Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_06_08_a-seq15> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 1998_06_08_a-seq15 type Speech.
- 1998_06_08_a-seq15 number "15".
- 1998_06_08_a-seq15 date "1998-06-08".
- 1998_06_08_a-seq15 isPartOf 1998_06_08_a.
- 1998_06_08_a-seq15 spokenAs 38.
- 1998_06_08_a-seq15 spokenText "Godātais Prezidij! Godātie kolēģi! Izskatot šo budžeta labojumu projektu, mēs varam konstatēt tādu diezgan pozitīvu faktu, ka ir palielinājusies valsts budžeta ieņēmumu daļa. Bet vai tikai tas mums ir jākonstatē kā pozitīvs moments? Šeit es saskatu arī diezgan kritisku situāciju. Praktiski tā ir nespēja precīzi prognozēt valsts budžeta ieņēmumu apjomu. Un, ja pusgada laikā pēc budžeta pieņemšanas un apstiprināšanas mums nākas konstatēt tik lielu novirzi no budžeta plānotās ieņēmumu daļas, salīdzinot ar reālo, tad nākas konstatēt, ka šobrīd Finansu ministrija nav bijusi spējīga izdarīt precīzu prognozi. Tajā pašā laikā mēs redzam, ka ievērojami palielinās valsts budžeta ieņēmumu daļa, bet reāli nepildās tā budžeta ieņēmumu daļa, kas sastāda pašvaldību budžetu, jo tie nodokļi, kas veido pašvaldību budžetu, diemžēl nepildās. Šeit parādās šī nevienlīdzīgā situācija, kādā šobrīd ir nonācis valsts budžets un pašvaldību budžets, lai gan tanī pašā laikā pašvaldības ir uzņēmušās un veic ievērojamu daļu valstisko funkciju, kuras ir nepieciešams nodrošināt ar finansēm. To skaitā ir izglītības funkcija, kas jāveic valstij. Izglītības funkcija, kas jāveic valstij un pašvaldībai. Tomēr, runājot par šo izglītības funkciju, ir jākonstatē, ka te visvājākā vieta ir pedagoģisko darbinieku algas. Tās šobrīd ir katastrofāli zemas. Šo zemo algu dēļ krītas izglītības līmenis, samazinās skolotāju kvalifikācija. Daudzi talantīgi pedagogi aiziet no darba izglītības sfērā, pamet šo sfēru tikai šo katastrofāli mazo algu dēļ. Valdība ir apņēmusies desmit gadu laikā palielināt pedagoģisko darbinieku algas līdz civildienestā strādājošo vidējam algas līmenim. Taču, lai to izdarītu, ir nepieciešams dubultot šo kopējo summu, - 70 miljonus latu, kas ir paredzēti mērķdotācijām pašvaldībām. Ja mēs gribam šo summu dubultot un īstenot šo uzdevumu kaut vai desmit gadu laikā, tad mums ir jāparedz gada budžetā apmēram 10% liels palielinājums. Bet kur ir redzams šis palielinājums? Šobrīd, kad mums ir iespējas realizēt šo palielinājumu, kad ir reālas iespējas šai pozīcijai atvēlēt līdzekļus un veikt šo uzdevumu, tad plānotajā budžeta projektā mēs šajā pozīcijā ieraugām tukšumu. Kāpēc tas tā ir? Kāpēc valdības lēmumi neatbilst tās reālajai rīcībai, plānojot šīs budžeta izmaiņas? Šis budžeta projekts rāda to, ka faktiski valdība nav gatava sākt šo uzdevumu izpildi. Valsts funkcijas veic arī pirmsskolas iestādes. Tās sagatavo skolēnus skolai. Tā ir izglītojošā funkcija, un, ja ņem vērā situāciju, ka, jau sākot no pagājušā gada, bērnudārza pedagoģisko darbinieku algām valsts mērķdotāciju faktiski vairs nepiešķir, tad šīs algas ir jāizmaksā no pašvaldību budžeta, tāpēc būtu taisnīgi šīm iestādēm atvēlēt vismaz to līdzekļu daļu, kas ir nepieciešama bērnu pirmsskolas sagatavošanai. Pusgadā šim nolūkam ir nepieciešami 0,7 miljoni. Vai tiešām, redzot šos lielos ciparus, kad 8 miljonus atvēl neparedzētiem gadījumiem, valsts budžetā nevar atrast šos 0,7 miljonus, lai varētu segt šo bērnu pirmsskolas sagatavošanu? Diemžēl šie līdzekļi nav atradušies. Mums ir jāpadomā arī par mehānismu, kā mēs sagatavojam un izstrādājam, un pieņemam budžetu. Acīmredzot ir procentuāli jānosaka kopējā summa, kāda tiek no valsts budžeta atvēlēta neparedzētiem gadījumiem un tiek nodota valdības rīcībā. Tendence rāda, ka šī summa gadu no gada palielinās, bet šobrīd šī summa ir proporcionāli palielinājusies, es teiktu, nesalīdzināmi straujāk, nekā tas ir noticis iepriekšējos gados. Es neredzu pamatojumu, kāpēc ir jāpalielina šī daļa.".
- 1998_06_08_a-seq15 language "lv".
- 1998_06_08_a-seq15 speaker Juris_Celmins-1950.