Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_04_23-seq432> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 1998_04_23-seq432 type Speech.
- 1998_04_23-seq432 number "432".
- 1998_04_23-seq432 date "1998-04-23".
- 1998_04_23-seq432 isPartOf 1998_04_23.
- 1998_04_23-seq432 spokenAs 77.
- 1998_04_23-seq432 spokenText "Cienījamie kolēģi! Kaut arī šis priekšlikums ir noraidīts, es gribētu nedaudz izklāstīt to motivāciju, kāpēc šāds priekšlikums ir tapis. Tas ir saistīts varbūt ar dažiem citiem likumprojektiem, kas mums vēl būs priekšā. Tas ir saistīts ar izglītības lietām. Latvijas valsts ir ļoti interesanta, jo ārpolitikā tai ir jārunā ar divām pusēm, tas ir, ar Austrumiem un ar Rietumiem. Bieži vien mēs nesaprotam, kāpēc sarunās ar Austrumiem ir viena reakcija, bet sarunās ar Rietumiem kādreiz pavisam cita - arī attiecībā uz valodu un izglītību. Es piedāvāju reiz sakārtot šo jautājumu vai vismaz sākt varbūt šobrīd šā jautājuma izskaidrošanu, lai varētu argumentētāk un precīzāk rīkoties nākotnē, perspektīvā. Latvijā ir paradums runāt par izglītības sistēmu un lietot tādus jēdzienus kā skolas latviešu valodā, skolas krievu valodā un nacionālo minoritāšu skolas. Rietumos ar šiem jēdzieniem parasti neko nesaprot, ja mēģinām ieskaidrot, kāda ir Latvijā skolu sistēma. Tur saka tā: mums ir skolas, kas ir valsts skolas, mums ir skolas, kas ir privātskolas, un mums ir arī pašvaldību skolas, kas ir valsts skolu izpausmes veids. Vadoties pēc šā otrā rietumniekiem saprotamā un daudzus tūkstošus gadu pazīstamā civilskatījuma uz īpašumu un arī pēc tām izpausmēm, kā, teiksim, šo īpašumu realizē, es piedāvāju šo savu priekšlikumu, ka šajā nozarē vajadzētu pakāpeniski sākt domāt par terminoloģijas sakārtošanu no juridiskā aspekta un beigt runāt par valodīgām skolām. Vajag sākt runāt par skolām pēc būtības. Ja tās ir valsts skolas un Latvijā valsts valoda ir latviešu valoda, tad ir loģiski - un to visi Rietumos sapratīs -, ka valsts skolās mācību valoda ir latviešu valoda. Tiesa, tas ir jāsaista ar citiem principiem - ka ir ikviena skolēna finansējums un garantija, ka skolēns saņems šo naudu līdzi izglītības procesā, vienalga, kādā skolā viņš ies, vai tā ir valsts skola vai privāta. Ja privāta skola būs valstiski akreditēta, tātad ar valstī atzītām mācību programmām. Paradokss te būtu tāds, ka, piemēram, privātskola, kurā mācības ir latviešu valodā, bet kura nerealizē valstī akceptētu mācību programmu, varētu nesaņemt šo naudu. Bet privātskolai, kurā mācības notiek krievu valodā, lietuviešu valodā vai kādas citas nacionālās minoritātes valodā, ja šī skola, šī mācību iestāde realizē valsts programmu tikai tāpēc, ka viņa to grib darīt nacionālās minoritātes valodā, un kurai tāpēc ir šis privātās skolas statuss, šī nauda būtu garantēta, un tā to varētu saņemt. No šāda viedokļa raugoties, es esmu izteicis šo savu priekšlikumu, kuru komisija diemžēl noraidīja. Paldies par uzmanību!".
- 1998_04_23-seq432 language "lv".
- 1998_04_23-seq432 speaker Andris_Tomasuns-1958.
- 1998_04_23-seq432 mentions Q211.