Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_12_03-seq89> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1998_12_03-seq89 type Speech.
- 1998_12_03-seq89 number "89".
- 1998_12_03-seq89 date "1998-12-03".
- 1998_12_03-seq89 isPartOf 1998_12_03.
- 1998_12_03-seq89 spokenAs 40.
- 1998_12_03-seq89 spokenText "Cienītie kolēģi! Vispirms es uzsvēršu to, ka šo projektu vajadzētu virzīt tālākai izskatīšanai, jo diemžēl jautājumi, kas ir saistīti ar šo likumprojektu, ir pārāk sasāpēju ši. Taču vēlos tūlīt piebilst, ka attiecībā uz otro lasījumu šeit būs nepieciešami nopietni labojumi, kas varētu skart vienu otru pilnīgi konceptuālu jautājumu, jo likums ir iznācis tāds krietni pavārgs. Ir savi iemesli, kāpēc tas tā ir noticis. Taču patlaban nav jārunā par šiem iemesliem, bet ir jārunā par to, kas te būtu jāpārskata un kā tas iekļaujas kopējā ainā, tajā ainā, kas skar mūsu Nacionālos bruņotos spēkus. Mēs labi zinām to, ka gadiem ilgi nav kārtības ne Aizsardzības ministrijā, ne Nacionālajos bruņotajos spēkos. Un varam tikai to labāko novēlēt jaunieceltajam aizsardzības ministram, kuru raksturo vislabākie rādītāji - pieredze, zināšanas, enerģija un arī ļoti piemērotais vecums šim amatam. Bet m ūsu uzdevums šeit, Saeimā, ir palīdzēt ar likuma sakārtošanu aizsardzības ministram, lai viņam ir vieglāk runāt par Nacionālo bruņoto spēku sastāvu un par visu to, kas ir ar tiem saistīts, ieskaitot valsts budžetu. It kā neviens te neiebilst, nu vismaz gandrīz neviens, pret vienu no mūsu pamatnostādnēm - pret valsts drošības saistīšanu ar virzību uz NATO . Bet, ja mēs runājam par to, tad ir jābūt galīgi skaidrai ainai, kas skar mūsu Nacionālo bruņoto spēku sastāvu, atsevišķo struktūrvienību saistību, un ir jāņem vērā arī valsts budžets. Tagad runāsim par šīm struktūrvienībām, pieskaroties konkrētajam likumprojektam. Šeit ir šis mūžīgais jautājums par divām lietām - par Militāro policiju un par Drošības dienestu. Militāro policiju veidojot, bija paredzēts cits attīstības ceļš. Šis veidojums draudēja izvērsties par ārkārtīgi plašu, tādu, kurā būtu iekļautas vairākas struktūrvienības, un vēl joprojām šis jautājums nav līdz galam skaidrs. Vēl mazāk skaidrības šodien ir par to, kas notiks ar Drošības dienestu tālāk. Jo šodien Drošības dienests, kura pienākumos ietilpst gan Saeimas, gan Valsts prezidenta darbības nodrošināšana, faktiski ir iekļauts Nacionālajos bruņotajos spēkos, kur tam īsti vietas nebūtu. Jo Drošības dienesta pārstāvji nav ierindas karavīri, šie cilvēki ir reizē arī tie, kas piekļūst dažāda veida informācijai, kas ir saistīta ar valsts politisko dzīvi, ar Saeimu, ar Saeimas apmeklētājiem, ar visu to, kas saista Saeimu un Valsts prezidentu, ar dažādām personām un dažādiem notikumiem. Šinī brīdī Drošības dienests ir iekļauts NBS, un, runājot par valsts budžetā paredzēto attiecīgo nacionālā kopprodukta procentu, kurš jau tā ir zems, ir jāteic, ka šajā procentā ietilpst arī tā nauda, tie līdzekļi, kas ir paredzēti Drošības dienestam. Tad, kad mēs runājam ar ārvalstu pārstāvjiem, ar ekspertiem no NATO un ar citiem militārajiem ekspertiem, mēs gribot negribot skaram šo nacionālā kopprodukta procentu, ko iestrādā budžetā. Latvijai šajā gadā tas bija ārkārtīgi zems - 0,67. Viszemākais no visām valstīm, kuras vēlas iet uz NATO pusi vai kuras tur jau ir. Pie tam krietni zemāks. Tagad it kā būtu iespējas šo procentu paaugstināt līdz 1, un šis 1% tagad tiek pieminēts mūsu sarunās. Un tā kā tā šajā 1% pietiekami lielu daļu aizņem līdzekļi, kas skar Drošības dienesta darbību. Vēl bez tam, ja ir runa par mūsu NBS darbību miera apstākļos, ir jāteic, ka tomēr ir savādi, ka Drošības dienesta funkcijas ir tuvas tām, kas ir visiem pārējiem militārajiem formējumiem. Līdz ar to jau skaidri parādās jautājums, ka ir nepieciešamas izmaiņas likumā, lai skaidri iezīmētu Drošības dienesta vietu. Aizsardzības un iekš lietu komisijā jau bija vakardienas sēdē runa par šo jautājumu, un šķiet, ka pamatnostādne mums bija līdzīga - tā bija tāda, ka ir nepieciešams labojums likumā un ir nepieciešama īpaša attieksme pret budžetu, ja ir runa par Drošības dienestu. Šī summa, kas skar Drošības dienesta darbību, nedrīkst būt automātiski ietilpināta kopīgajā summā, kas ir nepieciešama NBS. Tajā summā, par kuru runāsim, ejot uz NATO. Ir savādi, ka mēs ilgus gadus runājam vienu, bet praktiski redzam kaut ko pavisam citu. Es šodien nerunāšu par dažiem apakš jautājumiem, par kuriem būs nepieciešams domāt, gatavojot likumprojektu otrajam lasījumam. Šodien mans galvenais uzdevums ir cits: ievērojot to, ka jebkur š no simts Saeimas deputātiem ir atbildīgs par jebkuru stratēģisko virzienu valstī un ka tomēr katram, balsojot par vai pret kādu projektu, vajadzētu saprast, ko tas dos vai nedos, es aicinu vismaz daļu no Saeimas deputātiem rūpīgi pārskatīt š o projektu, par kuru mēs varētu nobalsot šodien un to pieņemt pirmajā lasījumā, un attiecībā uz otro lasījumu iesniegt savus konceptuālos priekšlikumus. Diemžēl šajā projektā nav patlaban ietvertas visas konceptuālās nostādnes, vismaz tādas, kuras paliek nemainīgas. Aicinu ļoti nopietni strādāt pie šī likumprojekta, jo tas ir viens no galvenajiem tajā nozarē, kura skar mūsu valsts aizsardzību un mūsu valsts drošību. Tas faktiski ir viens no galvenajiem pamatlikumiem šajā sistēmā. Paldies par uzmanību.".
- 1998_12_03-seq89 language "lv".
- 1998_12_03-seq89 speaker Juris_Dobelis-1940.
- 1998_12_03-seq89 mentions Q822919.
- 1998_12_03-seq89 mentions Q211.
- 1998_12_03-seq89 mentions Q4294480.
- 1998_12_03-seq89 mentions Q7184.