Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_10_21-seq392> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1999_10_21-seq392 type Speech.
- 1999_10_21-seq392 number "392".
- 1999_10_21-seq392 date "1999-10-21".
- 1999_10_21-seq392 isPartOf 1999_10_21.
- 1999_10_21-seq392 spokenAs 125.
- 1999_10_21-seq392 spokenText "Cienījamie kolēģi! Cienījamais Prezidij! Viens no spēcīgākajiem Romas imperatoriem - Nerons - ļoti vēlējās gūt panākumus jomā, kurā viņam nebija talanta. Viņš ļoti vēlējās būt aktieris. Tieši tas nāk šodien atmiņā, noklausoties un noskatoties mūsu Ministru prezidenta uzstāšanos, par ko viņam, protams, liels paldies! Paldies viņam par puķaino runu, par ticību ļoti tālai nākotnei un, galvenais, pareizajai reklāmai par to, ka tautai tomēr ir jāpiedalās referendumā. Jau Lujāna kungs sāka par to runāt, un es vienkārši ieskicēšu vēlreiz tos postulātiņus, kas te izskanēja premjera runā. Valdības iesniegtais likumprojekts “Par valsts budžetu 2000. gadam” it kā paredz stimulēt tautsaimniecības attīstību (puķaini viņš teica - “grūdiens”), uzlabot nodokļu administrēšanu un veicināt starptautiski atzītu valsts ekonomisko politiku. Taču, kad izskatām šo likumprojektu un ar to saistīto likumprojektu paketi, tad redzams ir kaut kas pilnīgi cits. Absolūti nav redzams nekāds stimuls tautsaimniecības attīstībai. Protams, kopprodukta pieaugums ir paredzams - 6,1%. Bet kā tas tiks panākts, ja valdība plāno samazināt investīciju apjomu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu? Acīmredzot liek lielu cerību uz privātajām investīcijām. Taču nekas netiek piedāvāts investīciju klimata uzlabošanai. Tātad praktiski nekāda investīciju politikas uzlabošana nav paredzēta, investīciju apjoms tiks samazināts. Un tajā pašā laikā ceram uz perspektīvām izmaiņām 20 gadu laikā. Skaistas cerības, faktiski nemainot nodokļu politiku! Nodokļu administrēšana. Paskatoties Finansu ministrijas aprēķinos, kas varētu būt ļoti tuvi jau esošajam stāvoklim, redzam, ka apmēram 40% no nodokļiem neizdodas iekasēt. Neatkarīgie eksperti runā par 50% - 60%, par šādu apjomu. Kādā veidā tiek piedāvāts uzlabot šādu administrēšanu? Viens no ceļiem it kā varētu būt ierēdņu skaita palielināšana, taču tas šobrīd nav paredzēts, un tas varbūt ir arī pareizi, jo šajā sadaļā pat pati Finansu ministrija paredz samazināt izdevumus. Varētu būt runa par izmaiņām, vienkāršojot un nacionalizējot nodokļus. Ja šodien ieskatāmies tajā paketē, kas mums tiek piedāvāta, tad redzam, ka nodokļi paliek arvien sarežģītāki un kļūst arvien vairāk. Nekāds uzskaitījums, faktiski nekāda racionalizēšana nodokļu administrēšanā netiek paredzēta. Acīmredzot viens no ceļiem varētu būt, kā jau te pieminēja, samazināt nodokļu likmes. Taču arī tas nav parasti tik viegli samanāms - un šodien vēl jo vairāk. Vieglas atlaides tiek uzskatītas par lielu pretim nākšanu uzņēmējiem. Jāsecina, ka šo uzdevumu Finansu ministrija netaisās veikt, kaut gan tas it kā būtu plānots. Ja plāno pamatbudžeta pieaugumu no 7% uz 17%, tas ir reāli iespējams tikai uz nacionālā kopprodukta pieauguma rēķina. Taču Finansu ministrijai ir plānots, ka tikai 6%... Kaut kas “neštimmē”. Ja runājam par starptautiski atzītu valsts politiku, rodas jautājums - kuru modeli