Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_01_29-seq341> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1998_01_29-seq341 type Speech.
- 1998_01_29-seq341 number "341".
- 1998_01_29-seq341 date "1998-01-29".
- 1998_01_29-seq341 isPartOf 1998_01_29.
- 1998_01_29-seq341 spokenAs 29.
- 1998_01_29-seq341 spokenText "Godātā Saeima! Mēs dzirdējām ļoti emocionālu runu. Diemžēl ne visur var piekrist šai emocionālajai runai. Šis likums tika apspriests arī Sociālo un darba lietu komisijas Demogrāfijas apakškomisijā. Mēs gan pamanījām to, ka tur ir daudz vispārēju frāžu, bet mēs pamanījām arī to, ka tur nav veikta, tā teikt, saskaņošana ar citiem - jau esošajiem likumiem. Mums gan ir tāda tradīcija, ka tiek prasīts, lai kaut ko izpildītu, bet pēc tam mēs neliekam sankciju. Tas ir, kā Lagzdiņa kungs labi informēja, Francijas paņēmiens, ka katra likuma galā liek sankciju. Mēs zinām, ka sankciju likumi mums ir Administratīvo pārkāpumu kodekss un Kriminālkodekss. Līdz ar to citi likumi ir tikai jāpieslīpē šiem likumiem, lai arī ir skaidrs, uz ko tas attiecas. Ja Administratīvo pārkāpumu kodeksā bērna tiesību likumpunktu ievērošana nav paredzēta, tad tā ir vienkārši jāiestrādā Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Šajā likumā tā visa nav, bet tas ir darbs, kas ir izdarāms komisijā, nevis likums jānosūta jaunai izskatīšanai. Es te gribu oponēt arī Dobeļa kungam, kas prasa likumu veidot tieši pēc šīs franču sistēmas, nepamanīdams, ka visa mūsu likumdošana nav veidota pēc šādas sistēmas. Mēs laužam savu sistēmu un tagad liekam sankcijas katra likuma galā. Tā nedrīkst svaidīties! Ja mums likumdošanā ir cita sistēma, tad mums pie šīs sistēmas ir jāturas, un līdz ar to nevajag radīt dažam juridiski nezinošam cilvēkam tādu, jāsaka, mulsuma sajūtu. Gribu teikt, ka šo likumprojektu ir sagatavojusi Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisija Rudītes Leitenas vadībā. Protams, tur ir strādājuši arī speciālisti. Jā, mēs varam pārmest, ka tas varbūt nav īsti labi nostrādāts, varam arī pārmest, ka te ir atkārtoti pasniegtas deklaratīvas normas, kuras ir jau starptautiskajās konvencijās un zem kurām mēs esam parakstījušies. Izvirzījās jautājums: vai vispār tās ir jāatkārto? Domāju, ka tās ir jāatkārto ne gluži visā pilnībā, bet tās lietas, kas attiecas tieši uz Latvijas specifiskajiem apstākļiem. Vispār jāsaka, ka komisijai - gan vienai, gan otrai, - ir jāizsaka liels paldies, ka vispār bērnu tiesību jautājums pirmo reizi ļoti nopietni ir pacelts Saeimā. Es, būdams Sociālo un darba lietu komisijas Demogrāfijas apakškomisijas priekšsēdētājs, varu teikt tikai to, ka varam priecāties, ka beidzot šis jautājums ir iekustināts un ka Saeima nopietni sāks domāt par bērnu tiesībām un par bērnu jautājumu, lai beidzot mēs aizietu līdz tādām nostādnēm, ka demogrāfijas, tātad galvenokārt bērnu, jautājums Latvijā ir pati lielākā prioritāte. Mums ar lielām grūtībām ir jācīnās pret vienaldzību Saeimā, jo diemžēl, kolēģi, esmu redzējis, kāda ir vienaldzība jūsu acīs, kad runājam par demogrāfiju. Tajā pašā laikā skaitļi rāda, ka dzimstība Latvijā, kuru katrā ziņā arī ir ietekmējusi bērnu tiesību neievērošana, ir katastrofāla. Jau četrus gadus būtībā mums dzimst vairs tikai puse no nākamās paaudzes, lai būtu normāla paaudžu nomaiņa. Tikai puse piedzimst! Un nākotnē diemžēl nav arī redzamas nekādas gaismas svītras. Taču tajā pašā laikā man diemžēl gribas vēlreiz mest akmeni apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija).dārziņā, jo Ministru prezidents ir no šīs partijas. Prioritātēs diemžēl nav minēts demogrāfiskais stāvoklis un demogrāfiskais jautājums. Varu jums teikt tikai to, ka vēstulē Guntars Krasts tika uzaicināts uzskatīt to par prioritāti. Tautas kustība “Latvijai” to uzskata par pašu pirmo prioritāti, ko mēs pasludināsim, tiklīdz mēs būsim valdībā, pirmajās simts dienās. Prioritāšu prioritāte ir demogrāfija, jo pārējām prioritātēm, cienījamie deputāti, zudīs jebkura jēga, ja nebūs tautas un valsts. Tomēr joprojām redzu jūsu smīnošās sejas, godātie “tēvzemieši”, to, ka jūs par to joprojām domājat ļoti nenopietni vai varbūt tīšu prātu izturaties izaicinoši, noliedzoši, un tas mani uztrauc. Es