Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_11_26_a-seq14> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1998_11_26_a-seq14 type Speech.
- 1998_11_26_a-seq14 number "14".
- 1998_11_26_a-seq14 date "1998-11-26".
- 1998_11_26_a-seq14 isPartOf 1998_11_26_a.
- 1998_11_26_a-seq14 spokenAs 77.
- 1998_11_26_a-seq14 spokenText "Augsti godātais Valsts prezidenta kungs! Saeimas priekšsēdētāja kungs! Diemžēl mūsu saruna no konstruktīvas opozīcijas vērtējuma ir pārgājusi tādā plāksnē, kas neko labu nedos acīmredzot arī tiem, kuri mūs klausās masu informācijas līdzekļos. Tāpēc atļaujiet man varbūt nedaudz mainīt, cik nu tas izdosies, šīs sarunas tēmu. Pirmkārt, par politisko situāciju. Par to, kāpēc valdība ir, kā opozīcija saka, mazākuma valdība un kāpēc tā nav vairākuma valdība. Un kāpēc Tautas partija, ja man atļauts vērtēt, kas ir viena no partijām ar lielāko mandātu skaitu, Latvijas Saeimā tomēr nav valdībā. Es domāju... jā, es varu teikt: “Diemžēl!” Taču tas ir likumsakarīgs rezultāts, kāpēc tas tā nav. Un šeit faktiski ir trīs argumenti. Pirmais arguments. Priekšvēlēšanu kampaņā nežēlīga pozīcija - karš ar visiem. Pēc vēlēšanām tā vietā, lai runātu ar politiķiem un kaut ko veidotu, turpinās priekšvēlēšanu kampaņa. Sākumā uzbrukums “Latvijas ceļam”, “Latvijas ceļš” to iztur, un tagad ir totāls uzbrukums apvienībai “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK. Es jau teicu televīzijā, kāpēc “Latvijas ceļš” veido un cenšas veidot valdību ar apvienību “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, nevis ar Tautas partiju, kas šeit sēž tuvāk. Tāpēc, ka, pirmkārt, apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir pārbaudīts partneris, pārbaudīts partneris arī tajos grūtajos brīžos, kad Demokrātiskā partija Saimnieks atstāja valdību. Un mēs uzticamies pārbaudītiem partneriem, neapšaubāmi, vairāk nekā jaunai partijai, kas tagad ir parādījusies. Nākošais moments. Man ir grūti pieņemt to, un es varu tikai cerēt, ka tas var izmainīties. Ja Tautas partijas vadītājam Šķēles kungam ir konkrētas personiskās problēmas, kas varbūt tiesiski ir jārisina ar sociāldemokrātu vadītājiem, tad man galīgi nav skaidrs, kāpēc tās ir jāvispārina, attiecinot uz partiju, kuru ir ievēlējuši cilvēki, kas domā kreisāk, bet tajā pašā laikā viņiem ir visas tiesības arī tā domāt. Un pēdējais, ko es gribu teikt, kāpēc acīmredzot Tautas partijas nav šajā valdībā. Un to es varu pateikt, kā es to domāju. Tā ir jauna partija, kurai sevi vajag pierādīt. Es nedomāju, ka ar vienkāršu strauju un asu kampaņu var uzreiz pretendēt uz to, lai iegūtu arī dominanti valdībā. Es negribētu tā teikt. Man ir viena problēma. Man tā ir tīri cilvēciska, un es nevaru katram pārmest šeit, bet es tomēr gribu teikt, cienījamā Tautas partija, ka jūsos ir ļoti daudz tādu cilvēku, kas ir pārbēguši no citām partijām. Ir dažādi argumenti, kāpēc maina politisko orientāciju, bet tomēr, ja es it sevišķi no šiem cilvēkiem, dzirdu visdziļāko kritiku... arī no tiem, kuri ir bijuši “Latvijas ceļā” un ir līdzatbildīgi, starp citu, par veselu virkni iepriekšējo politiku realizēšanu... no tiem, kuri ir bijuši Latvijas Zemnieku savienībā, no tiem, kuri ir bijuši apvienībā “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK... (Starpsauciens: “Nav!”) Es atvainojos, jā, es kļūdos, no apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK nav neviena... Tā ka es gribu teikt tikai vienu. Pirmais. Politiski es ļoti aicinu turpmāk neuzdot šādu toni, bet runāt pamatā par konceptuālu lietu, tātad par to, kā šī valdība strādās, kā šī valdība būtu jākritizē. Bet jākritizē ir no tām pozīcijām, kas ir konstruktīvas. Nākamā tēze, ko es gribu