Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1999_02_25-seq453> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1999_02_25-seq453 type Speech.
- 1999_02_25-seq453 number "453".
- 1999_02_25-seq453 date "1999-02-25".
- 1999_02_25-seq453 isPartOf 1999_02_25.
- 1999_02_25-seq453 spokenAs 112.
- 1999_02_25-seq453 spokenText "Cienījamie deputāti! Pirmām kārtām es gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka šāda summa - 600 tūkstoši - jau ir atbalstīta pirmajā lasījumā. Šoreiz vairs netiek runāts par summu un par līdzekļu nepieciešamību, bet gan par to, kā pareizāk izmantot šos līdzekļus. Un šinī ziņā es gribu uzsvērt divas būtiskas lietas. Es zinu, ka ir Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikums - skolotājiem, kuri pasniedz latviešu valodu bērniem, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda, darba samaksu paredzēt ar koeficientu “1,5”. Es zinu, ka šis priekšlikums ir diskutabls. Es esmu par to jautājis skolotājiem un skolu direktoriem, un viņi ļoti dažādi uztvēra šo priekšlikumu. Jāsaka godīgi, ka vairumā gadījumu viņi to uztvērta negatīvi. Bet, kad ir precīzi izskaidrots, kāpēc tas tiek darīts, un tiek jautāts, kādas būtu alternatīvas, kas ļautu sasniegt to pašu, tad diemžēl citu priekšlikumu nav, un vairumā gadījumu skolotāji un skolu direktori ir piekrituši. Mums jāatceras viena elementāra lieta. Jaunais Izglītības likums paredz, ka 2004. gadā visa vidējās pakāpes izglītība Latvijā būs valsts valodā. Lai to nodrošinātu, Latvijā būtu nepieciešami vismaz 4000 skolotāju, kas māca latviešu valodu vai mācību priekšmetus latviešu valodā. Pašlaik viņu ir tikai 800 - piecas reizes mazāk. Kā panākt gada vai divu gadu laikā šo skolotāju skaita būtisku palielinājumu? Kur lai ņem šos 3200 skolotājus? Kā lai viņus pierunā? Es neticu, ka šādas radikālas izmaiņas varētu notikt bez kaut kādām radikālām metodēm. Tieši tāpēc ir iesniegts šis Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikums. Ir jāņem vērā divi aspekti. Pirmkārt, šī summa nav paredzēta tikai tā saucamajām krievu skolām. Tā ir paredzēta visiem skolotājiem, kuri strādā ar bērniem, kuriem dzimtā valoda nav latviešu valoda. Vienalga, vai tas ir krievu skolā vai latviešu skolā, speciālā sagatavošanas jeb izlīdzināšanas grupā, lai viņi varētu pilnībā uzsākt pilnvērtīgu izglītības apguvi valsts valodā. Otrkārt, šī piemaksa paredzēta tikai tiem skolotājiem, kuri beiguši “LAT - 2” jeb tā saucamos Priedītes kundzes kursus. Ko tas nozīmē? Kursi “LAT - 2” ir metodikas kursi, kuri paredz latviešu valodas apguves specifiku bērniem, kuriem dzimtā valoda nav latviešu valoda. Tā ir cita specifika, tai vajadzīga cita metodika. Šī metodika paredz daudz lielāku papildu laiku, kas nepieciešams skolotājiem, lai viņi sagatavotos stundai, lai viņi varētu pēc šīs metodikas mācīt bērnus. Atstājot šiem skolotājiem darba samaksu proporcijā “viens pret vienu”, mēs pēc būtības samazinātu šo skolotāju darba samaksu, tā nebūtu adekvāta citu skolotāju darba samaksai. Tieši tāpēc ir šis priekšlikums, tieši tāpēc pirmajā lasījumā ir atbalstīti 600 tūkstoši, un tieši tāpēc es šoreiz vēršu jūsu uzmanību uz to un lūdzu neatbalstīt šo priekšlikumu.".
- 1999_02_25-seq453 language "lv".
- 1999_02_25-seq453 speaker Janis_Gaigals-1956.
- 1999_02_25-seq453 mentions Q211.
- 1999_02_25-seq453 mentions Q957126.