Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_12_11-1-seq511> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1997_12_11-1-seq511 type Speech.
- 1997_12_11-1-seq511 number "511".
- 1997_12_11-1-seq511 date "1997-12-11".
- 1997_12_11-1-seq511 isPartOf 1997_12_11-1.
- 1997_12_11-1-seq511 spokenAs 77.
- 1997_12_11-1-seq511 spokenText "Godātie kolēģi! Par šo likumu mēs esam no šīs tribīnes jau vairākkārt runājuši, tādēļ atļaujiet man tikai nedaudz pieskarties galvenajiem grozījumiem, kuri ir ietverti apskatāmajā likumā. Es gribētu jums atgādināt, ka šis likums tika izstrādāts, pamatojoties uz mūsu pašu, tas ir, uz Saeimas lēmumu. Šā likuma izstrādē piedalījās Ģenerālprokuratūras, Tieslietu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta vadības pārstāvji. Pirmais grozījums attiecas uz likuma 5. pantu. Šā panta jaunajā redakcijā ir precizētas valsts amatpersonu kategorijas, šajā sarakstā ir iekļautas atsevišķas jaunas valsts amatpersonas, un tur tātad ir Valsts prezidenta, Ministru prezidenta, Ministru prezidenta biedra, ministru un valsts ministru padomnieki, Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs, Satversmes aizsardzības biroja direktors un viņa vietnieks, kā arī vēl citas kategorijas. 5. panta trešā daļa uzliek par pienākumu Ministru kabinetam, lai būtu zināma skaidrība valsts amatpersonām, vai uz viņām attiecas Korupcijas novēršanas likums, publicēt visu valsts amatpersonu kategoriju sarakstus. Ļoti plašas diskusijas ir izraisījis likuma 12. pants, kas nosaka aizliegumu izmantot valsts un pašvaldību mantu personiskās interesēs. Īpaši nekomentējot šā grozījuma plusus un mīnusus, es gribētu jums tomēr atgādināt, godātie kolēģi, ka, ja gadījumā šī norma tiktu pieņemta, tad ar pārejas noteikumiem tiek ierosināts uzdot Ministru kabinetam, ministrijām, pašvaldībām, valsts un pašvaldību iestādēm, uzņēmējiem un uzņēmējsabiedrībām līdz nākamā gada 1. maijam pieņemt normatīvos aktus, kas reglamentētu kārtību, kādā valsts amatpersonas izmanto valsts un pašvaldību mantu, un tad šī norma stātos spēkā ne jau kopā ar šo grozījumu pieņemšanu, godātie kolēģi, bet gan ar nākamā gada 1. jūliju. Nākamais grozījums attiecas uz tām normām, kas reglamentē kārtību, kādā amatpersonas pilda amatu savienošanas un darba pildīšanas ierobežojumus. Šīsvasaras korupcijas skandāls, godātie kolēģi, lielā mērā radās tāpēc, ka iepriekšējā valdība nepildīja šobrīd vēl spēkā esošā Korupcijas novēršanas likuma pārejas noteikumu 1. punktu, kas uzdeva valdībai izstrādāt noteikumus, kādi ir piemērojami attiecībā uz Korupcijas novēršanas likuma prasībām, tajā skaitā minot amatu ierobežojumu prasības. Kādā veidā tas ir izpildāms? Un, tā kā šādu noteikumu nebija, kārtība visā valstī nebija vienoti reglamentēta, kādā gadījumā deputātiem, ministriem un citām valsts amatpersonām jāpārtrauc pildīt neatļautus amatus, tad diemžēl daļa amatpersonu nevarēja, bet varbūt arī negribēja šos noteikumus ievērot, un tā daudzi, pašiem negribot, nonāca konfliktā ar likumu. Tagad ir izstrādāts 17. pants, kas sīki reglamentē tās lietas, ko vajadzēja darīt valdībai, - reglamentēt termiņus un kārtību, kādos gadījumos pēc ievēlēšanas, iecelšanas vai apstiprināšanas amatā attiecīgā persona ieņem neatļautus amatus vai pilda šādus darbus un kādā kārtībā, kādos termiņos un secībā ir šie attiecīgie ierobežojumi jāievēro. Līdz šim spēkā esošajā Korupcijas novēršanas likumā amatu savienošanas un darbu pildīšanas ierobežojumus reglamentēja 12. un 19. pants. Savukārt šie likumi ir saistīti ar dažādām atsaucēm, arī ar atsauci uz 5. pantu, kurā ir minētas attiecīgās valsts amatpersonu kategorijas. Un šīs krustveida atsauces, faktiski trīskāršās atsauces, lielā mērā apgrūtina valsts amatpersonām un arī kontrolējošajām institūcijām piemērot un izprast šo likumu. Tādēļ darba grupa, izstrādājot grozījumu projektu, visas tās normas, kuras paredz amatu savienošanas un darbu pildīšanas ierobežojumus, ietvēra vienā - projekta 19. pantā, kas saucas “Amatu savienošanas un darbu pildīšanas ierobežojumi”. Kopumā raksturojot šos ierobežojumus, es gribētu, kolēģi, teikt tā: tātad, pirmkārt, vairākām amatpersonu kategorijām ir dotas iespējas ieņemt amatus, ko spēkā esošais likums