Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_09_16-seq98> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1999_09_16-seq98 type Speech.
- 1999_09_16-seq98 number "98".
- 1999_09_16-seq98 date "1999-09-16".
- 1999_09_16-seq98 isPartOf 1999_09_16.
- 1999_09_16-seq98 spokenAs 77.
- 1999_09_16-seq98 spokenText "Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Protams, es domāju, ka šādas debates varētu būt mūžīgas. Neapšaubāmi, ir skaidrs, ka līdzekļi ir valstī… Prioritārais virziens, neapšaubāmi, ir izglītība, un, ja ir runa par perifērijas skolām, tad jāteic, ka, neapšaubāmi, arī tām vajadzētu tur būt iekļautām pilnā mērā. Taču es varētu tomēr mēģināt izvirzīt argumentus, atbalstot to, kas tika izvirzīts. Pirmais. Latvijā ir apmēram 538 000 skolēnu uz 1330 skolām. Ja mēs paskatāmies, kāds ir vidējais skolēnu skaits uz vienu slodzi, tad redzam, ka diemžēl tas pāri par 6,7 skolēniem uz slodzi. Tas ir gandrīz divreiz mazāk nekā jebkurā citā valstī, kas atrodas uz rietumiem no mums. Bet vai tas ir pietiekams arguments? Skaidrs, ka tas blīvums, skolēnu skaits klasē mazāks ir laukos. To nav ko slēpt. Ja mēs vadāmies pēc tā kritērija, lai varētu vispār, tā teikt, palaist Izglītības likumu… to vajadzēs valdībai darīt pēc 1. janvāra… jo uzreiz nevarēs to izpildīt, tas nav iespējams finansiāli… tad diemžēl 12,5 bērni uz slodzi būs minimālais skaits, ko vajadzēs ņemt par kritēriju. Vai laukos varēs to piemērot? Domāju, ka ne. Ja ne, tad jājautā - ko darīt? Problēma, kāpēc Izglītības un zinātnes ministrija grib to darīt, ir sekojoša. Skolas atvērt vai slēgt var tikai pašvaldības. To nevar izdarīt ministrija. Taču problēma ir tajā apstāklī, ka skolotājiem algas maksā tieši no valsts, caur viņu, programmas veidā… Un, ja ir tāda situācija, ka atsevišķos pagastos, piemēram, sanāk klasē četri vai pieci, vai seši skolēni (jaunākajās klasēs, teiksim, ir pa 10, ne vairāk), viņiem skolotājs ir vajadzīgs visos priekšmetos. Kā iziet no šīs situācijas? Vai nu ir jāņem, teiksim, pieci skolotāji, kuri katrs māca savu priekšmetu, vai ir jāņem tāds skolotājs, kurš ir spējīgs, kā tas ir vienā otrā valstī, mācīt piecus vai sešus priekšmetus. Fiziski izturēt to nevar. Samaksāt to arī nevar. Es domāju, ka mums tomēr būs nepatīkamā veidā jānonāk pie šīs situācijas trīs iemeslu dēļ. Skolu sistēma Latvijā ir stabilizējusies… jā, es piekrītu Lujāna kungam, ka tur bija arī visādas izmaiņas, bet tā ir vēl no tiem laikiem, kad Poruks sarakstīja “Kauju pie Knipskas” un kad tik tiešām bija Dullais Dauka. Tad, kad brauca ar zirgu uz skolu. (No zāles deputāts M. Lujāns: “Tagad iet ar kājām!”) Tagad… es saprotu, ka tagad ir realizēts genocīds Latvijā, taču es diemžēl nevaru ar mašīnu pabraukt nekur… Starp citu, arī laukos mašīnas ir pietiekamā skaitā... Lai nopietni risinātu šo jautājumu, es saskatu trīs variantus. Pirmais. Īpaši izskatīt jautājumu par četrgadīgajām skolām. Četrgadīgo skolu koncentrēšana ir problemātiska, jo bērni ir par maziem. Otrais. Neapšaubāmi, jāņem vērā tā prakse, kas ir vairākos pagastos, - virzīt līdzekļus transporta iegādei. Trešais. Pasaules Bankas kredīts, ko parakstīja Finansu ministrija kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju. Ir runa par skolu siltināšanu un uzlabošanu. Un ceturtais. Novirzīt tā saucamo skaitļošanas tehnikas lielo kredītu, ko paredz noslēgt, arī uz šīm lauku skolām, kuru skaits nepaliks tāds, kāds tas ir tagad. Ja kāds iedomājas, ka var šajā valstī finansiāli “pavilkt” 6,7 bērnus uz vienu slodzi un saglabāt visas 1330 skolas, viņš var nākt šeit tribīnē, mēģināt to pierādīt un gūt atbalstu tautā. Bet, patiesību sakot, tas tā nevar notikt, jo mums diemžēl nav nedz tādu finansu, nedz arī mums būtu tas tā jādara. Protams, ir ļoti patīkami, ka mums ir skola turpat blakām. Ka bērns var kājām aiziet uz skolu un atnākt atpakaļ. Taču atcerēsimies arī to, kas tajā skolā ir! Ja skolā ir tikai krīts un viens skolotājs, tad tā ir skola tikai pēc nosaukuma, tā nekādu reālu izglītību nedod.".
- 1999_09_16-seq98 language "lv".
- 1999_09_16-seq98 speaker Ivars_Godmanis-1951.
- 1999_09_16-seq98 mentions Q211.
- 1999_09_16-seq98 mentions Q957126.
- 1999_09_16-seq98 mentions Q7164.
- 1999_09_16-seq98 mentions Q16363782.