Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_12_09-seq209> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1999_12_09-seq209 type Speech.
- 1999_12_09-seq209 number "209".
- 1999_12_09-seq209 date "1999-12-09".
- 1999_12_09-seq209 isPartOf 1999_12_09.
- 1999_12_09-seq209 spokenAs 22.
- 1999_12_09-seq209 spokenText "Cienījamais Prezidij! Godātie kolēģi! Manā skatījumā, no Juridiskā biroja puses ļoti neveiksmīga ir 21. panta redakcija. Tas nekādā gadījumā nav pārmetums Juridiskajam birojam, jo viņi daudzmaz pieklājīgi uzrakstīja to, ko domāja deputāti - valodas “aizstāvētāji” pēdiņās. Bet deputātu galvās diemžēl valda pilnīgs haoss. Un rezultātā mums ir tas, kas mums ir. Atbildīgā komisija nespēja realizēt divus mērķus vienlaicīgi: pirmais - neļaut cittautiešiem lietot dzimto valodu publiskajā informācijā. Un otrais mērķis - veiksmīgi apiet EDSO rekomendācijas un daudzu Latvijas ratificēto līgumu pildīšanu. To, ka otrais mērķis pastāvēja, neslēpj pat Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs. Kas tad konkrēti slikts ir 21. pantā? Es runāšu par komisijas priekšlikumu, jo faktiski par tā atbalstīšanu vienojās visas valdošās frakcijas. Pie mums ir ļoti populāri lamāt padomju laikus, okupācijas gadus, kad valdīja princips - viss, kas nav atļauts, ir aizliegts. Jau deviņi gadi ir pagājuši kopš neatkarības atgūšanas, bet kas tad ir mainījies? Šis princips joprojām zied un plaukst demokrātiskajā Latvijā. Šeit mums deputāts Požarnovs mēģināja izskaidrot, ka tas ir ļoti labs princips, bet, atvainojiet: ja mēs lietosim šo principu, tad neviens cilvēks nevarēs elpot, jo nevienā likumā nav rakstīts, ka elpot ir atļauts. Un tāpēc mēs lietojam principu: kas nav aizliegts, ir atļauts. Un ceturtā daļa reglamentē valsts valodas lietošanu uzrakstos, izkārtnēs, afišās, plakātos un paziņojumos. Viss jau būtu labi, ja šī daļa eksistētu bez atrunām. Proti, ja pastāvētu prasība obligāti valsts valodu lietot publiskajā informācijā. Tāda redakcija neaizliegtu lietot citu valodu līdztekus valsts valodai. Pie tam tas pilnībā sakrīt ar EDSO ekspertu rekomendācijām. Starp citu, tieši šis princips tiek izmantots Francijas valodas likumā, par kuru mēs daudz runājām un par kuru komisijas sēdē mums ļoti laipni paziņoja Dobeļa kungs. Neskatoties uz to, komisija tomēr pieņēma variantu ar atrunām un piektajā daļā uzdeva Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kad svešvalodas lietošana ir atļauta. Līdz ar to likumdevējs, pilnīgi ignorējot demokrātisko aksiomu: kas nav aizliegts, ir atļauts, pārkāpa 2. pantā ietverto principu, ka valodas lietošana privātajās iestādēs tiek regulēta tikai tajā gadījumā, ja tas skar sabiedrības likumīgās intereses. Vēl muļķīgāk izskatās sestā daļa, kur komisija otro reizi uzdod Ministru kabinetam to pašu, kas tika uzdots jau piektajā daļā. Attiecībā uz ceturto daļu. Apkopojot visu iepriekš teikto, varu teikt, ka 21. pants komisijas redakcijā neatbilst EDSO rekomendācijām un faktiski ir diskriminējošs. Tāpēc es lūdzu deputātus balsot “pret” šo pantu, neskatoties uz to, ka deputāti neatbalstīja arī mūsu priekšlikumu. Paldies.".
- 1999_12_09-seq209 language "lv".
- 1999_12_09-seq209 speaker Aleksandrs_Bartasevics-1965.
- 1999_12_09-seq209 mentions Q211.
- 1999_12_09-seq209 mentions Q142.
- 1999_12_09-seq209 mentions Q81299.