Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_03_06-seq561> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1997_03_06-seq561 type Speech.
- 1997_03_06-seq561 number "561".
- 1997_03_06-seq561 date "1997-03-06".
- 1997_03_06-seq561 isPartOf 1997_03_06.
- 1997_03_06-seq561 spokenAs 84.
- 1997_03_06-seq561 spokenText "Cienījamais sēdes vadītāj, cienījamie kolēģi! Man gribas sākt ar pavisam attālu lietu. Pilnīgi piekrītu, ka likumprojekta iesniedzēji varbūt pirmajā pozīcijā nav stingri fiksējuši deputāta pamatpienākumu - piedalīties likumdošanas darbā. Un šī te pirmā pamatpienākuma trūkums dod iespēju šā likumprojekta oponentiem izvirzīt dažāda tipa argumentus. Runa ir pavisam par ko citu. Cienītie kolēģi! Paņemiet no savas žaketes kabatiņas to dokumentu, kas katram ir, - deputāta mandātu un izlasiet, kas tā otrajā pusē ir rakstīts, to, kādas ir jūsu tiesības. Un tie deputāti, kuri nopietni strādā likumdošanas darbā, palūdziet to pašu no jūsu palīgiem, un secinājums būs sekojošs: deputātam ir tiesības par brīvu braukt tramvajā, toties palīgiem ir palicis tas, kas principā pienākas deputātiem, un par to ir runa šajā likumprojektā. Cienītie kolēģi! Mēs esam aizmirsuši vēsturi, un ne jau to "sovjetisko", par ko šeit bija runa, bet secības kārtību. Augstākajā padomē nebija Kārtības ruļļa, Kārtības rullis ir šobrīd, un no tā ir izņemti ārā deputāta pienākumi un tiesības, bet palīga pienākumi un tiesības ir atstātas. Uz šodienu, lai deputāts reāli varētu realizēt tautas priekšstāvja un parlamentārās pārraudzības iespējas, viņam vajadzētu izmantot elementāru mehānismu - atbilstoši Kārtības rullim uzdot to izdarīt palīgam, kuram ir tiesības uz to. Deputātam, kā izrādās, ir palikusi tikai viena tiesība - uzdot to palīgam. Jautājums: kam tas ir izdevīgi? Es domāju, ka man piekritīs viens politiskais spēks, kuram ir profesionalitāte un pieredze Saeimas darbā, ka izpildstruktūru cilvēki, kurus varētu, iespējams, arī citi deputāti izsaukt uz atskaiti un palūgt paskaidrojumu vai uzdot izpildīt kādu likumā paredzētu darbu, ir dziļi neieinteresēti, jo mums taču izpildvara un lēmējvara nemaz tik strikti nošķirta nav. Man gribas pateikt tikai vienu lietu: mēs pietiekoši daudz strādājam likumdošanas jomā, un man ir dziļi patīkami, ka tātad bez jebkādām tiesībām es biju "izracis" un pacēlis gaismā Brīvības ielas 38. nama jautājumu; man ir patīkami, ka es esmu spējis atbrīvot pašvaldībās esošos uzņēmējus no nelikumīgās licencēšanas un pašvaldību reketieriski iekasētās licenču maksas; man ir patīkami, ka pat tāds mazs uzņēmumiņš kā veikals "Aizkari no Vācijas" atguva savu nelikumīgi konfiscēto preci un nebankrotēja, lai gan principā man taču nebija tiesību iejaukties šajās lietās. Ar kādām tiesībām, atklāti sakot, es varētu mēģināt palīdzēt jebkuram vēlētājam, kas vēršas pie manis? Taču ikdienā desmitiem ir tādu, kuriem ir kāds sasāpējis jautājums. Iznāk, ka man viņam ir jāpasaka sekojošais: "Lieciet mani mierā, jo man ir jāraksta likums, tāpēc man nav laika!" Cienītie