Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_09_03_a-seq36> ?p ?o. }
Showing items 1 to 17 of
17
with 100 items per page.
- 1997_09_03_a-seq36 type Speech.
- 1997_09_03_a-seq36 number "36".
- 1997_09_03_a-seq36 date "1997-09-03".
- 1997_09_03_a-seq36 isPartOf 1997_09_03_a.
- 1997_09_03_a-seq36 spokenAs 40.
- 1997_09_03_a-seq36 spokenText "Prezidij, cienījamo Saeimas priekšsēdētāj, cienījamo kolēģi! Ilgi es jūsu uzmanību neaizkavēšu. Es tikai gribētu piekrist Bišera kungam, ka tiešām šīsdienas debašu varētu arī nebūt, jo tiešām jāatzīmē, ka Prezidijam nebija tiesību pieņemt šo dokumentu bez lēmuma projekta. Tas ir pirmkārt. Un otrs tāds neliels pārkāpums, ko Prezidija priekšsēdētājs jau izdarīja, ir tas, ka aicināja tribīnē Gorbunova kungu, lai tas debatētu stundu, jo Krištopana kungs jau stundu debatēja. Tas tā, starp citu. Es atvainojos jums, priekšsēdētāja kungs, bet, ja jau mēs, lēmējvara, šeit sākam pārkāpt likumu, tad jājautā - ko tad mēs gribam no vienkāršiem Latvijas pilsoņiem, kuri bieži vien saka tā: nu, ja jau jūs paši, likuma lēmēji, pārkāpjat likumus un arī valdība tos pārkāpj, ko tad jūs prasāt no vienkārša pilsoņa? Kas attiecas uz šīsdienas plenārsēdē izskatāmo darba kārtības jautājumu par pasažieru pārvadājumu politiku Latvijā, es domāju, ka mēs neviens neesam pārāk kompetenti par šo jautājumu runāt. Varbūt viens vairāk zina kaut ko par to, varbūt kāds zina mazāk. Tāpat par transporta attīstības nacionālo programmu. Varbūt kāds zina vairāk, kāds - mazāk. Te var teikt paldies frakcijai “Latvijai”, ka viņi tomēr ierosināja šo jautājumu izskatīt un līdz ar to mums radās iespēja iepazīties ar dokumentu, kuru mums atsūtīja Satiksmes ministrija un kurā ir apskatīti šie jautājumi par pasažieru pārvadājumu politiku Latvijā, kā arī transporta attīstības nacionālā programma. Bet mēs nevaram iepazīties pāris stundās ar šo samērā biezo materiālu. Tā ka es domāju, ka diskusija vēl būs, bet, kā jau teicu, frakcijas “Latvijai” ierosinājums nāca tikai par labu. Ja kāds šeit runā par dzelzceļa posmu Vaiņode-Liepāja, tad es nedomāju, ka viņš ir pārāk labi informēts. Vienīgais, kurš varētu būt ļoti labi informēts, ir mūsu kolēģis no frakcijas “Latvijai”, kas turpat dzīvo, un varbūt arī Lagzdiņu Jānis. Saistībā ar piketu uz Vaiņodes pārbrauktuves, es frakcijas “Tēvzemei un Brīvībai” uzdevumā aizbraucu un uz vietas iepazinos ar situāciju, divās dienās izbraukāju visus tos desmit pagastus. Pirms runāt ar cilvēkiem, es tiešām iepazinos ar situāciju, ar ceļu stāvokli, ar iedzīvotāju sadzīvi, viņu nodrošinājumu ar transportu, un informēju savu frakciju. Un mūsu frakcija neparakstīja šo dokumentu tā iemesla dēļ, ka šajā dokumentā nebija Saeimas lēmuma, tas ir Kārtības ruļļa pārkāpums. Un velti mūs šeit, vienkāršā tautas valodā sakot, “blamē” Čerāna kungs, kurš tēlo gandrīz vai Jēzu no Nācaretes, tā vai tā jūs piesitīs krustā... (Smiekli zālē.) Velti jūs, Kostandas kungs, neieredzat “Tēvzemei un Brīvībai”, bet trīs zvaigznes būs mūžīgi debess klajā. Un, ja mēs esam tā vārda nesēji... es domāju, arī mēs kļūdāmies, bet mēs to nesīsim gods godam tālāk. (Starpsauciens: “Ja nepaklups!”) Dienu pēc manas tikšanās ar Vaiņodes piketa dalībniekiem man pienāca zvans no turienes, ka pastāv reālas iespējas, ka pret viņiem vērsīsies vardarbība. Šajā sakarībā es griezos pie Zemessardzes vadības, un viņi nodrošināja zemessargu klātbūtni, lai netiktu vērsta vardarbība pret piketētājiem, jo viņu darbība ir demokrātiska. Tāpat es vērsos pie iekšlietu ministra Čevera, un Čevera kungs apsolīja, ka policijas spēki arī netiks raidīti pret piketētājiem. Jo pamats tam bija. Latvijas dzelzceļa, akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” ģenerāldirektors Zorgevics ļoti rupjā veidā draudēja piketētājiem, un tāpēc viņiem bija pamatotas bažas, ka var vērsties pret viņiem ar vardarbību. Mūsu frakcija nolēma pieaicināt arī satiksmes ministru Krištopanu. To mēs šodien arī izdarījām, un Krištopana kungs atnesa krietni lielu paku ar dokumentiem, ar kuriem varētu faktiski noklāt lielu daļu šosejas, bet mums nebija iespējas ar to iepazīties. Es domāju, ka mēs iepazīsimies ar tiem dokumentiem un varbūt mums radīsies cits priekšstats par pasažieru pārvadājumu politiku Latvijā. Kā es sacīju, mēs neviens neesam lasījuši nedz šīsdienas dokumentus, kas mums ir piesūtīti no Satiksmes ministrijas, nedz arī to lielo paketi, kas