakstījām Eiropas Vispārējo konvenciju par minoritāšu aizsardzību jau 1995. gada maijā, bet tās ratifikācijas procedūru joprojām neesam uzsākuši. Tajā pašā laikā šo konvenciju ir ratificējušas jau 27 no 41 Eiropas Padomes dalībvalstīm. Tuvāko mēnešu laikā ratifikāciju skaits sasniegs vismaz 30 gadījumus. Pat Grieķija, kur ir ļoti lielas problēmas ar minoritātēm, ir apņēmusies ratificēt konvenciju jau tuvākajā laikā. Faktiski šī konvencija nosaka mūsdienu Eiropas standartus minoritāšu tiesību jomā, bet mēs joprojām turpinām pieņemt likumus, kas ir pretrunā ar šīs konvencijas normām. Uz to norāda, piemēram, Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Pārraudzības komitejas pārstāvju slēdziens. Vai mēs ceram, ka Eiropas Savienība tam nepievērsīs uzmanību? Īpaši ņemot vērā to, ka rekomendācija ratificēt konvenciju ir iekļauta pēdējā Eiropas Savienības un Latvijas Apvienotās komitejas deklarācijā. Citu pamatdokumentu - Eiropas Minoritāšu un reģionālo valodu hartu, kas arī stājās spēkā jau 1998. gadā, mēs pat neparakstījām. Neparakstījām arī Eiropas konvenciju par pilsonību. Šāda attieksme var tikt vērtēta vienīgi kā apzināta izvairīšanās no formālo saistību uzņemšanās visproblemātiskākajās jomās. Kāds mums ir pamats cerēt, ka mūsu vārdiem ticēs vairāk nekā mūsu darbiem? Manuprāt, būtu diezgan bīstami paļauties tikai uz formālām birokrātiskām procedūrām. Mūs vērtēs pēc būtības, vai mēs saprotam un pieņemam to, kas tiek atzīts par mūsdienu Eiropas pamatvērtībām. Ilustrācijai viens piemērs. Domāju, ka visi zina, kāds skandāls notiek šobrīd sakarā ar Jorga Haidera Brīvības partijas līdzdalību Austrijas valdībā. Mums arī ir partija ar ļoti līdzīgu nosaukumu un ar ļoti līdzīgu ideoloģiju, bet šīs partijas ilggadējā piedalīšanās valdībā Latvijā tiek uztverta kā pilnīgi normāla parādība. Tā ir acīmredzama atšķirība starp Eiropas Savienības valstīm un mums. Saku to ne tādēļ, lai kaut ko pārmestu saviem politiskajiem oponentiem. Runa ir par to, ka bez tūkstošiem direktīvu pastāv arī zināmi nerakstīti likumi, kas jāievēro, lai pretendētu uz iestāšanos Eiropas Savienībā. Mums pašiem vajadzētu būt visprasīgākajiem situācijas kritiķiem, jo integrācija Eiropas Savienībā pirmām kārtām ir vajadzīga mums pašiem - mūsu sabiedrībai un mūsu tautai. Rakstīt un apspriest integrācijas stratēģiju jēga ir tikai tad, ja mēs paši esam gatavi pārvarēt savu provinciālismu - pieņemt Eiropas spēles noteikumus un kļūt par eiropiešiem.".
- 2000_02_09_a-seq32 language "lv".
- 2000_02_09_a-seq32 speaker Boriss_Cilevics-1956.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q211.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q193089.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q40.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q458.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q81299.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q41.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q8908.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q365.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q1748.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q16351812.
- 2000_02_09_a-seq32 mentions Q20803932.