Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_10_16-seq226> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1997_10_16-seq226 type Speech.
- 1997_10_16-seq226 number "226".
- 1997_10_16-seq226 date "1997-10-16".
- 1997_10_16-seq226 isPartOf 1997_10_16.
- 1997_10_16-seq226 spokenAs 38.
- 1997_10_16-seq226 spokenText "Tātad, cienījamie kolēģi, Saeima 1997. gada 17. aprīļa sēdē izveidoja Parlamentāro izmeklēšanas komisiju, lai noskaidrotu G-24 kredītu piešķiršanas pareizību, to atmaksāšanas iespējas un personiskās atbildības noteikšanas iespējas šo kredītu izsaimniekotājiem. Laikā no 17. aprīļa līdz 30. septembrim ir notikušas komisijas 16 sēdes, kurās komisija par galveno uzdevumu uzskatīja analizēt kļūdas kredītu piešķiršanas mehānismā, noteikt cēloņus situācijai, ka zaudējumi, kas radušies piešķirot G-24 kredītus, tiek segti no valsts budžeta, un noteikt to amatpersonu loku, atbildīgās amatpersonas, kuras veica šo kredītu sadali. Komisija ir iepazinusies ar Latvijas Republikas Valsts kontroles slēdzieniem, dokumentiem no Latvijas Bankas, Finansu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un prokuratūras. Komisija noklausījās Latvijas Bankas viceprezidentu Rimševiču, Valsts kases pārvaldnieku A. Veisu, Riska vadības departamenta vecāko ekspertu P. Dzintaru, Norēķinu departamenta vecāko eksperti J. Auziņu, Latvijas Republikas Ģenerālprokuratūras Krimināltiesiskā departamenta Pirmstiesas izmeklēšanas uzraudzības virsprokuroru Ē. Zvejnieku, Valsts zemes dienesta ģenerāldirektoru G. Grūbi, bijušo lauksaimniecības ministra pirmo vietnieku un ministra vietas izpildītāju Andri Šķēli, kā arī 5. Saeimas izveidotās Parlamentārās izmeklēšanas komisijas audioierakstus ar Latvijas Republikas Valsts kontroles ziņojumu, A. Platača, D. Ģēģera, I. Godmaņa, A. Šķēles un J. Kinnas ziņojumiem. Komisijas uzdevums - analizēt tikai G-24 kredītu piešķiršanas pareizību - ierobežoja un sarežģīja komisijas darbu, jo G-24 kredīti ir tikai 3 kredītlīnijas, tas ir, Eiropas Ekonomiskās kopienas, Svenska Exportkredit un Finnish Export Credit aizdevumi. Pareizāk būtu bijis vērtēt ārvalstu aizdevumu piešķiršanu kopumā, iekļaujot arī Starptautiskā valūtas fonda un citus aizdevumus, jo personas, kas dalīja šos kredītus, bija tās pašas. Kā zināms, G-24 kredīts tika piešķirts, lai Latvija varētu uzlabot maksājumu bilanci, kā arī nodrošināt moderno iekārtu iepirkšanu un tehnoloģiju ieviešanu Latvijas uzņēmumos. 1993. gada janvārī Latvijas valdība noslēdza līgumu ar Eiropas Ekonomisko kopienu par 80 miljoniem ekiju liela G-24 kredīta piešķiršanu. Tika noteikts, ka šie līdzekļi jāatmaksā aizdevējam pēc 7 gadiem. Toreiz tikko neatkarību atguvušajai valstij vēl nebija ne pieredzes tik liela apjoma kredīta dalīšanā, ne arī atbilstošas likumdošanas. Un, ja ar kredīta dalīšanas tiesiskās bāzes izstrādāšanu veicās pietiekami labi, tad, kā redzam šodien, nevienu sevišķi nemulsināja, ka praktiskā ziņā šī smalkā sistēma izrādījās nefunkcionējoša jau tūlīt pēc tās radīšanas. Lai gan kompetences un atbildības sfēras dacādām ministrijām un resoriem bija noteiktas visai tieši, taču katras šīs institūcijas iekšienē eksistēja kaut kas līdzīgs “melnajam caurumam”, un situācija, ka vidējā līmeņa darbiniekiem nav noteikta pienākumu un atbildības sadale, jau sākotnēji radīja haosu, ļaujot visiem “galiem” grimt ūdenī. Pirmais G-24 kredīts no Eiropas Ekonomiskās kopienas tika sadalīts, pamatojoties uz Latvijas Republikas Ministru padomes 1993. gada 22. februāra sēdē akceptētajiem un 1993. gada 16. martā papildinātajiem noteikumiem “G-24 kredītu finansēšanas organizācija un nosacījumi”. Komisija, izskatot visus šos noteikumus par kredītu sadali, vadījās tikai pēc tā laika likumdošanā esošajiem normatīvajiem aktiem, un pati no sevis komisija šeit nav neko izdomājusi. Un šodien, izskatot šo jautājumu par kredītu sadali, es kā komisijas priekšsēdētājs mēģināšu šo lietu skatīt, attiecīgi minot katru atbildīgo institūciju, kura piedalījās tieši šo kredītu sadalīšanā. Viena no atbildīgajām institūcijām, kurai bija noteikts tieši sekot, kā kredītu sadalīšana notiks, kādas ir prioritātes kredītu sadalīšanā, bija Ekonomikas ministrija, un atbildības pakāpe Ekonomikas ministrijai par šo kredītu