Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_04_30-seq97> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1998_04_30-seq97 type Speech.
- 1998_04_30-seq97 number "97".
- 1998_04_30-seq97 date "1998-04-30".
- 1998_04_30-seq97 isPartOf 1998_04_30.
- 1998_04_30-seq97 spokenAs 84.
- 1998_04_30-seq97 spokenText "Augsti godātie deputāti! Kā jūs zināt, tieši Izglītības likuma izstrādāšana un izskatīšana Saeimā tika aizkavēta, un tas ir viens no tiem valdības deklarācijas punktiem, kas nav izpildīts, un par to atbildība ir jāuzņemas tālaika izglītības ministram Jurim Celmiņam — par to, ka darbs tiktāl ir aizkavējies. Un man jāsaka, ka žēl, ka mēs šo Izglītības likumu virzām uz pirmo lasījumu tad, kad vairs nav šī izglītības ministra, jo ļoti iespējams, ka tad situācija būtu savādāka un mēs šodien runātu par alternatīvo Izglītības likumu. Jo, kā jau norādīja Tomašūna kungs, šinī Izglītības likumā ir ļoti daudz strīdīgu jautājumu un tas prasīs daudz darba gan no deputātiem, gan arī no pedagogiem, bez kuru praktiskās līdzdalības likuma izstrādē diez vai šodien Saeimas deputāti vieni paši var tikt galā. Kas ir likumā tāds, kas prasa šo lielo darbu, un kāpēc ir tik daudz pretenziju? Pirmais iemesls ir tas, ka likums risina jautājumus, kuri nav jārisina ar šādu likumu, un ir iegājis sfērās, kas tajā ir pilnīgi nevajadzīgas. Otrais ir tas, ka likums nesakārto tos jautājumus, kuri būtu jāsakārto. Lūk, viena šāda diskutējama problēma, uz kuru šis likums neatbild, bet uz kuru, manuprāt, ir jāatbild: kas ir universitāte? Un vai Latvijā nav izveidojusies unikāla situācija, ka visus speciālistus, sākot no mehanizatora un beidzot ar mājsaimnieci, gatavo universitātē? Vai mēs tādā gadījumā nepazemojam savu izglītības sistēmu? Visas specialitātes gan ir cienījamas un visu augstskolu diplomi ir cienījami, bet augstskolas dalās kategorijās, un, ja mēs to nesakārtojam ar likumu, tad mēs reizēm kļūstam, piedodiet man, smieklīgi. Nākamais jautājums. Izglītības likums, mēģinādams izdalīt atsevišķas mērķgrupas gan izglītībā, gan arī runājot par izglītības sistēmu, ir sajaucis vienu lietu - dažādus jēdzienus. Jūs šeit varat izlasīt, ka izglītības mērķgrupas dalās šādi: pirmā - bērni un jaunieši; otrā - pieaugušie; trešā - personas ar speciālajām vajadzībām... Bet personas ar speciālajām vajadzībām taču var būt gan bērni un jaunieši, gan pieaugušie. Tas ir tikai viens piemērs, kas parāda šīs pretrunas, kas ir ietvertas likumprojektā un kas prasīs tālākas diskusijas. Bet ir divi smagi konceptuālas dabas jautājumi, kas būs jāatrisina un kas nav tikai Izglītības likuma problēma. Tā ir Pašvaldību likuma problēma, tā ir Budžeta likuma problēma un, man liekas, arī tālākais jautājums par to, kā varēs šī valdība strādāt. Tas ir jautājums par pirmsskolas vecuma iestāžu darbību un to finansēšanu. Ja Izglītības likums nosaka, ka pirmsskolas izglītība ir pirmā izglītības pakāpe valsts izglītības sistēmā, bet tanī pašā laikā nedod no valsts līdzekļiem nekādu atbalstu šai izglītības sistēmai, tad rodas jautājums - kā tad mēs varēsim prasīt, lai tā tiktu