Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_11_26_a-seq4> ?p ?o. }
Showing items 1 to 19 of
19
with 100 items per page.
- 1998_11_26_a-seq4 type Speech.
- 1998_11_26_a-seq4 number "4".
- 1998_11_26_a-seq4 date "1998-11-26".
- 1998_11_26_a-seq4 isPartOf 1998_11_26_a.
- 1998_11_26_a-seq4 spokenAs 37.
- 1998_11_26_a-seq4 spokenText "Godātais Valsts prezidenta kungs! Godājamais Saeimas priekšsēdētāj! Cienījamie viesi! Dārgie kolēģi! Šodien Saeimas ēkā es redzu daudz satrauktu seju, spīdošu acu un nervozu smaidu. Kā nekā mums nāksies pieņemt vēsturisku lēmumu - apstiprināt vai neapstiprināt tik grūti tapušo valdības modeli. Es nerunāju par tiem, kuri, iespējams, izies ārā, es runāju par tiem, kuriem nāksies izšķirties - balsot “par” vai “pret”. Argumenti katram būs savi - ministru kandidātu profesionalitāte, valdības deklarācijas saturs, valdības veidotāju personiskais šarms vai labumi, ko katrs konkrētais balsotājs gūs no šīs valdības darba tuvākajā vai tālākajā nākotnē. Es tikai gribētu norādīt, ka valdība, kuru mums šodien piedāvā apstiprināt Krištopana kungs, ir viens no sliktākajiem valdības variantiem, kāds šobrīd vispār ir iespējams. Partijas, kas iesaistījušās tās veidošanā, ir novestas līdz stāvoklim, kurā vēl viens solis pretim kompromisam nozīmētu izdarīt politisku pašnāvību. Vai sociāldemokrātu vēlētāji spēs saprast, kāpēc ar viņu atbalstu tapusī valdība nepilda viņiem dotos solījumus? Vai ministri, kas nāks no apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, spēs paskatīties acīs saviem partijas biedriem, ja viņu atrašanās amatā būs atkarīga no Rubika partijas biedru labvēlības? Es gribu zināt, kur paliek principi, kur paliek vēlētājiem dotie solījumi, tiklīdz runas nonāk līdz portfeļu dalīšanai? Valsts prezidenta kungs! Es gribētu uzdot kādu jautājumu arī jums: vai tad, izvēloties Krištopana kunga kandidatūru Ministru prezidenta postenim, jūs nebijāt pārliecināts, ka tā ir laba iespēja izveidot stabilu vairākuma valdību? Vai Krištopana kungs trīs lielāko partiju pārstāvju klātbūtnē netika devis savu piekrišanu šim jūsu izvirzītajam nosacījumam? Kā izskatās, viņš jūs ir pievīlis. Es vēlreiz atgādinu klātesošajiem, ka Tautas partija ir darījusi visu, lai Latvijā būtu iespējams izveidot labēju vairākuma valdību. Un arī tagad mēs esam gatavi veidot vai piedalīties tādas valdības radīšanā, kas būtu balstīta uz saprotamiem ideoloģiskiem pamatiem un stingriem morāles principiem, bet mēs nekad neatbalstīsim spēlēšanos ar valsti. Jau tajā brīdī, kad Krištopana kungs izvēlējās veidot mazākuma valdību, masu medijos sākās runas par to, vai šāda valdība būs ilglaicīga. Latvija jau ir pieradusi neuztvert valdību kā kaut ko paliekošu, taču es gribu apbēdināt visus, kuri cer uz ātru šīs pārsteidzošās valdības galu. Diemžēl pieredze rāda, ka aprēķina laulības var būt stabilas, ja vien aprēķins ir bijis pareizs. Spriežot pēc strīdiem un nesaskaņām, kas paģēr posteņu dalīšanu, aprēķini pēdējās nakts stundās tika veikti lielā steigā. Un nebūtu brīnums, ja pēc pāris mēnešiem tiktu iesniegti jauni rēķini. Visdrīzākajā laikā nāksies lemt par budžetu. Man ir prieks, lai neteiktu - pārsteigums, ka savulaik izsmietais bezdeficīta budžeta modelis ir tik organiski iegūlies topošās valdības deklarācijā. Tiesa, fiskālais deficīts tajā vispār nav pieminēts, atstājot topošajai valdībai brīvas rokas iedzīt valsti neierobežotos parādos. Ko darīt, lai ierobežotu maksājumu kontu deficītu? Uz šo jautājumu deklarācijā nav iespējams atrast atbildi. Šai valdībai visdrīzākajā laikā nāksies lemt par to, kā pārvarēt ekonomiskās krīzes izraisītās sekas. Bet deklarācijā par to nav ne vārda. Topošā valdība uzskata, ka tai ir jāuztraucas tikai par ilgtermiņa mērķiem. Es citēju: stabilas ekonomiskās attīstības nodrošināšana, sasniedzot pastāvīgu iekšzemes kopproduktu - gada vidējo pieaugumu virs 5%. Labi. Es gribu, lai daudzsološais ekonomikas ministrs paskaidro vismaz aptuveni, pēc cik ilga laika viņš cer to nodrošināt. Pēc gada? Pēc diviem gadiem? Pēc četriem? Pats galvenais - kādā veidā? Kādā veidā ir domāts veicināt pārējo ekonomisko darbību? Kam citam, ja ne valdībai, ir jāuzņemas atbildība par to un citu nepareizu “barjeru” atcelšanu? Kāpēc nekas nav teikts par Pasaules tirdzniecības organizācijas valstu un SEPP