sadali acīmredzot ir vislielākā, un tieši tāpēc ir tāds moments, ka mēs, komisija, pirmos nosaucām tos cilvēkus, kas it kā bija atbildīgi par šo kredītu sadali, un tika nosaukta Bataragas kundze, Vītoliņš un citi atbildīgie darbinieki... Šeit galīgi nav ko apvainoties, jo komisija neuzskatīja par nepieciešamu kādu cilvēku tiesāt, komisijai vajadzēja izvērtēt apstākļus, kā notika kredītu dalīšana, un nosaukt pēc parlamenta dotā uzdevuma vainīgās amatpersonas, kuras pieļāva, ka tie kredīti, kuri tika dalīti, tika dalīti nepareizi vai arī vienkārši tika izsaimniekoti. Šinī sakarā, cienījamie kolēģi, es domāju, ka daudzi šeit nāks tribīnē un uzstāsies, un dažādi vērtēs komisijas darbu, bet es arī domāju, ka komisijai pats galvenais uzdevums nebija vis izdarīt secinājumus - kā to mēģina tagad uzspiest -, kas būs rīt, bet mēs vērtējām, var teikt, vēsturiski to, kas ir noticis un šo vēstures atstāto mantojumu uz šodienu. Un tamdēļ tie secinājumi tagad, kurus atsūta Latvijas Banka un pārējās institūcijas, vairāk it kā mēģina uzspiest viedokli, ka nekas nav noticis, ka ir pietiekoši objektīvi dalīti līdzekļi. Šinī sakarā es kā komisijas priekšsēdētājs mēģināšu šo viedokli apstrīdēt, norādot uz situāciju, ka faktiski valsts augstākās amatpersonas, izmantojot momentu un piesedzoties ar it kā valstisko nepieciešamību, brīžiem tika uzņēmušās pārāk lielu personisko atbildību un mēģināja ietekmēt šos te procesus, kas nosaka šo kredītu atmaksāšanu. Kā piemēru var minēt to, ka tiek pagarināti kredīta atmaksāšanas termiņi, ka šodien vispār nepastāv kredītu pagarināšanas termiņu nosacījumi valstī kā tādi, un tad attiecīgi kāds ministrs kādā ministrijā, teiksim, izlemj... viņš tad arī nolemj pagarināt šo kredītu, var teikt, gandrīz vai vienpersoniski. Tas ir uz Šķēles kungu attiecināms piemērs, kad viņš, būdams vienā amatā - gan finansu ministrs, gan premjerministrs, ir pieņēmis lēmumus par kredītu pagarināšanu pārstrādes uzņēmumiem, kuriem faktiski jau šodien vajadzēja šos te kredītus atmaksāt. Šis piemērs un arī vairāki citi piemēri, kas minēti galaziņojumā, liecina par tādu situāciju, ka valstī faktiski valda pietiekoši liela bezatbildība augstāko institūciju darbībā, kur nav konkretizēti un nav sadalīti konkrēti amata pienākumi ministrijās zemākstāvošajiem darbiniekiem, un tad rodas tāda situācija, ka kādā brīdī šis konkrētais darbinieks uzņemas pārāk lielu iniciatīvu un pārāk lielu atbildību par vienu vai otru lietu, bet, ja nākas par šo lietu atbildēt konkrēti, tad vainīgo nav. Cienījamie kolēģi! Es negribu lasīt, teiksim, šīs te visas tabulas un veikt vērtējumus, es domāju, ka vērtējumus jūs jau katrs pats esat izdarījis un ka varbūt, nākot šeit un uzstājoties tribīnē, varēsit mani papildināt vai arī apstrīdēt, bet komisijas locekļi, komisijas deputāti šo galaziņojumu ar vienu iebildi - no Bunkša kunga puses - ir parakstījuši. Es uzskatu, ka šis ir pietiekami kompetents un pietiekami analītisks dokuments, un es arī domāju, ka nav nekādu ierobežojumu, ja mēs arī Saeimā šodien šo dokumentu pieņemam un apstiprinām, un nākotnē arī no Saeimas puses mēģinām kotrolēt šo situāciju, lai līdzīgi gadījumi valstī ar naudas izšķērdēšanu neatkārtotos. Līdz ar to ir nepieciešams veikt daudz izmaiņu Kriminālkodeksā un citās likumdošanas sfērās, lai nepieļautu līdzīgu naudas izsaimniekošanu. Es aicinu, kolēģi, atbalstīt komisijas galaziņojumu un līdz ar to beigt šīs komisijas darbu. Paldies.".
- 1997_10_16-seq226 language "lv".
- 1997_10_16-seq226 speaker Viktors_Stikuts-1962.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q822919.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q211.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q193089.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q21625222.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q687709.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q4459436.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q1092499.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q511905.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q210822.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q3623021.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q16358864.
- 1997_10_16-seq226 mentions Q28739092.