realizēta? Un es domāju, ka vistuvākajā laikā, tad, kad valdībā esošās partijas un frakcijas izvirzīs prasības par budžetu, tiks arī atrasta iespēja, lai atrisinātu problēmu, - ka valsts šogad sedz vismaz pusi no pirmsskolas vecuma iestāžu darbinieku algām. Vismaz pusi. Un līdz ar to valsts uzņemas atbildību... Dodot savu ieguldījumu šinī izglītības pakāpē, valstij ir tiesības prasīt un vienlaicīgi viņa uzņemas arī atbildību. Otrs smagākais jautājums, kas ir tikpat aktuāls un sarežģīts kā pirmsskolas vecuma iestāžu darbinieku apmaksa, ir izglītības darbinieku algas. Manuprāt, likumā vispār nebūtu jānosaka, no kā vai kas nosaka izglītības darbinieku algu. To nosaka gan izglītības iestādes tips, kurā viņi strādā, tātad prasības, kas tiek izvirzītas, gan arī valsts reālās iespējas. To nevajag fiksēt likumā. Šobrīd, man šķiet, tieši šis ieraksts ir izraisījis vislielāko protestu izglītības darbinieku vidū... (Žēl, ka šeit nav Celmiņa kunga, kurš veiksmīgi atstāja zāli, laikam negrib dzirdēt, ko viņam tagad saka.) Ierakstīts, ka izglītības darbinieku algas tiks pamazām paaugstinātas līdz 2008. gadam... Labi, laiks it kā būtu noteikts, bet vienlaicīgi ieliek iekavās... paredz slēptā veidā pedagogu atlaišanu no darba vai arī slēptā veidā skolotāju slodzes palielināšanu. Jo pedagoga algu noteiks, ņemot vērā viņa darba kvalitāti un darba slodzi, un mācību gada garumu. Tātad šeit ir ieslēpts tas, par ko visvairāk uztraucas skolotāji, - ka daļai ir jāaiziet. Jo šis kvalitātes jautājums nav atšifrēts. Ko tas īsti nozīmē? Ja skolotājam šodien skolā pieaug darba slodze, tad runāt par kaut kādu pedagoga darba kvalitāti mums šeit vairs nav tiesību, jo jau šobrīd skolotāja darba slodze ir krietni par lielu, daudz lielāka, nekā tai vajadzētu būt. Un, ja kāds politiskais spēks diskutē un saka, ka ir jāsamazina skolēna slodze, tad tā ir tā pati slēptā pedagogu atbrīvošana no darba, jo, samazinot skolēnu slodzi, loģiski, ka samazinās arī pedagogu slodze. Līdz ar to samazinās nepieciešamība pēc skolotājiem, bet, ja izglītības sistēmā kāds šodien ir pārpūlējies - un par to es varu runāt arī kā māte, kurai ir bērni, kas mācās skolā -, tad varu sacīt, ka izglītības sistēmā pārpūlējies ir skolotājs, bet Latvijā nav fiksēti gadījumi, kad skolā no vispārējās izglītības programmas slodzes kāds bērns būtu pārpūlējies, ja vien nav bijuši kādi blakusfaktori, kas to izraisa. Tāpēc es aicinātu deputātus izturēties pret šo likumprojektu ļoti nopietni un pārdomāti, jo gan bērni, gan mazbērni pēc tam mācīsies un izglītosies tā, kā mēs šodien strādāsim un kādu likumprojektu pieņemsim. Es aicinu deputātus iesniegt savus priekšlikumus, nākt uz apakškomisijas sēdēm, kurā strādā arī profesionāli pedagogi un cilvēki, kas ir saistīti ar pedagoģijas darba organizāciju, un izteikt savus priekšlikumus bez īpaša lūguma un bez īpaša uzaicinājuma.".
- 1998_04_30-seq97 language "lv".
- 1998_04_30-seq97 speaker Ilga_Kreituse_(Grava)-1952.
- 1998_04_30-seq97 mentions Q822919.
- 1998_04_30-seq97 mentions Q211.
- 1998_04_30-seq97 mentions Q1020384.
- 1998_04_30-seq97 mentions Q16358650.