teikt. Ja jūs pavērtēsiet, ko savā laikā es esmu darījis, tad, neapšaubāmi, diezin vai es varētu paņemt sev kreisi domājoša vai sociālistiski domājoša cilvēka oreolu. Jūs labi atceraties, arī tie, kuru politikā nebija - un daudzi tādi cilvēki šeit ir - , ka tās pamatreformas, kuras mēs veicām tirgus sabiedrības jeb, kā es saku, kapitālisma virzienā, vairāk vai mazāk tika izdarītas tieši pirmās valdības laikā. Es pat teiktu - vairāk. Bet tomēr tagad es personīgi un arī mani partijas biedri uzskata, ka šoreiz veidot viena spārna politisku valdību nebūtu pareizi tā elementārā iemesla dēļ... Es vienkārši minēšu pāris faktu. Jā, mums no 1996. gada kopprodukts ir audzis un sasniedzis labus ciparus - vairāk par 6%, bet, redzat, kas te ir par nelaimi. Tajā pašā laikā to ģimeņu skaits, kuras dzīvo zem labklājības iztikas minimuma - zem 54,5 latiem, diemžēl nav samazinājies, bet gan ir audzis un sastāda jau gandrīz 70%. Tas nozīmē, ka tad, ja mēs konsekventi turpināsim radikāli iet pa labi, mēs, neapšaubāmi, būsim spiesti rēķināties ar to, ka pēc iespējas spēcīgāka būs cilvēku reakcija no kreisās puses. Un tāpēc es esmu pilnīgi pārliecināts, ka valdība, kas tiek veidota ar centrisku kodolu un, neapšaubāmi, ar nacionāļu piedalīšanos, jo Latvijā valdībā vienmēr ir jābūt nacionālai partijai tā elementārā iemesla dēļ... kaut vai tāpēc vien, ka mums ir šāda situācija. Mēs neesam 99 vai 98 procenti šeit, Latvijā, latvieši, un tāpēc stingra līdzdalība arī no kreisā spārna ir svarīga (No zāles deputāts Dz. Ābiķis: “Kuri no kreisā spārna ir valdībā?”), lai mēs neaizietu šajā pavisam radikālajā virzienā, ka beigu beigās būs tā, ka mums būs desmit bagāti cilvēki un pusotra vai divi miljoni nabadzīgo... Es pabeigšu to, ko es gribētu teikt, un varbūt pēc tam es jums atbildēšu personīgi, Ābiķa kungs! Un tagad par pāris lietām, ko es šeit izdzirdēju. Pirmā lieta ir ārlietas. Es tiešām ļoti cienu Paegles kundzi par viņas darbību PBLA un tā tālāk, bet tikai ir viena nianse. Paegles kundze, jūs visai asi kritizējāt ārlietas, uzskatot, ka viss tas, kas ir darīts, ir bijis ar lielu negatīvu zīmi. Tad man vienkārši jums ir jāpasaka divas lietas: Birkava valdības laikā tika izvests karaspēks, bet pirmās valdības laikā ar tālaika Augstākās padomes palīdzību valdība darīja to, lai mēs arī juridiski varētu tikt prom no PSRS. Saprotiet, ka ārpolitiku Latvijā ir ļoti grūti vērtēt caur vienu logu, pie tam tad, ja šis logs ir pietiekoši tālu prom no Latvijas. Šeit es domāju Amerikas Savienotās Valstis, Austrāliju un tā tālāk. Tam ir būtiska nozīme, bet tas nav tas vienīgais logs, caur kuru mēs varam ieraudzīt mūsu ārpolitiku. Es tikai ceru, ka jūsu pieredze ārlietās, kas saistīta arī ar citu virzienu, jo, kā viens cilvēks ir teicis, ģeogrāfiju mainīt nevar -, ka tā jums pieaugs, un es ceru, ka tad jūs objektīvāk izvērtēsiet arī Birkava kunga darbību un arī, es domāju, to cilvēku darbību, kuri šajā ārpolitikā darbojās. Otrs moments. Jā, mēs varam šeit arī ļoti sīki runāt par tekošā konta deficītu, par finansu konta deficītu, par tirdzniecības negatīvu bilanci. Mēs varam skatīt sīki, bet problēma ir viena cita. Es domāju, ka mums ir jāsāk ar cilvēkiem, kas mūs klausās, un tad ir jābūt pilnīgi godīgiem, tad nevajag runāt lietas, ka te kāds ir ar mieru par naftas dolāriem izliet cilvēku asinis. Tas satricina! Tā tas nav, un mēs neviens negribējām, lai Vecumniekos notiktu tāda traģēdija, un es arī domāju, ka tur ne pārāk vainīgs ir satiksmes ministrs. Domāju, pat mazāk. Es gribētu teikt tikai vienu: ja mēs kopumā runājam par situāciju, tad mēs esam tādā brīdī, ka no 1996. gada... ka pēc 1995. gada krīzes mēs esam pamazām kāpuši no šīs krīzes