valstu piedāvātajām iespējām? Kur ir reālie risinājumi, kas palīdzētu ierobežot importa un eksporta negatīvo bilanci valstī? Pēdējā laikā tik daudz cilātajiem tranzīta jautājumiem Krištopana kunga deklarācija pieskaras izteikti saudzīgi. Par neseno traģēdiju Vecumniekos. Satiksmes ministram tas nešķiet pietiekams pamats, lai neatliekamu jautājumu sarakstā iekļautu bīstamu kravu apdrošināšanas sakārtošanu. Labi, ka šīs cisternas nesprāga Jelgavā vai Tukumā. Kaut gan - kas ir cilvēku dzīvības, ja runa ir par naftas dolāriem? Runājot par enerģētikas sfēru, jāteic, ka valdība aizmirst vairāku partiju programmās deklarēto brīvās konkurences nodrošināšanu. To, ka privāts monopols vienmēr ir bīstamāks par valsts monopolu. Deklarācijā ierakstītais liecina, ka privatizācijas jautājumi šai valdībai ir tik vienaldzīgi, ka pat nav pieminēti. Vai tiešām Strujeviča kunga attieksme un patvaļa ir bijusi tik efektīva, ka atrisinājusi visas ar privatizāciju saistītās problēmas? Vai sabiedrībai nav jāzina, kādu politiku šajā jautājumā iecerēts realizēt, vai arī šie jautājumi ir bijuši tik strīdīgi, ka pat Krištopana kungam nav izdevies atrast kopsaucēju starp “tēvzemiešu” un Jaunās partijas biedru uzskatiem kaut vai jautājumā par “Latvenergo” nākotni? Pretrunas jau tagad spraucas ārā no deklarācijas teksta: vienā vietā tiek solīts nepaaugstināt nodokļus, bet citā vietā - ka vajadzētu ieviest jaunus obligātos maksājumus. Kādā veidā ir domāts apturēt lavīnveidīgo bezdarba pieaugumu, kas šā gada nogalē skāris praktiski visas ražojošās sfēras? Atbilde ir sekojoša (es citēju): nodarbinātības jautājumus paredzēts risināt, balstoties uz profesionālo orientāciju skolās. Latvijas iedzīvotāji grib zināt, ko šī valdība darīs jau šoziem. Ne velti daudzās sadaļās nav gandrīz neviena konkrēta datuma un neviena konkrēti veicama darba. Šie ministri nojauš, ka problēmas būs un tās būs dramatiskas. Šādā situācijā ir drošāk lietot tādus izteicienus: risināt, veicināt, attīstīt, sekmēt. Es gribētu zināt, ko jūs, Krištopana kungs, esat nolēmis tomēr konkrēti darīt. Valdībai, lai arī kāda tā būtu, agri vai vēlu nāksies izlemt, ko darīt ar zemkopību, kura izrādījusies tik nesvarīga, ka tai nav pat vajadzīgs atsevišķs ministrs. Vai arī nav atrasts neviens kaut cik cienījams lauksaimnieks, kas piekristu piedalīties valdībā ar tik dīvainiem nosacījumiem. Laikā pirms vēlēšanām un arī pēc tām man ir nācies tikties ar daudzu valstu vēstniekiem. Grūti, ārkārtīgi grūti man bija paskaidrot, kas šeit īsti notiek, lai neteiktu par savu valsti neko sliktu. Nespēdami saprast latviešu politisko loģiku, viņi to norakstīja uz nacionālo īpatnību rēķina. Baidos, ka šīs specifiskās latviešu īpatnības nespēs veicināt iekļūšanu Eiropas Savienībā. Jau tagad ir paredzams, ka viena no visgrūtākajām jomām topošajai valdībai būs ārpolitika, kuru turpinās bremzēt nu vairs ne tikai amatpersonu neizlēmība un mazasinība, bet vēl arī valdību veidojošo frakciju kardinālās domstarpības. Ziniet, aprēķina laulībām ir viens trūkums. Vislielākie ieguvēji parasti izrādās savedēji. Paši salaulātie to pamana tikai tad, kad ir pabeiguši izsaiņot dāvanas, bet kāzu viesi tad arī paliek laimīgā neziņā. Mums šodien tiek piedāvāts balsot par Krištopana kunga valdību. Es aicinu jūs visus balsot “pret”, jo uzskatu, ka šī valdība ir veidota, par pamatu ņemot aplamus valsts un sabiedrības interesēm nepakļautus principus. Es pieņemu, ka Krištopana kungs to ir darījis ar tīru sirdsapziņu. Bet kreklu, kuru nelieto, nav arī iespējams nosmērēt. Paldies par uzmanību! (Aplausi.)".
- 1998_11_26_a-seq4 language "lv".
- 1998_11_26_a-seq4 speaker Andris_Skele-1958.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q822919.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q211.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q193089.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q458.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q3736450.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q1020384.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q179830.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q1250133.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q3899540.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q2021874.
- 1998_11_26_a-seq4 mentions Q191582.