to saku šobrīd jums visiem, lai jūs saprotat, kādā stāvoklī jūs sevi nostādāt. Un jāsaka vēl tā, ka turklāt radāt aizdomas, ka jums ir citi mērķi, nevis tautas izdzīvošana un valsts saglabāšana. Ilga Kreituse salīdzināja šo likumu ar Izglītības likuma projektu. Zināmā mērā varētu viņai piekrist, jo es biju pirmais, kas 15 minūtes norunāja, būdams ienācis pirmo reizi šajā Augstajā namā, brīnīdamies, kā valdība un mūsu gudrākā partija “Latvijas ceļš” var tādu likumu saražot, jo projektu iesniedza Gorbunova kungs. Varu teikt tā, ka šajā Izglītības likumā (pretstatā šim likumam) bija bezgalīga mocīšanās ar definīcijām, un šīs definīcijas noveda līdz pat absurdam. Šajā Izglītības likumā nebija normas, kas kaut ko reglamentētu, tas bija pārstāsts, bet šeit toties šīs normas ir. Es jums varu atkārtot, ka šinī likumā normu karkass ir. Izglītības likumā šī karkasa nebija, tas vispār nebija likumprojekts. (Starpsauciens: “Runā par lietu!”) Un nu par sektām, attiecībā uz kurām šajā likumā nav paredzēts, ka vecāki drīkst bērnus no tām atturēt. Piekrītu! Likums visu nekad nevarēs reglamentēt. Tāpat varu piekrist, ka pilnīgi izslēgt bērnu sodīšanu nevar, jo sods ir ne tikai fizisks, bet sods ir arī psiholoģisks, kad vecāki ar bērnu nerunā, teiksim, divas vai trīs stundas, un tad bērns krīt gandrīz vai histērijā. Šis sods varbūt ir pat smagāks par fizisko sodu. Tās ir smalkas lietas. Te mēs varam debatēt, mēs varam varbūt mainīt likumprojektu, bet mums ir jāapzinās, ka bērns ir jāpasargā no varmācības, un šajā likumā, kurā gan ir vispārējas frāzes, tomēr ir pateikts pats galvenais, tas, ka bērns ir jāpasargā no varmācības. Galvenais audzināšanas veids ir mīlestība. Un es vēlreiz gribu atkārtot to, ka vispārējās frāzes, kā ļoti labi pateica mūsu komisijas sēdē Jānis Lagzdiņš, ir vairāk piemērotas demokrātiskai sabiedrībai, kurai ir augsta demokrātijas kultūra, proti, ja cilvēks izlasa tādu frāzi, ka bērnam ir tādas tiesības, tad uzreiz, tiklīdz šīs tiesības būs pārkāptas, jebkurš sabiedrības loceklis varēs ierosināt izskatīt šo jautājumu, ka ir pārkāptas bērna tiesības. Ietverot konkrētas norādes, ka bērnam ir tādas vai tādas tiesības, var novest mūs pie tā, ka mēs to likumu uztaisīsim tūkstoš lappušu garu, un tad tiesībaizsardzības sistēmai būs briesmīga pārlapošana, vai attiecas uz to vai neattiecas uz to tas un tas punkts. Likumu var padarīt absurdu ar šādu precizitāti. Piekrītu arī tam, ka likumu var padarīt jēlu, tā teikt, ar vispārējām frāzēm, tāpēc likumdevējam ir jāatrod vidusceļš, un es domāju, ka šādu vidusceļu, vadoties pēc šā likuma pirmā lasījuma teksta, var atrast, un tāpēc likums principā ir jāatbalsta. Par budžetu runājot, sacīšu tā. Godātie kolēģi! Mēs taču zinām, ka likumprojektus vienā sesijā mēs nepieņemam. Mēs zinām arī to, ka likuma darbošanās sākumu var noteikt arī ne tūlīt pēc tā pieņemšanas. Mums ir daudzi un dažādi paņēmieni, kā šo pretrunu novērst. Mums arī rezerves ir paredzētas budžetā, lai gan mums šis budžets ir ļoti pieticīgi iecerēts, un gandrīz droši var apgalvot, ka budžetu izpildīs, pārsniedzot 30-40 miljonus. Šie līdzekļi radīsies, un šie līdzekļi būtu jāizmanto, nevis jānodarbojas varbūt ar cita veida sadali, bet tādu, kuru varētu pamatot ar likuma palīdzību. Jā, un nobeidzot gribu teikt tā: novērtēsim to darbu, ko ir ielikuši cilvēki šā likumprojekta veidošanā, un novērtēsim arī to situāciju, kāda Latvijā ir demogrāfijas jautājumā. Katrā ziņā tauta un mūsu pēcnācēji būs pateicīgi, ka mēs būsim sākuši strādāt pie šā likuma. Un Ilgai Kreitusei droši varu teikt, ka šī aktīvā komanda, kas pie šā likuma strādā, neļaus šo likumu vilkt garumā - vesela sasaukuma garumā, kā tas notika ar Izglītības likumu. Man pat gribas sacīt, ka varu to galvot. Paldies par uzmanību!".
- 1998_01_29-seq341 language "lv".
- 1998_01_29-seq341 speaker Janis_Maulins-1933.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q822919.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q211.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q142.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q6112526.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q523755.
- 1998_01_29-seq341 mentions Q4240044.