Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_06_10-seq377> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1999_06_10-seq377 type Speech.
- 1999_06_10-seq377 number "377".
- 1999_06_10-seq377 date "1999-06-10".
- 1999_06_10-seq377 isPartOf 1999_06_10.
- 1999_06_10-seq377 spokenAs 40.
- 1999_06_10-seq377 spokenText "Godātie deputāti! Šodien ir pienācis tas vēsturiskais brīdis, kad Saeima izskata pirmajā lasījumā likumprojektu, saistībā ar kuru ir ļoti lielas cerības aizpildīt līdz šim vājāko vietu mūsu tiesību sistēmā, tātad tā ir vieta, ko sauc par administratīvajām tiesībām. Runa ir konkrēti par administratīvo procesu. Šā likuma mērķis ir indivīda tiesību aizsardzība pret valsts pārvaldes aktiem. Līdzīgi likumi ir pieņemti daudzās Eiropas valstīs. Galvenais, protams, šā likuma uzdevums ir nodrošināt materiālo administratīvo tiesību realizāciju atbilstoši trim grupām, trim principiem. Tātad, pirmkārt un galvenokārt, atbilstoši cilvēktiesību pamatprincipiem, otrkārt, atbilstoši valsts varas dalīšanas principam un, treškārt, valsts darbības efektivitātei. Jāpiebilst, ka līdz šim šos jautājumus regulēja Civilprocesa kodeksa 24. -a nodaļa, kā arī 1995. gadā Ministru kabinetā pieņemtie Administratīvo aktu procesa noteikumi. Pēc Latvijas Republikas Satversmes darbības atjaunošanas visu - es uzsveru - visu - valdību deklarācijās ir bijusi minēta nepieciešamība pieņemt šo likumu. Mēģināšu pamatot, kāpēc šā likuma pieņemšana ir tik nepieciešama. Vispirms jau jāmin tas, ka Latvijas Republikā 1940. gada maijā pirms tās okupācijas Tieslietu ministrija bija sagatavojusi līdzīgu likumprojektu, taču visiem zināmo apstākļu dēļ tas netika pieņemts. Pirmkārt, kāpēc ir nepieciešama šā likumprojekta pieņemšana? Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 1. pantu Latvija ir demokrātiska republika, un, kā jau tas civilizētā pasaulē ir pats par sevi saprotams, demokrātiska valsts tātad līdz ar to ir tiesiska valsts. Otrkārt, kāpēc mums ir jāpieņem šis likums, ir tas apstāklis, ka Saeima ir pieņēmusi un ir stājusies spēkā jauna Satversmes nodaļa - 8. nodaļa “Par cilvēka pamattiesībām”. Un konkrēti Satversmes 90. , 91. , 92. un 104. pants nosaka cilvēktiesības valsts administratīvā procesa izpratnē. Treškārt, Latvija ir pievienojusies Eiropas cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai, un tas uzliek mums, konkrēti valstij, pienākumu reglamentēt un ieviest administratīvo procesu. Ceturtkārt, šis jautājums ir saistīts arī ar mūsu integrācijas procesu Eiropas Savienībā; konkrēti tas izriet no Latvijas un Eiropas Savienības 1995. gada 12. jūnija Asociācijas līguma 69. panta. Piektkārt - un tas, manuprāt, būtu īpaši jāuzsver - , tā ir ekonomiska nepieciešamība, jo administratīvais process aizsargā ne tikai fizisko personu, bet arī juridisko personu pret valsts pārvaldes nepamatotiem aktiem. Kāpēc tā ir ekonomiska nepieciešamība? Tāpēc, ka uzņēmējiem tiks radīta labvēlīgāka vide viņu darbībai, uzņēmēji būs aizsargātāki pret valsts pārvaldes patvaļu, pret ierēdņu patvaļu, pret nepamatotiem administratīviem aktiem. Sestkārt, - un arī tas ir viens no svarīgākajiem aspektiem -, ir tas, ka