Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_04_23-seq445> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 1998_04_23-seq445 type Speech.
- 1998_04_23-seq445 number "445".
- 1998_04_23-seq445 date "1998-04-23".
- 1998_04_23-seq445 isPartOf 1998_04_23.
- 1998_04_23-seq445 spokenAs 29.
- 1998_04_23-seq445 spokenText "Augsti godātie deputāti! Ir pilnīgi skaidrs tas, ka latviešu valodas zināšanas ir pamatnoteikums dažādu cilvēku integrācijai mūsu sabiedrībā. Un šajā sakarā ir jāveic nopietni pasākumi arī valsts līmenī, piesaistot starptautisku institūciju un organizāciju palīdzību, lai iespējami daudziem cilvēkiem palīdzētu mūsu valstī iemācīties latviešu valodu. Tomēr šeit, šajā brīdī, šajā priekšlikumā runa ir par kaut ko mazliet citu. Kā to izskaidroja arī Tomašūna kungs, šī doma ir bijusi mazliet cita. Patiesībā šis priekšlikums par tiesībām iegūt vispārējo izglītību dzimtajā valodā tikai privātskolās... tas būtu saistāms ar nacionālajām minoritātēm. Tas būtu saistāms ar mūsu izglītības sistēmas reformu, un mēs varētu runāt par šo priekšlikumu tajā gadījumā, ja Izglītības likuma paketē... ja pieņem Izglītības likumu un ja ar to saistīto citu likumu paketes pieņemšanas laikā mēs jau būtu iestrādājuši un ielikuši iekšā šos pamatus. Šajā brīdī šis priekšlikums paliek zināmā mērā “pakārts gaisā”, un tas var reducēties uz to, ka mēs šeit nosakām, ka nacionālās minoritātes varēs iegūt vispārējo izglītību dzimtajā valodā tikai privātskolās, bet visas līdzšinējās skolas, kas ir ar citu mācībvalodu, organizatoriski nepārveidosim par privātskolām. Līdz ar to mēs nonāksim zināmā strupceļā. Es tomēr uzskatu, ka pašreizējā izglītības modelī, kāds mums ir, nebūtu pareizi jau tūlīt, šajā brīdī, noteikt, ka pilnīgi visās valsts skolās, sākot jau no 1. klases, būtu visas mācības veicamas tikai valsts valodā. Es domāju, ka mums ir ļoti labas tās normas, kas nosaka, ka ir zināms skaits priekšmetu, kas ir jāmāca latviešu valodā visās skolās, un šis skaits var būt pirmajās klasēs mazāks, un tālāk, ejot uz priekšu, šis skaits kļūst arvien lielāks. Mums ir jārunā par to, kāda ir latviešu valodā iegūstamās izglītības kvalitāte tajās skolās, kurās pamatmācību valoda šobrīd nav latviešu, bet mēs tomēr nedrīkstam izslēgt efektīvas iespējas arī citu tautību bērniem... citu tautību bērniem mēs nedrīkstam izslēgt iespēju uzsākt izglītības apguvi dzimtajā valodā. Ko tas nozīmē? Ja nav šādas iespējas uzsākt izglītības apguvi, tad tas nozīmē, ka faktiski tiek zināmā mērā aizkavēta bērna attīstība. Jo tas nav tik vienkārši... Ja mēs paskatāmies no paša šī cilvēka viedokļa, tas nav tik vienkārši - nomainīt vienu valodu ar otru valodu. Valoda ir sazināšanās līdzeklis, tas ir noteikts zīmju kopums, noteikta zīmju sistēma, un, ja cilvēks šo sistēmu nepārvalda, tad viņš nevar reāli apgūt šo izglītību. Es piekrītu, ka mums perspektīvā ir jāiet uz to, ka mums ir jānostiprina latviešu valodas loma arī izglītības sistēmā. Un ar izglītības sistēmas palīdzību mēs panāksim arī to, ka latviešu valoda nostiprināsies mūsu valstī kopumā. Tomēr šajā brīdī šāds Tomašūna kunga priekšlikums man šķiet mazliet pārsteidzīgs. Ja mēs to šeit ieviešam, tad šeit ir jārunā par kādiem pārejas periodiem. Kamēr nav skaidras šādas koncepcijas un kamēr nav skaidrs šis jaunais Izglītības likuma modelis, es tomēr gribētu aicināt šobrīd, vismaz attiecībā uz otro lasījumu, to neatbalstīt, kaut gan, protams, pamatdarbs būs veicams, gatavojot trešo lasījumu, neatkarīgi no tā, vai tas tiks šobrīd atbalstīts vai netiks.".
- 1998_04_23-seq445 language "lv".
- 1998_04_23-seq445 speaker Karlis_Cerans-1965.