ārā, un, pateicoties daudziem faktoriem, 1997. gads un pat 1998. gada pirmā puse mums ir bijusi ar pozitīvu kāpumu. Cilvēki ir izjutuši to pamazām, pat ne visi, un tomēr viņi ir sākuši dzīvot vairāk vai mazāk stabili. Pensijas ir bijušas bez pārtraukumiem, ir bijuši pensiju pielikumi, arī strādājošo darba alga ir augusi. Taču tagad ir tāds moments, kā tas ekonomikā notiek, ka nevienai valstij nav lemts liktenis dzīvot tikai ar augšupejošu līkni. Tagad diemžēl izskatās, ka, ņemot vērā gan Krievijas krīzi, gan pasaules ekonomisko krīzi, mums acīmredzot būs jāpārdzīvo arī kritums. Un tagad ir jautājums: vai mēs, kam ir dots tautas mandāts, esam spējīgi pārdzīvot šo krīzi? Mēs nevaram pateikt, cik tā būs dziļa, jo neviens tāds vēl nav piedzimis, kas to var pateikt šeit, Latvijā. Tātad mēs nezinām, cik tā būs dziļa, bet mēs nedrīkstam arī cilvēkus tracināt. Mēs nedrīkstam šo krīzi pārvērst par lielu traģēdiju tikai tāpēc vien, ka tas mums politiski būtu izdevīgi, un tāpēc es ļoti aicinātu... Pats galvenais, uz ko es aicinātu opozīciju, kas pēc kāda laika varbūt kļūs par pozīciju, ir nepārspīlēt šīs lietas, nedarīt to, lai cilvēkiem nebūtu tāda sajūta, ka cilvēkus satracina un atstāj viņus pilnīgā neziņā, ka mums galīgi nekas nav skaidrs, ko darīt. Šķēles kungs, jūs labi zināt, ka man ir bijusi iespēja strādāt krīzes apstākļos, kas ir bijusi vismaz desmit, ja ne visas piecdesmit reizes grūtāka, un arī jūs ar mani toreiz kopā strādājāt, tāpēc es šoreiz apelēju pie jums kā pie opozīcijas līdera. Jā, mums ir politiskā cīņa, un demokrātiskā valstī tas ir normāli, bet saprotiet, ka visvairāk sabiedrību moka un sabiedrību uztrauc apziņa... Un arī šie korespondenti, kas mūs šeit klausās... Tas ir tad, kad ir sajūta, ka ir personīga nesavietošanās, ka ir personīgs ienaids, un tad, kad personīgās negācijas pēc tam faktiski tiek izkliedētas kopējā politiskajā un ekonomiskajā situācijā valstī, cilvēki īsti nesapratīs, vai galvenais mums ir atbalstīt eksportu vai mums varbūt vajag ierobežot vienu otru citu lietu. Vai galvenais mums ir atrisināt to, vai Krištopans un Šķēle ir spējīgi paspiest viens otram roku un runāt. Neviena valdība nav mūžīga, tāds liktenis šeit nav nevienam. Nevienam premjeram nav dots carte blanche, ka viņš var strādāt mūžīgi. To vislabāk zina tie premjeri, kuri ir te bijuši. Un tomēr katra valdība, kas šeit nāk, cenšas darīt to, ko no tās prasa vēlētāji, iedzīvotāji un valsts, tāpēc izdarīt uz jauno valdību negatīvu priekšspriedumu, speciāli to “zāģēt” pašā sākumā - pirms simts dienām - valstiski nebūtu pareizi, bet es varu tikai apelēt pie opozīcijas. Un atcerēsimies, ka vienu brīdi jūs esat opozīcijā, bet, kas zina, varbūt būsiet pozīcijā, tāpēc nezaudēsim cilvēcīgas attiecības un risināsim lietas konstruktīvi, neaizvainojot cits citu personiski. Un atcerieties ka tauta uz mums skatās un klausās. Paldies. (Aplausi.)".
- 1998_11_26_a-seq14 language "lv".
- 1998_11_26_a-seq14 speaker Ivars_Godmanis-1951.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q822919.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q211.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q159.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q1807079.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q15180.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q30.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q1250133.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q3899540.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q408.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q1474484.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q2021893.
- 1998_11_26_a-seq14 mentions Q4916385.