Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_02_13-seq34> ?p ?o. }
Showing items 1 to 18 of
18
with 100 items per page.
- 1997_02_13-seq34 type Speech.
- 1997_02_13-seq34 number "34".
- 1997_02_13-seq34 date "1997-02-13".
- 1997_02_13-seq34 isPartOf 1997_02_13.
- 1997_02_13-seq34 spokenAs 29.
- 1997_02_13-seq34 spokenText "Godājamo Valsts prezident! Saeimas priekšsēdētāj! Godājamie kolēģi! Šā gada sākumā bijušais un tagad jau atkal topošais Ministru prezidents Andris Šķēle kopā ar Valsts prezidentu un valdošo partiju politiķiem sarīkoja mums visiem lielu, lielu politisku izklaidi, jo visi (es domāju šeit gan deputātus, gan arī Latvijas iedzīvotājus) varēja gandrīz mēneša garumā ar lielu interesi sekot līdzi: nu, kas tad nu notiek Augstajā namā un kas notiek valsts vadībā? Šī izklaide saucās: Šķēles tā dēvētā demisija un jaunas Šķēles valdības sastādīšana. Šķiet vairumam cilvēku tā arī nekļuva skaidrs, viņi netika pie īstas skaidrības, kāpēc tad īsti demisionēja Šķēle. Ministru prezidents tā arī nav uzskatījis par vajadzīgu sniegt argumentētu pamatojumu savam lēmumam par šo demisiju. Tā vietā Šķēles demisija atgādināja no paša sākuma tādas izlutinātas un kaprīzas ģimnāzistes uzvedību. Viņam, lūk, tikuši izteikti pārmetumi, pat no Valsts prezidenta puses un no valdību veidojošo politiķu puses, un kur nu vēl opozīcijas pārmetumi, tie jau paši par sevi vienmēr ir, saprotams. Nu, un tad, kad nu nav šo komplimentu un pat Valsts prezidents Ulmanis atļaujas izbārt Šķēli par valdības morālo "seju", - tad nu, lūk, uzreiz seko viņa rīcība. Tas apliecina, ka Šķēle, kaut arī varbūt orientējas kādās "šeftēs", no politikas laikam tomēr neko daudz nesaprot. Šķēle valsts vadītāja amatā drīzāk atgādina lidmašīnas pilotu, bet tādu, kas ir bez pilota kvalifikācijas apliecības, diemžēl. Un neviena partija neuzņemas viņam šādu apliecību izdot. Neviena politiska partija neuzņemas atbildību par viņu kā no savas partijas virzītu partijas biedru - politiķi. Tāda nu ir šī Latvijas situācija. Nu, protams, feļetona vērta bija epopeja ar sliktajiem telefona sakariem un nedisciplinētajām sekretārēm. Vai nu Ministru prezidenta sekretāre, vai Valsts prezidenta sekretāre - kura nu tad tagad ir bijusi īsti vainīga, nav skaidrs, - ir liegušas, lūk, Šķēlem sazvanīties ar Ulmani. Varbūt vismaz tagad, kad tas viss ir aiz muguras, abi prezidenti, gan Valsts prezidents, gan Ministru prezidents, varētu taču atcerēties atbildību tautas priekšā, nopietni atvainoties par šiem, es domāju, vāji slēptajiem meliem vai pat "blefošanu". Bet laikam to velti gaidīt. Gan Ulmanis, gan Šķēle tagad ir mierīgi vienojušies, ka vairs nepieminēs šo apkaunojošo notikumu. Es domāju, ka to ļoti labi visi redzēja un arī žurnālisti to objektīvi novērtēja. Ļoti veiksmīgi "Radio SWH" rīkoja aptauju: kā jūs nosauktu šo "teātra izrādi", kuras nosaukums ir "Šķēles valdības demisija"? Klausītāji zvanīja un