Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_05_13-seq18> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1999_05_13-seq18 type Speech.
- 1999_05_13-seq18 number "18".
- 1999_05_13-seq18 date "1999-05-13".
- 1999_05_13-seq18 isPartOf 1999_05_13.
- 1999_05_13-seq18 spokenAs 125.
- 1999_05_13-seq18 spokenText "Godājamais Saeimas priekšsēdētāj! Prezidija locekļi! Godājamie kolēģi! Latvijas Republikas pilsoņi! Gribētu uzsvērt sekojošo. Sociāldemokrāti šo jautājumu ir ierosinājuši viena iemesla dēļ: mēs uzskatām, ka pašreiz likumdošanā ir neapšaubāma pretruna, it īpaši likumā, ko mēs esam vēlreiz šajā sesijā apstiprinājuši. Likums “Par 1985. gada 15. oktobra Eiropas Vietējo pašvaldību hartu” nosaka, kas ir vietējā pašvaldība, formulē vietējās pašvaldības jēdzienu. Tā 3. pantā tiek paredzēts tas, ka vietējās pašvaldības tiesības realizē padomes vai domes, kuras locekļus, protams, brīvi ievēlē pilsoņi, nevis pašvaldību domnieki, aizklāti balsojot uz vienlīdzīgu, tiešu un vispārēju vēlēšanu tiesību pamata. Un tām var būt pakļautas izpildinstitūcijas, tātad izpildvara. Pašreiz, mūsuprāt, Rīgas Domē ir izveidojusies nenopietna situācija, jo tur nevienam Eiropas Savienības kolēģim vai arī citai demokrātiskai valstij, kura ir ārpus Eiropas, nevar paskaidrot, kāpēc lēmējvara, kura ir ievēlēta tiešās un aizklātās vēlēšanās, veido vēl vienu lēmējvaru, kurā netiek saglabātas proporcijas jautājumā par vēlētāju interešu pārstāvību. Piemēram, Latvijas Zemnieku savienībai Rīgas Domē pašreiz ir trīs domnieki un divi valdes locekļi, Tautas partijai ir trīs domnieki un neviena valdes locekļa, sociāldemokrātiem - vienpadsmit domnieki un neviena valdes locekļa, bet Tautas saskaņas partijai, Sociālistiskās partijas un “Līdztiesības” blokam - deviņi domnieki un neviena valdes locekļa. Mēs uzskatām, ka demokrātijas pamatprincipi paredz to, ka, veidojot lēmējvaru, zināmā mērā ir jāievēro proporcionalitātes princips, taču Pašvaldību likumā pašreiz šis jautājums ir pārkāpts, deleģējot veselu virkni ekskluzīvu tiesību, kas pieder tikai pilsētas domei, tieši Rīgas Domes valdei, kuru veido nevis vēlētāji, bet domnieku vairākums. Un šīs tiesības ir ļoti nopietnas. Tādas tiesības ir paredzētas tikai Rīgas Domei. Es tās varbūt uzskaitīšu, jo šeit ir ļoti daudz pieredzējušu pašvaldību darbinieku, kuri sapratīs, ka tas nav korekti - iecelt amatā un atbrīvot no amata pašvaldību iestāžu un uzņēmumu vadītājus, kā arī citas amatpersonas likumā un pašvaldību nolikumā paredzētajos gadījumos. Tātad par šiem jautājumiem var nelemt visa dome, bet tos var izskatīt tikai domes vairākuma deleģēti pārstāvji. Viņi var lemt par pirmpirkuma tiesību izmantošanu attiecībā uz konkrētajā administratīvajā teritorijā pārdodamo nekustamo īpašumu, kā arī apturēt un atcelt pašvaldību iestāžu vadītāju lēmumus, ievēlēt pašvaldību pārstāvjus un locekļus pašvaldību un valsts komitejās, komisijās, valdēs un darba grupās. Un pavisam interesants ir Pašvaldību likuma 21. panta 27. apakšpunkts, kas paredz pavisam plašas pilnvaras. To, ka šāda deleģēta institūcija varētu pieņemt lēmumus arī citos likumā paredzētajos gadījumos, kas paver ļoti plašas interpretācijas iespējas. Sociāldemokrāti uzskata, ka lēmējvaru veido pilsoņi, un atbilstoši tam ir iespējams varbūt arī saskaņā ar Eiropas tradīcijām veidot vēl kādu koleģiālu lēmējvaru, bet tādā gadījumā saglabājot šīs proporcijas, kā tas notiek Stokholmā vai Hamburgā, vai kādā citā Eiropas valstī, kur tiek saglabātas aptuveni šīs proporcijas. Pašreiz šī situācija absolūti netiek ievērota, un mēs uzskatām, ka tādējādi ir aizskartas vēlētāju intereses un vēlētāju pārstāvības intereses Rīgas Domē, tāpēc mēs aicinātu atbalstīt un nodot komisijām šo mūsu grozījumu projektu. Tas atbilst visiem Eiropas Savienības likumiem un likvidētu pretrunas likumā “Par pašvaldībām”, kā arī pretrunas ar likumu “Par Eiropas Vietējo pašvaldību hartu”. Paldies par uzmanību.".
- 1999_05_13-seq18 language "lv".
- 1999_05_13-seq18 speaker Egils_Baldzens-1960.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q822919.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q211.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q2660080.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q193089.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q458.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q1807079.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q3154693.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q1754.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q1250133.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q170972.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q1055.
- 1999_05_13-seq18 mentions Q182488.