neparedz. Piemēram, Saeimas deputātiem būs dotas tiesības ieņemt amatus arī reliģiskajās organizācijās, kā arī amatus, kas attiecas uz visām amatpersonām attiecīgajā institūcijā, kurā attiecīgā valsts amatpersona pilda savu darbu vai ieņem amatu. Ļoti būtiski šie grozījumi skar tātad zemākās kategorijas valsts ierēdņus, kā arī militārpersonas un policijas darbiniekus. Kā jūs atceraties, šobrīd neviens policijas darbinieks, neviens ierēdnis un neviena militārpersona nedrīkstēja ieņemt kādus blakusamatus vai pildīt citus darbus, izņemot tos, kurus paredzēja Korupcijas novēršanas likuma 12. un 19. pants, turklāt policijas darbinieki vispār nevarēja veikt nekādus citus papildamatus vai darbus. Tātad ne spēkā esošajā, bet piedāvātajā grozījumu projektā ir ielikta tāda formula, ja tā varētu teikt, ka tie ierēdņi, kuri neveic varas funkcijas un nepieņem lēmumus, kuri neveic reālas kontroles vai uzraudzības funkcijas, neveic izziņas funkcijas, ka šie ierēdņi ar attiecīgās civiliestādes vadītāja atļauju var pildīt jebkādu blakusamatu, to skaitā algotu vai nealgotu amatu. Kas attiecas uz militārpersonām un uz policijas darbiniekiem, tad mēs esam piedāvājuši tādu formulu, ka Ministru kabinets apstiprina to policijas darbinieku un militārpersonu sarakstu, uz kurām attiektos šie Korupcijas novēršanas likuma amatu ierobežojumi. Turklāt ir vēl kāda ļoti svarīga norma, kas piedāvāta 19. 1. pantā. Tās vēl nav šobrīd spēkā esošajā likumā, bet tā paredzēta, lai radītu pilnīgu skaidrību. Proti, valsts amatpersonai ir atļauts vienlaikus saņemt atalgojumu par tiem amatiem, kurus ar likumu ir atļauts veikt papildus. Šobrīd tātad ir zināma pretruna starp 12. pantu un 20. pantu, un, ja mēs negrozīsim likumu, tad mēs zināmā mērā varēsim tuvākajā vai tālākajā nākotnē pakļaut kritikai atsevišķas valsts amatpersonas. 20. pantā, kur ir runa par uzņēmējdarbības un ienākumu gūšanas ierobežojumiem, pats būtiskākais grozījums attiecas uz policijas darbiniekiem. Pašlaik spēkā esošajā likumā ir norma, kas aizliedz policijas darbiniekiem nodarboties ar jebkāda veida uzņēmējdarbību. Šī norma nav mūsu pašu savulaik izdomāta, bet pārņemta no tolaik spēkā esošā Policijas likuma. Šī norma ir svītrota no piedāvātā likuma teksta, un tas nozīmē, ka policijas darbinieki var šā likuma ietvaros nodarboties ar uzņēmējdarbību, proti, pirkt akcijas, būt akcionāri, pārdot tās un veikt citas darbības, kas nav aizliegtas ar šo vai Policijas likumu. 23. pants spēkā esošajā likumā reglamentē pienākumu iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas. Ar grozījumiem mēs paredzam, pirmkārt, pienākumu norādīt deklarācijā visa veida ienākumus, kas pārsniedz 500 latu apmēru, kā arī norādīt tikai tos bezskaidras un skaidras naudas uzkrājumus, kuru summa atsevišķi pārsniedz tātad šos 500 latus. Spēkā esošajā likumā nav noteikta šāda latiņa. Un visbeidzot vēl viens svarīgs grozījums skar 25. pantu, kur ir noteikts, ka gadījumā, ja valsts amatpersona beidz pildīt savus valsts amatpersonas pienākumus, bet turpina pildīt vēl kādu citu valsts amatu, kas ir minēts 5. pantā, tad šai valsts amatpersonai nav jāiesniedz tā saucamā nobeiguma deklarācija. Atcerieties, godātie kolēģi, ka tad, kad bija valdības krīze, atsevišķi ministri, kuri aizgāja no valdības, turpināja pildīt tātad deputāta pienākumus, bet presē tika izvirzīts jautājums par to, vai viņiem ir vai nav jāiesniedz šīs deklarācijas... Tātad... (No zāles deputāts J. Dobelis: “Laiks! Jāni, tev pietiek!”) Dobeļa kungs, jūs netraucējiet! Tātad tas bija pēdējais grozījums, godātie kolēģi, un es aicinātu šo likumu atbalstīt pirmajā lasījumā un iesniegt priekšlikumus. Es gribētu jau sākotnēji jūs informēt, ka priekšlikumu iesniegšanas termiņš būs līdz 15. janvārim, ja gadījumā jūs to atbalstīsiet. Paldies par uzmanību.".
- 1997_12_11-1-seq511 language "lv".
- 1997_12_11-1-seq511 speaker Janis_Lagzdins-1952.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q822919.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q1771611.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q1092499.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q2747600.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q455521.
- 1997_12_11-1-seq511 mentions Q4803907.