ieteica nosaukumus, un, manuprāt, viens no spožākajiem, ko es dzirdēju radiopārraidē, bija šai "teātra izrādei" dotais nosaukums "Aizdodiet man telefonu". Cilvēki tātad ir diezgan precīzi uztvēruši valstī notiekošo. Bet labi, kungi vienojās par šo vairs nerunāt. Tātad nevienam citam par to vairs nav daļas. Un punkts. Tā vietā Šķēle paziņoja, ka valdības demisija, kā viņš esot dzirdējis, ārvalstīs esot cēlusi Latvijas starptautisko prestižu. Tā ir tāda "pērle", ko laikam arī pasaules vēsturē grūti būtu atrast. No tā varētu izdarīt secinājumu, ka, ja valdība, ko tagad atkal vadīs Šķēle, sāks turpmāk demisionēt aizvien biežāk, teiksim, reizi mēnesī, tad līdz gada beigām Latvijas starptautiskais prestižs būs visaugstākais pasaulē. Loģiski būtu, ka Ministru prezidents sniegtu sabiedrībai atskaiti par savas valdības darbu iepriekšējā gadā. Solīt viņš to solīja, bet līdz šim konkrētas darba analīzes vietā dzirdam vienīgi nepārtrauktu lielīšanos par kaut kādiem milzīgiem panākumiem visās jomās. Saprotams, ka tie ir gūti it kā tieši Šķēles viedās gudrības dēļ. Arī jaunajā valdības deklarācijā mēs neatradīsim gandrīz neko par to, kā valdība vērtē dzīves apstākļu pasliktināšanos vairumam savas valsts iedzīvotāju, kā vērtējams nemitīgais bezdarba pieaugums, komunālo maksājumu un pirmās nepieciešamības preču cenu pieaugums, cik lietderīga valstij ir izglītības līmeņa pazemināšanās, noziedzības palielināšanās, un tā tālāk. Ir redzams, ka Šķēle faktiski ir ļoti emocionāls un pat haotisks cilvēks. Viņš ir atbildīgs par to haosu, kas šobrīd Latvijā ir izveidojies. Bet nu viņam atkal piedāvā un dod iespēju pārvaldīt šo haosu. Tas ir acīmredzot tāpat, kā iecelt piromānu par ugunsdzēsēju ģenerāli. Jā, tagad izveidots jauns valdības sastāvs. To veidojis, protams, tas pats Šķēle. Valdībā redzami, protams, praktiski tie paši ministri - un no tām pašām valdošajām partijām. Bet kas gan kvalitatīvi ir mainījies otrajā Šķēles valdībā, salīdzinot ar pirmo valdību? Nekādi nav saprotams, kam bija vajadzīga visa šī uzbāzīgā jezga ar portfeļu dalīšanu partiju starpā, ko tik veiksmīgi uzkurināja faktiski arī pats Šķēle. Rezultātā mēs vienkārši varam prognozēt - spriežot pēc tā sastāva, kas mums ir iesniegts apspriešanai, - ka Šķēles valdība būs nestabila un nekādu pozitīvu rezultātu tās darbam nebūs, jo tie paši cilvēki strādās tajos pašos atbildīgajos posteņos. Mēs redzam vienu pēc otra šos uzvārdus. Pakavēsimies pie tiem. Guntars Krasts - ekonomikas ministrs, par kuru neviens nevarēs pateikt, ko viņš ir labu vai sliktu izdarījis. Viņš vienkārši neko nav izdarījis (neskaitot dažu semināru organizēšanu, ko izdarīt varētu uzticēt droši vien arī lietvedībā strādājošām sekretārēm). Nopietnu investīciju nav, un nekāda reāla uzlabojuma nav, un nav arī gaidāms, ka šīs investīcijas plūdīs tagad, šajā gadā. Vladimirs Makarovs - sociālo lietu ministrs. Cilvēks, par kuru acīmredzot neviens