Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_05_11_a-seq329> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 1998_05_11_a-seq329 type Speech.
- 1998_05_11_a-seq329 number "329".
- 1998_05_11_a-seq329 date "1998-05-11".
- 1998_05_11_a-seq329 isPartOf 1998_05_11_a.
- 1998_05_11_a-seq329 spokenAs 29.
- 1998_05_11_a-seq329 spokenText "Augsti godātais sēdes vadītāj, cienījamie kolēģi! Šodien mums ir jāizšķiras par ļoti individuālu jautājumu. Nāvessodu nepiešķir citādi, kā tikai individuāli, tā vismaz ir šā Krimināllikuma kontekstā. Un tā ir ļoti grūta izšķiršanās. Lai atvieglotu sev uzdevumu, kuru pogu spiest, es mēģināju atbildēt uz diviem pamatjautājumiem. Un pirmais no tiem ir saistīts ar vienlīdzības principu. Tas, ka dzīvība ir svēta un ka mēs viens otram to atņemt nedrīkstam, - ir ābeces patiesība no senseniem laikiem. Tā nav apšaubāma patiesība, bet šī patiesība ir spēkā abām pusēm. Tā nedrīkst būt vienpusēja. Sakiet, lūdzu, vai tai 26 gadus vecajai māmiņai un viņas desmitgadīgajai meitiņai, kuras slepkava noslepkavoja un šai mazajai meitiņai pat sirdi izrāva, vai šīm divām sievietēm nebija tiesību uz dzīvi? Uz dzīvību? Šīm sievietēm bija tiesības uz dzīvi. (No zāles deputāts A. Panteļējevs: “Vai viņām atgriezīs šo dzīvību?”) Panteļējeva kungs, kad jūs gribēsiet runāt, tad nāciet uz tribīni... (No zāles deputāts A. Panteļējevs: “... taču neatgriezīs!”) Tad kādēļ mēs skatāmies tikai no slepkavas viedokļa par šo dzīvības aizstāvību, nevis no upuru viedokļa? Vienlīdzībai būs būt! Un, ja šīs vienlīdzības nav, ja tā ir vienpusīga, turklāt vēl apzināti tendēta vienpusība, tad tas jau zināmā mērā ir cinisms, un mēs nevaram pieļaut šo divkosību. Otrs. Es centos atbildēt uz jautājumu par to, kāda ir izvēles problēma. Galu galā slepkavas izšķiršanās ir viņa paša rokās. Tā ir viņa izvēle - slepkavot vai pagriezties un aiziet nenoslepkavojot. Tā ir viņa izvēle! Pie tam likums ir tikai sekas. Vai tai māmiņai un viņas meitiņai bija kāda izvēle? Viņas priekšā tādas izvēles nebija. Turpretī slepkavam bija tāda izvēle. Viņš varēja aiziet, un tad nekāda slepkavība nebūtu notikusi. Un tie ir svēti vārdi: neslepkavo, un neviens likums nealks pēc tavas dzīvības. Izvēlies to ceļu, lai nebūtu jāslepkavo, un tad nebūs jāuzdod jautājums: vai tas man atgriezīs dzīvību vai neatgriezīs? Skaidrs, ka neatgriezīs! Tomēr šajā dziļi individuālajā procesā, šajā dziļi individuālajā jautājumā būs daļa tādu slepkavu, kas tomēr padomās, ka arī viņš nepaliks nesodīts. Un tas varētu pasargāt ne vienu vien cilvēku no satikšanās ar šādu briesmoni. Tā ir slepkavas brīvprātīga izvēle - slepkavot vai neslepkavot, un, ja viņš ir slepkavojis, tad viņam ir jāsatiekas aci pret aci ar likumu, kas aizsargā sabiedrības tiesības. Paldies par uzmanību.".
- 1998_05_11_a-seq329 language "lv".
- 1998_05_11_a-seq329 speaker Imants_Liepa-1937.
- 1998_05_11_a-seq329 mentions Q16351298.