administratīvais process, tātad šis likums, mums palīdzēs cīnīties pret korupciju, kas ir visai izplatīta parādība valsts pārvaldē, konkrēti, kā jau iepriekš minēju, tātad ar ierēdņiem, valsts iestāžu darbiniekiem, kuri pieņem konkrētus lēmumus, administratīvus aktus. Tad nebūs vairs iespējas tik brīvi veikt tādas darbības, kuras neatbilst likumam un kuras jau robežojas ar noziedzīgu nodarījumu. Kā jau jūs visi esat iepazinušies, Administratīvā procesa likumā ir četras daļas, pamatā tātad divas daļas. Viena daļa regulē administratīvo procesu valsts pārvaldes iestādē, savukārt otra regulē administratīvo procesu tiesā. Tātad vēršu jūsu uzmanību īpaši uz šo otro daļu, kas ietver sevī absolūti lielāko likuma pantu uzskaitījumu un precīzi reglamentē tiesvedības procesuālo kārtību. Būtiskākā atšķirība, protams, ir tāda: līdz šim šie jautājumi tika risināti civilprocesuālā kārtībā un noteicošais bija sacīkstes princips, taču, pārejot uz šo jauno koncepciju, noteicošais būs objektīvās izmeklēšanas princips. Tātad zināmā mērā jautājumi, kas no padomju laika bija pārmantoti tajā ziņā, ka Prokuratūrai bija savdabīgas vispārējās uzraudzības funkcijas, te nedaudz izlīdzinās un daļēji pāriet tiesu kompetencē. Droši vien jūs arī interesēs, kā šis likums reāli tiks ieviests. Šā likuma ieviešana varētu tikt paredzēta pārejas noteikumos un noritētu vairāku gadu garumā. Pirmkārt, noteikti ir jānorāda tas, ka minētais likums prasīs diezgan lielus valsts budžeta līdzekļus, tāpēc, protams, tas nevar stāties spēkā uzreiz, tāpēc būs jānosaka pārejas periods. Otrkārt, jāmin un jāuzskaita tie valsts iestāžu darbinieki, tās darbinieku grupas, kuras būs spiestas piedalīties speciālā apmācības procesā, jo administratīvais process prasīs no viņiem ļoti augstu zināšanu līmeni tieši attiecībā uz indivīdu, attiecībā uz klientu, attiecībā uz ikvienu indivīdu, kurš ir nonācis saskarsmē ar valsts pārvaldes iestādi. Tātad vislielākā grupa, kas būs jāapmāca, būs pašvaldību iestāžu darbinieki, kuri pieņem šos administratīvos aktus. Tādu ir aptuveni 50 tūkstoši. Otrā grupa būs policijas darbinieki. To skaits lēšams apmēram uz 15 tūkstošiem. Un tā ir liela daļa arī valsts civildienestu ierēdņu, kuriem ar likumu ir noteiktas šīs tiesības izdot administratīvos aktus. Tātad arī šī grupa būs jāapmāca. Tas nobeigumā man būtu viss. Tikai gribētu vēl atkārtoti minēt to, ka ļoti svarīga šā likuma sagatavošanā un apspriešanā - tieši no šā viedokļa - būtu tieši izglītojošā funkcija, sākot jau ar mums, deputātiem. Tātad būtu ļoti nozīmīgi, lai šajā darbā piedalītos arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija, lai te piedalītos arī Eiropas lietu komisija un lai par notiekošo šā projekta sagatavošanā būtu informēta Budžeta un finansu (nodokļu) komisija. Tas īsumā ir viss. Juridiskā komisija atbalsta šā likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā.".
- 1999_06_10-seq377 language "lv".
- 1999_06_10-seq377 speaker Dzintars_Rasnacs-1963.
- 1999_06_10-seq377 mentions Q822919.
- 1999_06_10-seq377 mentions Q211.
- 1999_06_10-seq377 mentions Q193089.
- 1999_06_10-seq377 mentions Q458.
- 1999_06_10-seq377 mentions Q2167704.