Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_04_23-seq465> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 1998_04_23-seq465 type Speech.
- 1998_04_23-seq465 number "465".
- 1998_04_23-seq465 date "1998-04-23".
- 1998_04_23-seq465 isPartOf 1998_04_23.
- 1998_04_23-seq465 spokenAs 40.
- 1998_04_23-seq465 spokenText "Cienītie kolēģi! Es, protams, varu piekrist Ābiķa kungam, ka tas, ko piedāvā Tomašūna kungs, ir pavisam cits virziens. Un, protams, tas ir tas virziens, kuru vajadzētu iet. Kāpēc mums jākautrējas? Neviens taču mūs nenosodīs par to, ka mēs gribam radīt sistēmu - es tomēr atkārtoju -, kurā būtu vieglāk apgūt latviešu valodu. Lieki runāt, ka mums tas nav gatavs vai ka šitas nav gatavs. Tā mums vienmēr nekas nebūs gatavs. Tāpēc ir pārejas noteikumi, tāpēc ir šī pakāpenība, un tur to var ievērot. Bet vai tad nav vieglāk apgūt mūsu valodu agrāk - tad, kad mācās pirmajā klasē vai otrajā klasē, nevis mākslīgi piekabināt atsevišķus priekšmetus latviešu valodā? Tā taču ir milzīga starpība, lai apgūtu latviešu valodu kā tādu tajā līmenī, par kuru runā šis priekšlikums, tātad atbilstoši skolu izglītības valsts standartam. Tā ir pavisam cita pieeja. Un tiešām jocīgi ir tas, ka bieži vien citu tautību pārstāvji labāk saprot šo piedāvājumu nekā mūsu ierēdņi. Mēs visur ieliekam iekšā, tāpat kā iepriekš pieņemtajā priekšlikumā, ka valsts valodas apjomu nosaka Izglītības un zinātnes ministrija. Vai cilāsim svaru stieņus Izglītības un zinātnes ministrijā vai varbūt tagad nodarbosimies ar citu sporta veidu? Izglītības un zinātnes ministrija ir ierēdnis, ierēdnis, kurš pilda to, kas ir teikts likumā. Deputāts ir tas, kas rada sistēmu, viņš sistēmā ieliek pamatus. Ierēdnis ir izpildītājs, viņš ir nākošā pakāpe. Kāpēc mēs nevaram uzreiz piedāvāt šo sistēmu? Atkal mēs paejam malā: jā, zināt, ar laiku jau viss nokārtosies... Kurš tad būs tas, kas kārtos to visu? Vai tas pats ierēdnis, kas jau desmitiem gadu strādā ministrijā? Vai tomēr tas būs likums, kas rada jaunu sistēmu? Vai mēs neredzam, ka mums ir vajadzīga jauna pieeja. Mums nekas nav noticis ar valsts valodu visus šos gadus kopš neatkarības atjaunošanas, un mēs labi zinām, ka likumu radīšanas jomā nav izdarīts praktiski nekas. Mēs mocījāmies ilgi un pamatīgi ar šo projektu, līdz tagad ar lielām mokām esam tikuši līdz otrajam lasījumam, taču vēl mūs gaida vesela kaudze pārbaudījumu - būs eksperti no Rietumiem un klusie padomdevēji, vairāk varbūt ekonomiska rakstura padomu devēji no Austrumiem... Bet mēs taču varam radīt stingrāku sistēmu, un tad mēs varētu runāt par kompromisiem. Bet mēs jau paši pieļaujam kompromisus, - mēs atdodam visas pozīcijas praktiski gandrīz jebkurā jautājumā, kas ir pietiekoši ass. Mēs atdodam jau iepriekš iekarotās pozīcijas, atstājam visu: sak, gan jau kaut kā tie ierēdņi nokārtos... Mēs negribam pateikt skaidri un gaiši savas pamatnostādnes. Vai mēs gribam panākt kaut ko ar šādu likumu vai tikai gribam vienkārši kaut ko pieņemt? Pieņemt kaut kādu vispārīgu rokasgrāmatu atbilstošā standarta ierēdņiem? Un tāpēc es nemaz netaisos liekuļot: jā, man patīk Tomašūna kunga piedāvājumi un es nebūt neuzskatu Tomašūna kungu tiešām par ārkārtīgi zvērinātu, kaut kādu īpaši ekstrēmu uzskatu pārstāvi, bet, cienītie kolēģi, Tomašūna kungam ir pietiekoši ilga pieredze izglītības laukā. Pietiekoši ilga! Vai tiešām mēs ar šā cilvēka viedokli, ar viņa pieredzi un ar viņa izsvērto nacionālo stāju negribam rēķināties? Viņa piedāvājumi ir profesionāla cilvēka piedāvājumi, tie nav nejauši. Es aicinu atbalstīt Tomašūna kunga piedāvājumu.".
- 1998_04_23-seq465 language "lv".
- 1998_04_23-seq465 speaker Juris_Dobelis-1940.
- 1998_04_23-seq465 mentions Q957126.