Latvijā neaizliks labu vārdu. Vismaz grūti būs tādus sastapt. Andrejs Krastiņš - aizsardzības ministrs. Domāju, ka mēs vēl ļoti daudz dzirdēsim un presē lasīsim par visām tām bezjēdzībām, kas Latvijas armijā ir un kas diemžēl turpinās. Mēs lasīsim par to, ka joprojām nav aizsardzības plāna, ka joprojām nav citu nepieciešamo dokumentu, mobilizācijas plānu, un tā tālāk, un tā tālāk. Mēs redzam, ka ir pazudis no šā Ministru kabineta sastāva vienīgi Māris Grīnblats. Nelaimes putns. Pazudis acīmredzot pelnīti. Šķiet, arī pats Šķēle laikam uz viņu attiecinās tos vārdus, ko ir teicis presē, neminot uzvārdu, - ka no nevēlamiem ministriem, kas slikti strādājuši, jau nu būs jāatbrīvojas. Kā es saprotu, Tautas kustības "Latvijai" pieprasījumi par Grīnblata demisiju ir beidzot stājušies spēkā. Bet kāpēc tad vajadzēja visu to saistīt ar pašas valdības demisiju? Vienkāršāk būtu bijis jau tad, kad mēs izvirzījām šo jautājumu par Grīnblata atcelšanu no amata, godīgi pateikt: "Jā, tas cilvēks nav spējīgs vadīt ministriju. Viņam no Izglītības ministrijas ir jāaiziet." Tā būtu bijis godīgi pret visiem. Vienīgais labums no visa tā, kas tagad ir, ir tas, ka sabiedrībai tika sniegta, kā jau es teicu, bezmaksas izklaide, vērojot šķietami ļoti nopietnus mūsu valsts politiķus plēšamies par ministru amatiem. Kādus tik paziņojumus šajā sakarā mēs nedzirdējām no dažādu partiju, ļoti nopietnu partiju pārstāvjiem! Cik cienīgi, piemēram, "Latvijas ceļš" paziņoja, ka neparko neļaus atstādināt no amata, piemēram, Birkavu! Ar kādu patosu frakcija "Tēvzemei un Brīvībai" izvirzīja ultimātu - vai nu Krasts un Rasnačs, vai arī aiziešana opozīcijā! Kā "Saimnieks" apelēja pie labākajām Šķēles jūtām, līdz pat šodienai, līdz pat šodienas pēcpusdienai, ka jādod "Saimniekam" amati, gandrīz vai tikai tāpēc, ka "Saimnieks" pirmais apliecināja uzticību Šķēlem! Un kur tad vēl tā sauktās mazās frakcijas ar savu vārdos pausto pieticību, bet reāli neremdināmo kāri pēc amatiem! Nebija skaidrs - četrus, piecus vai vairāk... varbūt visus amatus vajag atdot mazām frakcijām. Visa šī epopeja ar jaunās, bet patiesībā vecās Šķēles valdības atkārtotu sastādīšanu varētu noderēt arī kā zināma veida scenārijs kādai politiskai komēdijai. Diemžēl tā ir šodienas valsts varas realitāte. Tāda šodien ir tā sauktā Latvijas politiskā biznesa elite. Visa šā jandāliņa laikā nekas nebija dzirdams par to, kā "jaunā" (pēdiņās) valdība domā risināt valstī samilzušās problēmas, kas būs prioritāras tās darbā, kādas kļūdas izanalizējusi iepriekšējā posma darbībā un kam pievērsīs nopietnāku uzmanību, un kur liks jaunus akcentus. Par to nerunāja. Runāja tikai par "krēsliem", nevis par to, kā uzlabot cilvēku dzīves apstākļus, palielināt algas, pensijas, stiprināt drošību. Ir redzams, ka nedz Ministru prezidentu Šķēli, nedz Valsts prezidentu Ulmani, nedz valdošās partijas neinteresē cilvēku intereses. Nav jau laika ar tādiem sīkumiem