Finansu ministrija mums piedāvā? Rietumu vai Austrumu? Visu laiku mēs runājam par to, ka virzāmies uz Eiropas Savienību. Taču, ja ielūkojamies budžeta projektā, tā vis neizskatās. Eiropas Savienības valstīs ir progresīvā ienākuma nodokļa likme iedzīvotājiem. Latvijā tas nav paredzēts. Eiropas Savienības valstis paredz ievērojamas atlaides precētiem pāriem, ģimenēm ar bērniem, daudzbērnu ģimenēm, acīmredzot kaut kādā veidā mēģina ar sociālo budžetu risināt tieši šādas problēmas. Mēs to savā budžetā neparedzam. Eiropas Savienības valstis, pastāvot augstākai uzņēmumu nodokļu ieņēmumu bāzes likmei, ir paredzējušas pietiekami daudzas atlaides ievērojami izdevīgākiem uzņēmējdarbības veidiem un reģioniem, nelieliem uzņēmējiem iesācējiem, un tā tālāk. Latvijā šī sistēma nekādi neveidojas. Ļoti skaista ir deklarācija par valdības vēlēšanos apkarot korupciju. Ļoti skaisti un pārliecinoši noskanēja premjera runa. Diemžēl budžetā tas nav saskatāms. Eiropā ir pieņemts dotēt pasažieru transporta pārvadājumus. Mūsu budžets to neparedz. Tikai smagu kritiku esošajai pasažieru transporta sistēmai. Pastāvot augstam bezdarba līmenim, nav pieļaujama finansējuma samazināšana bezdarba jautājumu un sociālo problēmu risināšanai. Tā tas nav Eiropas praksē. Mums tas šodien tiek piedāvāts. Tas viss norāda tikai uz to, ka Finansu ministrija principā nav gatava risināt pašas noteiktos un deklarētos uzdevumus. Tāpēc, manā skatījumā, šodien jārunā ir par... Es jau gribēju panākt vismaz steidzamības atcelšanu. Ja šodien runājam par to, ka šie likumprojekti būtu atbalstāmi, tad nav loģikas. Dažos vārdos, lai nebūtu otrreiz jānāk tribīnē, pieskaršos akcīzes nodoklim. Principā viegla analīze jau parāda, ka ieņēmumi no akcīzes nodokļa nesegs tos zaudējumus, ko mēs iegūsim pievienotās vērtības nodoklī, sociālajā, ienākuma nodoklī... Arī dabas resursu nodokļa apjoma samazināšana... Samazināsies ražošanas apjomi. Tātad samazināsies izejvielas un energoražotāju ienākumi. Un samazinājums būs arī attiecībā uz citiem nodokļiem. Ņemot vērā, ka palielinās nodokļu skaits, sadrumstalojas šie nodokļi. Acīmredzot palielināsies, neskatoties uz ministrijas vēlmi, šo nodokļu administrēšana. Vienīgais šodien patiešām lielais “ieguvums” ir tas, ka paaugstināsies kontrabandistu ienākumi. Ejot pa šo ceļu, es domāju, gan jau te kāds iedomāsies, ka mēs varētu uzlikt akcīzi arī ūdenim, jūras ūdenim, gaisam! Atgādināšu, ka Lietuva šodien ļoti aktīvi risina jautājumus par akcīzes samazināšanu alkoholam. Es negribu atbalstīt, protams, tādu soli. Tanī pašā laikā viņi ar šo soli atbalsta vietējos ražotājus un apkaro kontrabandu. Pie mums nezin kāpēc notiek savādāk. Skaistas runas, skaistas, puķainas runas, bet tie soļi diemžēl tiek sperti pretējā virzienā. Paldies par uzmanību!".
- 1999_10_21-seq392 language "lv".
- 1999_10_21-seq392 speaker Imants_Burvis-1949.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q211.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q37.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q193089.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q458.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q12360039.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q220.
- 1999_10_21-seq392 mentions Q16352434.