Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_10_07_a-seq748> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1998_10_07_a-seq748 type Speech.
- 1998_10_07_a-seq748 number "748".
- 1998_10_07_a-seq748 date "1998-10-07".
- 1998_10_07_a-seq748 isPartOf 1998_10_07_a.
- 1998_10_07_a-seq748 spokenAs 84.
- 1998_10_07_a-seq748 spokenText "Prezidij! Kolēģi Saeimā! Mums ir kopējs mērķis - panākt, lai ikkatrs, kas dzīvo Latvijā, labi runātu latviešu valodā. Un lai tanī pašā laikā arī minoritāšu valodas plauktu. Lai mēs būtu šajā ziņā bagātāki. Bet Bartaševiča kunga ieteikums mācīt trīs vai četras stundas nedēļā latviešu valodu ir pilnīgi nepieņemams. Kanādā, kur ir angļu un franču valodas problēma, mēģina to otro valodu iemācīt ar vairākiem variantiem, bet vissekmīgākais veids ir pilnīga imersija, kad māca tikai vienā valodā vairākus gadus. Pat cenšas to franču klasi pārcelt uz angļu skolu un angļu skolas klasi pārcelt uz franču skolu. Lai viņi runātos tajā valodā, lai viņi to pilnīgi apgūtu. Es domāju, ka šeit mums nevajadzētu iet kā pretiniekiem vienam pret otru, runāt par civilo karu vai ko tamlīdzīgu. Mums šeit ir kopējs mērķis. Mēs gribam, lai tie, kas nav latviešu izcelsmes, bauda mūsu valodu, lai viņi justos kā mājās pie mums. Lai mēs būtu labi draugi un viens otru labi saprastu. Ar to ierobežoto stundu skaitu mēs tikai radīsim naidu, jo tas cilvēks, iznācis ārā no tās skolas, slikti runās latviešu valodā. Mēs citi par viņu mēdīsimies vai - pretēji - viņš nejutīsies kā mājās pie mums. Kāpēc iet šādu ceļu? Mājās viņš iemācīsies savas mātes valodu. Viņam vajadzētu dot draudzīgā veidā šo iespēju - iemācīties latviešu valodu. Ja mēs to ierobežosim ar trim stundām nedēļā, ar tām nekādā ziņā nepietiks. Saprotiet, - teiksim, poļu vai krievu skolas vidē nepietiks ar tām trim stundām, kurās, tā teikt, valodas prasmes ziņā aklie māca viens otram akli runāt latviešu valodā. Tur nekādu īsti labu rezultātu nebūs. Es nedomāju, ka tas ir kaut kāds sods, ko mēs uzliekam kādam, ja sakām: mēs gribētu jums dot iespēju to valodu labi iemācīties. Šis likums, tāpat kā daudzi mūsu likumi, ir tāds, kas mūs it kā šķeļ un nostāda vienu pret otru. Esmu drošs, ka Bartaševiča kungs un citi viņa komandā ir prātīgi cilvēki un ka ir daudz prātīgāki risinājumi. Ja tas cilvēks jau labi māk latviešu valodu, tad viņam nav nemaz jāmācās latviešu valoda skolā. Ja viņš nemaz nemāk latviešu valodu, tad viņam ir intensīvi jāmācās drusku pielāgoties. Bet šis formulējums, ka latviešu valoda būtu jāmāca tikai trīs vai četras stundas nedēļā, es domāju, ir nepieņemams. Būtu labi, ja mēs atrastu kādu piemērotāku risinājumu. Jo mums ir kopējs mērķis, ka visiem būtu tekoši jārunā latviešu valodā, būtu jābauda latviešu kultūra, kas ir mūsu dāvinājums tiem, kas nav no mūsu tautas. Un, lai viņi to baudītu un lai viņi patiešām justos kā mājās pie mums, viņiem vajadzētu šo valodu labi prast, un mums vajadzētu dot viņiem to iespēju - šo valodu labi iemācīties. Taču mēs nedrīkstam uzbāzt, uzspiest viņiem kaut ko, kas viņiem nepatīk, kaut ko, ko viņi ne visai veiksmīgi spēs. Šajā priekšlikumā viņiem ir iedots tikai tik daudz, lai mēs varētu par viņiem mēdīties un ar viņiem nesaprasties. Es saprotu Bartaševiča kunga labo gribu, bet es ceru, ka 7. Saeima atgriezīsies pie šā likuma un meklēs kaut kādu piemērotāku formulējumu, lai patiešām būtu tā, ka tas sveštautietis Latvijā justos pilnīgi kā mājās. Lai viņš pilnīgi kā mājās justos mūsu kultūrā, mūsu valodā. Lai mēs nevarētu viens otru atšķirt uz ielas un nevarētu teikt: “Ak, es jau no tā, kā viņš runā, zinu, ka viņš nav viens no mūsējiem. ” Kļūsim vienoti un dosim iespēju tiem bērniem pilnībā iemācīties latviešu valodu. Es lūdzu noraidīt Bartaševiča kunga priekšlikumu nevis tāpēc, ka nevajag uzklausīt viņa domas, bet tāpēc, ka tas risinājums nav pilnībā izstrādāts. Ir jāatrod citi risinājumi.".
- 1998_10_07_a-seq748 language "lv".
- 1998_10_07_a-seq748 speaker Gundars_Valdmanis-1940.
- 1998_10_07_a-seq748 mentions Q822919.
- 1998_10_07_a-seq748 mentions Q211.
- 1998_10_07_a-seq748 mentions Q16.