bija līdzi satiksmes ministram. Es domāju, ka mums nav iemesla neticēt satiksmes ministram, kurš visas republikas priekšā televīzijā solīja, ka tiks nodrošināta pasažieru apkalpošana ar autotransportu tieši posmā Vaiņode-Liepāja. Es domāju, mums nav iemesla neticēt. Viņš apsolīja. Man ir ieraksts. Bet, izbraucot šo maršrutu, es nonācu tomēr pie slēdziena, ka tas ceļa posms Vaiņode-Liepāja ir ciešams, taču atzarojumi ir sliktā stāvoklī. Varētu būt tā, ka, ja jau tos atzarojumus būtu sākts asfaltēt un būtu tiešām palaista autobusu satiksme, būtu jau izpildīta nu kaut puse šādu solījumu, tad varētu arī varbūt to dzelzceļa satiksmi slēgt. Bet, tā kā tas nav izdarīts, tad... Pēc mana secinājuma, tomēr galvenais ceļš ir novirzīts no dzelzceļa diezgan tālu nost un ir apgrūtināta nokļūšana Liepājā no dzelzceļam pieguļošajiem pagastiem. Un es domāju, ka ir arī vienkārši iemesli, ka dzelzceļa satiksme, vilcienu kustība ir daudz disciplinētāka nekā autotransporta kustība. Jo, kā jūs zināt, vienmēr autotransporta kustībā rodas visādi iemesli, kuru dēļ nekursē autobuss: tad ir pavasara slapjdraņķis, tad ir sniegputenis, tad ir šoferis saslimis, tad autobusam riepas ir plīsušas. Bet dzelzceļš ir zināmā mērā ar militāru disciplīnu, uz kuru var paļauties jebkuros laika apstākļos. Es domāju, ka var būt, ka pienāks tāds laiks, kad šā reģiona cilvēkiem tiks radītas darba vietas vai nu Liepājā, vai turpat tajos pagastos un tie cilvēki kļūs bagāti un vairāk iegādāsies personīgo transportu, un var būt, ka vēl tālākā nākotnē pavisam nevajadzēs ne autobusu satiksmi, ne arī dzelzceļa satiksmi. Taču tā ir tāla nākotne. Bet šodiena ir šodiena un vakardiena bija vakardiena, un cilvēkiem ir jātiek uz pilsētu dažādu iemeslu dēļ, un es domāju - un mana frakcija tāpat domā, - ka dzelzceļā šī posma slēgšana ir priekšlaicīga. Un tāpēc mūsu frakcija varētu ieteikt - vispirms tikai ieteikt - “Latvijas dzelzceļa” pilnsapulcei un satiksmes ministram atstādināt ģenerāldirektoru Zorgevicu no amata, tas būtu pirmkārt. Es nedomāju, ka būtu līdzi jāaiziet Krištopana kungam, bet viņa uzvedība Vaiņodē bija zem katras kritikas. Un es domāju, ka mūsu valde, “Tēvzemei un Brīvībai” valde, pieņems savu lēmumu, kurā ierosinās Satiksmes ministrijai atkārtoti - es uzsveru: atkārtoti - izvērtēt pasažieru pārvadājumus dzelzceļa līnijā Liepāja-Vaiņode un arī Limbaži-Aloja. Atkārtoti izvērtēt. Un vēl viena lieta. Es domāju, ka mēs savā valdē pieņemsim lēmumu - uzdot Ministru kabinetam līdz 1997. gada 31. decembrim izstrādāt un iesniegt Saeimā pasažieru pārvadājumu koncepciju Latvijas teritorijā, atbilstoši reģionālās attīstības koncepcijas nostādnēm, par ko šeit runāja Gorbunova kungs. Es saprotu, ka daudz kas nenes Latvijā peļņu. Daudz kas nav rentabls. Zemnieki nav rentabli, zemnieki būtu lieki, pensionāri ir lieki, invalīdi ir lieki, nu ziniet... tā mēs aiziesim nezin cik tālu. Ja mēs iesim tikai un vienīgi uz peļņu... Nesen nācās dzirdēt, ko televīzijā sacīja Strengas kungs, - ka diemžēl tas kapitālistiskais liberālisms esot mūsu nākotne Latvijā. Es gan drusciņ apšaubu to, bet es arī neesmu par tīru sociālismu. Taču es lūgtu Krištopana kungu vēlreiz izvērtēt šo jautājumu, kas attiecas uz šiem diviem dzelzceļa posmiem, ko es minēju, un padomāt, ka tur arī dzīvo dzīvi cilvēki. Jo cilvēkos ir zudusi ticība. Lai cik nopietni satiksmes ministrs apsolīja uzlabot satiksmi ar vietējo pašvaldību palīdzību posmā Vaiņode-Liepāja, cilvēkos zūd ticība. Tāpat kā zūd ticība noguldījumu lietās, tāpat kā zūd ticība tam, kā mēs paši pildām likumus. Pazūd 3 miljoni, G-24 kredītus izsaimnieko, bet neviens nav notiesāts. Cilvēkos zūd ticība, un viņus var saprast. Tā ticība, cienījamais satiksmes ministra kungs, ir jāpierāda ar darbiem. Paldies par uzmanību.".
- 1997_09_03_a-seq36 language "lv".
- 1997_09_03_a-seq36 speaker Oskars_Grigs-1943.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q822919.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q211.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q6112266.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q16362569.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q5244326.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q3899540.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q327094.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q19896841.
- 1997_09_03_a-seq36 mentions Q430776.