Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_12_18-seq663> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1997_12_18-seq663 type Speech.
- 1997_12_18-seq663 number "663".
- 1997_12_18-seq663 date "1997-12-18".
- 1997_12_18-seq663 isPartOf 1997_12_18.
- 1997_12_18-seq663 spokenAs 25.
- 1997_12_18-seq663 spokenText "Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Šis priekšlikums varētu būt pat diezgan labs, ja tas būtu iesniegts, ievērojot, galvenokārt, teiksim, birokrātiskas valsts nepieciešamības priekšnoteikumus vai arī pilnībā neizprotot Latvijas Satversmes būtību, kurā ir teikts, ka vēlēšanas ir tiešas un proporcionālas. Mums ir vesela rinda deputātu - un viņi visvairāk aizstāv šo priekšlikumu, - kuri paši ir ievēlēti no divu partiju koalīcijas un kuri varbūt Saeimā nemaz nebūtu ievēlēti, ja iepriekšējās vēlēšanās būtu bijusi šī 7% barjera, tomēr tas netraucē daudziem ļoti sirsnīgi aizstāvēt šo lietu. Es domāju, ka te ir viena nelaime: ja mēs pieņemam šādu priekšlikumu un noraidām Latvijas Nacionālās reformu partijas un Latvijas Zaļās partijas priekšlikumu, tad mēs tagad radām Latvijā jau sešu “šķiru” pilsoņus un iedzīvotājus. Tātad es gribētu pateikt, ka mēs esam sadalījuši Latvijas iedzīvotājus un pilsoņus sešās kategorijās un 6. kategorija ir tā, kura ir saistīta ar starpvalstu līgumiem un kurai vispār nav nekādu cerību būt kādreiz Latvijā par tās pilsoņiem. 5. kategorija ir nepilsoņi, kuri varētu kandidēt tikai pēc 2000. gada. 4. šķira ir tie, kuri varētu kandidēt, bet viņi nav pilsoņi pašreiz. Un trīs šķiras ir pilsoņi: “nevērtīgākie” Latvijas pilsoņi ir tie, kuri nevar kandidēt vispār uz Saeimu, bet viņi drīkst vēlēt. 2. šķiras pilsoņi ir tie, kuri var gan vēlēt, gan paši kandidēt, bet viņi ir tajos sarakstos, kuriem jāsaņem 7%. Un, visbeidzot, pirmās šķiras pilsoņi ir tie, kuri balso, viņus var ievēlēt un viņi dabūs šos 5%. Ja mēs šādā gadījumā pieņemam šo pirmās un otrās šķiras sarakstu, tad iznāk kurioza situācija. Piemēram, pirmās šķiras saraksts dabū 60 tūkstošus balsu un saņem 7-8 vietas. Otrās šķiras saraksts saņem tikpat daudz balsu, bet nedabū nevienu vietu. Līdz ar to mēs parādām, ka ir divas atšķirīgas proporcionalitātes, bet tas ir pretrunā ar Latvijas Satversmes būtību. Ko dotu tas, ja mēs tagad nobalsotu par šo priekšlikumu? Ja mēs pieņemtu šos 5% vai 7%, mēs radītu ārkārtīgi neveiklu situāciju Latvijas Satversmes tiesai, kurai šis priekšlikums būtu jāizskata. Mēs nostādītu neērtā situācijā arī Valsts prezidentu, kas ir pats par sevi. Taču Satversmes tiesa dabūtu izskatīt, kā ir iespējamas divas proporcionalitātes saskaņā ar Satversmi. Otrs. Latvijas Satversmē ir precīzi pateikts, ka deputāts ir tautas priekšstāvis, ka viņš nav ne partijas koalīcijas, ne arī kādas partijas, bet viņš ir tautas priekšstāvis, bet tur nekas nav teikts par to, kādā veidā viņš tiek izvirzīts. Un pēdējais arguments ir balstīts uz loģiku. Mēs paši rakstām, ka vēlēšanu apvienībām, kas sastāv no vairākām partijām, var būt 5%, arī atsevišķām partijām var būt 5%, bet tajā pašā laikā, ja ir divu vai vairāku partiju koalīcija, tad nez kāpēc ir 7%. Tā ir tipiska birokrātiska valsts. Tātad, ja šīs pašas partijas noformē šo priekšvēlēšanu apvienību, tad tās atkal dabū šos 5%. Tad kāpēc ir vajadzīga šī liekā birokrātija? Tas taču neko nerāda! Arī pierādījums par to, ka partijas ir stabilākas, nav pareizs, jo tieši partijas ir zaudējušas vairāk savu deputātu, nevis koalīcijas. Tāpēc mans aicinājums ir atbalstīt, tikai viena iemesla dēļ atbalstīt Latvijas Nacionālās reformu partijas un Latvijas Zaļās partijas priekšlikumu, lai mums nevajadzētu tērēt laiku, jo tik un tā mana pārliecība ir tāda, ka Satversmes tiesa būs spiesta to noraidīt jebkurā gadījumā. Paldies.".
- 1997_12_18-seq663 language "lv".
- 1997_12_18-seq663 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 1997_12_18-seq663 mentions Q822919.
- 1997_12_18-seq663 mentions Q211.
- 1997_12_18-seq663 mentions Q2498135.
- 1997_12_18-seq663 mentions Q1135496.