Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_10_23-seq41> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1997_10_23-seq41 type Speech.
- 1997_10_23-seq41 number "41".
- 1997_10_23-seq41 date "1997-10-23".
- 1997_10_23-seq41 isPartOf 1997_10_23.
- 1997_10_23-seq41 spokenAs 38.
- 1997_10_23-seq41 spokenText "Godājamais Prezidij, deputāti, klātesošās dāmas un kungi! Šodien gan opozīcijas, gan pozīcijas deputāti izsaka vairāk vai mazāk konstruktīvus priekšlikumus par budžeta palielināšanu vienām prioritātēm un tā samazināšanu citām. Bet, neskatoties uz šādām nepilnīgām līdzekļu pārbīdēm, mēs tik un tā iegūstam neapmierinātos visos iedzīvotāju slāņos. Un cēlonis tam visam nav nekas cits, kā vien novecojušas metodikas un principu lietošana budžeta projekta veidošanā. Budžets, ko mēs šodien izskatām, ir veidots pēc bāzes. Te ir paņemti iepriekšējā gada cipari (tāpat kā padomju laikā to darījām), un pēc tam šiem cipariem direktīvā kārtā (tāpat kā padomju laikā politbirojs noteica tos procentus, kas ir jāpieliek klāt) mēs tagad to procentu pieliekam klāt, ņemot vērā prognozējamo inflāciju, vai samazinām mazliet. Un atkal tas viss notiek direktīvā kārtā un visu to dara mums it kā uzticamie ierēdņi, sākot ar visām ministrijām un beidzot ar Finansu ministriju. Ko ierēdņi mums iesniedz - tam mēs uzticamies, bet tauta ir vēlējusi mūs, un tā uzticas saviem deputātiem. Mēs šo uzticību bezatbildīgi valkājam un faktiski atdodam ierēdņiem, bet pēc tam paši ar visādām diplomātijas metodēm izlokāmies vēlētāju un sabiedrības priekšā. Arī vecā padomju laika plānošanas metodika pēc bāzes ar tās daudzajām pozitīvajām iezīmēm šodien sekmīgi tiek pasaulē pielietota, it sevišķi lieluzņēmumos, taču makroekonomikas ietvaros - valsts mērogā, it sevišķi tirgus ekonomikas apstākļos, šāda metodika attiecībā uz tautu ir gandrīz vai noziedzīga. Ne jau velti viens no PSRS sabrukuma iemesliem bija cenšanās lielvalsti vadīt no vienota centra, plānojot pēc bāzes un bez pietiekoša zinātniska pamatojuma. Kas tad būtu jādara, lai izmainītu šo metodiku un kārtību, kādā veidā mēs veidojam budžetu? Attiecībā uz 1999. gadu jau tagad būtu nepieciešams sākt metodikas projekta izstrādāšanu, kas balstītos uz budžeta plānošanu pēc Saeimā iepriekš apstiprinātām valsts prioritātēm, kompleksām mērķprogrammām. Šeit tad arī mūsu deputātiem būtu darbalauks, un viņi būtu pirmie iniciatori budžeta veidošanā, nevis to darītu ierēdņi, kā tas ir tagad. Tagad, kad ierēdņi nosaka un veido budžetu, galvenā prioritāte vienmēr būs tāda, ka viņi neaizmirsīs paši sevi. Sevis uzturēšanai finanses vienmēr un jebkurā gadījumā atradīsies. Šim nolūkam valdības līmenī vajadzētu izveidot arī kompleksu starpnozaru darba grupu, kura vismaz radītu lūzumu mūsu stereotipiskajā domāšanā un darbībā, veidojot budžetu. Te mēs varam izmantot ļoti daudz starptautisko pieredzi, kura nav jāmeklē aiz kalniem. Otrs. 1998. gadam izveidoto budžetu (ar iespējami optimāliem labojumiem) tomēr vajadzētu apstiprināt. Budžeta neapstiprināšana būtu destruktīvs solis gan lēmējinstitūcijās, gan izpildvarā, gan tiesu varā. Tā būtu vienkārši destrukcija. Tauta kopumā no tā neko neiegūtu. Domāju, ka ir jāpiekrīt arī Ventspils mēra Lemberga šārīta radiorunai, ka pašreizējais budžets esot boļševistisks. Viņam, bez šaubām, var piekrist metodiskā plāksnē. Un tikai. Bet tomēr būtu labāk, ja mēs apstiprinātu ne sevišķi labu un vairākos lasījumos optimāli piegludinātu budžetu, nevis to vispār nepieņemtu. Sabiedrisko sistēmu vadības teorijā un praksē jau sen eksistē tēze, ka labāks ir slikts lēmums nekā sistēmas destruktīva un haotiska funkcionēšana. Bet tomēr mums būtu stingri jādomā par zinātniski pamatotas metodikas izveidošanu, un par to tauta mums pateiktu tikai paldies.".
- 1997_10_23-seq41 language "lv".
- 1997_10_23-seq41 speaker Viktors_Dinevics-1933.
- 1997_10_23-seq41 mentions Q822919.
- 1997_10_23-seq41 mentions Q15180.
- 1997_10_23-seq41 mentions Q36036.