kolēģi! Man šķiet, ka jau presē mēs pietiekoši daudz redzam atsauksmes par Saeimu - neko nedaroša, neko nespējoša, jo diemžēl mūsu tauta tik tiešām nejūt mūsu deputātu atbalstu viņas ikdienas problēmās. Jā, es pilnīgi piekrītu, ka likumprojekta iesniedzēji, tā autori, nav pietiekami labi izstrādājuši šo likumprojektu, lai mēs varbūt šobrīd varētu viņu balsot galīgajā, trešajā, variantā. Viņi, ļoti prātīgi būdami, nav pat pieprasījuši steidzamības statusu šim likumprojektam. Pie šā likumprojekta būs dūšīgi jāstrādā, taču nevar būt tā, ka tautas ievēlētie simts deputāti ir praktiski bez jebkādām tiesībām, ka viņi spēj tikai sēdēt un taisīt likumus. Vēlētājs redz mūsos reālo atbalstu, kā panākt viņu likumīgo tiesību izpildīšanu, jo daudz par maz ir uzrakstīt likumu, kurš ir "miris". Daudz par maz ir uzrakstīt likumu, kuru izpildvara var sabradāt kājām. Daudz par maz ir cerēt, ka šis vienkāršais cilvēks, kurš par priekšnieku pat sētnieku uzskata, spēs patstāvīgi panākt tiesisku kārtību tajā valstī, kur tiesiskums, maigi izsakoties, ir ļoti apšaubāms. Es uzskatu, ka vajag nevis labot Kārtības rulli, jo Kārtības ruļļa labošana tomēr ir viena no valsts Pamatlikuma labošanām un tam ir jāpieiet ļoti prātīgi, tāpat kā attiecībā uz Satversmes labošanu, bet īsti vietā būtu atsevišķa likuma radīšana un tā īstenošana. Šeit bija viens oponents, kurš pateica, ka Satversmē taču nav teikts, ka šāds likums ir vajadzīgs. Atvainojiet, Satversmē nav arī teikts, ka alum ir jāuzliek akcīzes nodoklis, bet tomēr mēs rakstām šo likumu un pieņemam. Mans uzskats ir sekojošs: šeit nevajadzētu runāt ne par postsovjetisko Bišera kungu, kurš ir augsta autoritāte tiesvedībā, bet jo sevišķi administratīvajās tiesībās, bet tajā pašā laikā cienījamajiem oponentiem nevajadzētu arī "iekrist", uzklausot profesionāļa un darboties spējīga spēka tendenci - nokļūt ārpus kontroles. Deputāta statuss dod iespēju katram no mums piedalīties parlamentārās pārraudzības kārtībā likumības ievērošanā. Šodien, kad Latvijā praktiski partijas nav nostiprinājušās, kad viņas tikai veidojas, nevar salikt visus akcentus, ka parlamentārais darbs var būt virzīts tikai caur frakcijām vai komisijām. Arī katram deputātam individuāli ir jāpiedalās šajā darbā, un tās ir ne tikai viņa tiesības, bet arī pienākums neaizmirst, ka tauta mūs ir ievēlējusi ne tikai likumu rakstīšanai, ne tikai likumu pieņemšanai, bet arī tam, lai mēs risinātu arī ikdienišķas problēmas, kuras ir kategoriski nepieciešams atrisināt tiem tautas pārstāvjiem, kuri paši nespēj uzvarēt jebkura priekšnieka barjeru. Aicinu atbalstīt pirmajā lasījumā šo likumprojektu un nodot viņu komisijām, nosakot pietiekoši ilgu laiku priekšlikumu iesniegšanai, lai šo Deputāta statusa likumu izstrādātu pamatotu un precīzu. Paldies.".
- 1997_03_06-seq561 language "lv".
- 1997_03_06-seq561 speaker Valdis_Krisbergs-1944.
- 1997_03_06-seq561 mentions Q822919.
- 1997_03_06-seq561 mentions Q211.
- 1997_03_06-seq561 mentions Q183.
- 1997_03_06-seq561 mentions Q4471530.