Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_10_09-seq121> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1997_10_09-seq121 type Speech.
- 1997_10_09-seq121 number "121".
- 1997_10_09-seq121 date "1997-10-09".
- 1997_10_09-seq121 isPartOf 1997_10_09.
- 1997_10_09-seq121 spokenAs 46.
- 1997_10_09-seq121 spokenText "Godātais Prezidij! Godātie kolēģi Saeimas deputāti! Centīšos paskaidrot savu priekšlikumu būtību. Atšķirībā no Grīnblata kunga es neredzu šā priekšlikuma pretrunu ar Satversmi, jo faktiski nav nodefinēts... šodien nav precīzas definīcijas šīs Satversmes noteiktajam vēlētāju skaitam - tas var būt gan balsstiesīgo skaits, gan arī vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaits. Es gribu pateikt, kādu problēmu es vēlos risināt ar šo priekšlikumu. Šī problēma ir tāda, ka Satversmes 6. pants, kuru nevar grozīt pati Saeima, nosaka to, ka Saeimu ievēlē proporcionālās vēlēšanās. Un proporcionālu un vienlīdzīgu vēlēšanu princips pamatā ir tāds, ka viens vēlētājs - viena balss. Līdzšinējā Saeimas vēlēšanu pieredze liecina par to, ka faktiski ar esošo mandātu sadalījumu pa vēlēšanu apgabaliem mēs pārkāpjam šīs proporcionālitātes principu. Pašreizējais Saeimas vēlēšanu likums paredz, ka Centrālā vēlēšanu komisija nosaka katrā vēlēšanu apgabalā ievēlējamo deputātu skaitu proporcionāli vēlēšanu apgabala vēlētāju skaitam, kuru savukārt konstatē atbilstoši Iedzīvotāju reģistra datiem. Ko tas nozīmē, kolēģi? Tas nozīmē, ka Centrālā vēlēšanu komisija vēl pirms vēlēšanām sadala vēlēšanu mandātus pa vēlēšanu apgabaliem, balstoties uz pieņēmumu, ka visos vēlēšanu apgabalos būs vienāda vēlētāju aktivitāte, un balstoties uz pieņēmumu, ka vēlētāji balsos savā dzīvesvietā. Lai gan Saeimas vēlēšanu likums neierobežo vēlētāja tiesības pašam izvēlēties vēlēšanu apgabalu, kas var būt atšķirīgs no vēlētāja dzīvesvietas. Un līdz ar to šā iemesla dēļ veidojas vēlēšanu rezultātu izkropļojumi - tieši dažādās vēlētāju aktivitātes un vēlētāju balsošanas ārpus savas dzīvesvietas dēļ. Tā rezultātā ir vajadzīgs dažāds vēlētāju skaits, lai ievēlētu vienu deputātu dažādos vēlēšanu apgabalos. Kā piemēru es varu minēt to, ka, teiksim, pagājušajās vēlēšanās Rīgā balsošanā piedalījās mazāk vēlētāju, bet ievēlēja vairāk deputātu, bet savukārt Vidzemē bija vairāk vēlētāju, bet ievēlēja mazāk deputātu nekā Rīgā, taču Rīgā savukārt bija mazāk vēlētāju. Kā šo problēmu varētu risināt? Šeit ir vairāki ceļi. Viens ceļš ir ierobežot vēlētāja tiesības pašam izvēlēties vēlēšanu apgabalu, bet tā būtu vēlētāju tiesību ierobežošana, kas nebūtu pareizi. Otrs ceļš - veidot vēlētāju sarakstus un reģistrēt šo vēlētāju loku jau pirms vēlēšanām pie noteikta vēlēšanu apgabala, bet tas ir ļoti dārgs process. Tāpēc es ierosinu katrā gadījumā šo risinājumu rast tā, ka mandātus sadala pēc vēlēšanām pa vēlēšanu apgabaliem, vadoties pēc nodoto derīgo vēlēšanu zīmju skaita katrā vēlēšanu apgabalā. Tādējādi, pārdalot vienu vai divus mandātus šajos vēlēšanu apgabalos, mēs ļoti paaugstinātu šo proporcionalitāti. Jebkurā gadījumā šī proporcionalitātes principa īstenošana ir Satversmes problēma, un es nezinu, vai šim sauklim: “Viens vēlētājs - viena balss” atbilst tas, ka, piemēram, pagājušajās vēlēšanās pieci Latgales vēlētāji iespaidoja vēlēšanu iznākumu tieši tikpat lielā mērā, cik seši balsotāji Vidzemē. Tātad šeit nav vienāds svars katrai vēlētāja balsij, un es kā piedāvājumu... Varbūt tas vēl ir pamatīgāk un nopietnāk jāizdiskutē gan frakcijās, gan arī kopā ar juristiem Juridiskajā komisijā, lai uz trešo lasījumu tas kā mehānisms būtu atbalstāms. Jebkurā gadījumā tas paaugstina proporcionalitāti, paaugstina vienlīdzību un nosaka, ka katra vēlētāja balsij ir vienāds svars. Līdz ar to es uzskatu un aicinu šajā gadījumā atbalstīt šos priekšlikumus.".
- 1997_10_09-seq121 language "lv".
- 1997_10_09-seq121 speaker Maris_Vitols-1972.
- 1997_10_09-seq121 mentions Q822919.
- 1997_10_09-seq121 mentions Q2660080.
- 1997_10_09-seq121 mentions Q2747600.
- 1997_10_09-seq121 mentions Q25496595.