nodarboties. Svarīgāk ir runāt aiz slēgtām durvīm, nelaižot klāt presi, un, nesniedzot pēc tam nekādas intervijas (tā sakot, nav komentāru, kā teica Grīnblats), neko par to neteikt. Skumji. Tagad gan pēkšņi atkal Valsts prezidents Ulmanis devīgi bārsta dzejiskus salīdzinājumus par ābeļdārziem, kuru kopšanai prasmīgais dārznieks izgriež ābelēs vecos zarus un nevajadzīgos dzinumus. Nu ļoti skaisti! Varbūt pie viena Ulmanis varētu pastāstīt mums arī par to, kā ābeļdārzos tiek iznīcināti kaitēkļi, nezāles. Ir taču tik patīkami izlikties veicam kaut kādas reformas, par kaut ko ļoti rūpējamies - ja ne citur, tad vismaz ābeļdārzā, vai ne? Manuprāt, vietā ir cits salīdzinājums. Šķēle faktiski ar savu izvairīšanos no atbildības, tad, kad gada sākumā bijā jāsāk nopietni strādāt pie budžeta un pārējā, uztaisīdams visu šo jandāliņu ar valdības demisiju un tā mierīgi "aizlaizdamies" prom no atbildības par to, kā ievirzīt valsts attīstību šajā posmā, vairāk atgādina tādu vistuzagli, kas, ar nozagtu vistu padusē, ir tumsā slepus aizlavījies prom no vistu kūts, bet ko pēc kāda laika vistu kūts sargs tik un tā atkal atļauj ielaist atpakaļ šajā pašā vistu kūtī un kas tad nu var pilnā mutē apgalvot: "Es esmu atgriezies ar vienu domu - sargāt vistas!" Tas ir tāpat kā lapsu likt par zosu saimes sargu. Frakcija "Latvijai" uzskata, ka nav vajadzīga Latvijai šāda valdība un šāds Ministru prezidents. Tā neko nav devusi cilvēkiem līdz šim un neko nedos arī turpmāk. Tie cilvēki, kas uzskata, ka tikai Šķēlem ir jākļūst par Ministru prezidentu, nevis Ministru prezidentam jānāk, kā atbildīgai personai pārstāvot konkrētu politisku partiju, konkrētu politisku spēku, un nesot konkrēti tās priekšā politisku atbildību, - tie cilvēki, kas uzskata, ka tieši Šķēle ir tas, kuram jākļūst atkal par premjeru, faktiski ir līdzīgi tiem, kas tuksnesī redz mirāžu, proti, aku, kaut gan patiesībā tur akas nemaz nav. Šķēles iecere - likt Saeimai balsot par valdību, kura, kā mēs redzējām šorīt no rīta, izveidota tikai daļēji: tagad nav finansu ministra portfeļa, ko, kā viņš saka, viņš pildīšot pats. Tātad nav skaidrs, kādas šajā valdībā būs atbildīgās personas konkrēti šajā - finansu - jomā, kas ir viena no svarīgākajām. Ja gribam pildīt pašu pieņemto budžetu, tad tas tomēr rāda, ka valdība tādā sastāvā, kādu mums liek tagad priekšā apstiprināšanai, nav strādātspējīga. Tad jau drīzāk varbūt vajadzēja partijām iet citu ceļu - sastādīt valdību, tos "krēslus" sadalīt savā starpā, atstājot tukšu kādu citu "krēslu" - Ministru prezidenta "krēslu". Tas būtu kāds jauns piegājiens, un tad varētu vēl kādu pusgadu strīdēties, kurš tad būs Ministru prezidents. Bet... nu labi! Un mūsu uzskats ir - balsot "pret" šo valdību, un izeju no situācijas mēs redzam Saeimas ārkārtas vēlēšanās. Bet lai līdz tam visas Saeimā pārstāvētās partijas izveido pagaidu valdību. Taču acīmredzot partijas, kas veido šo valdību, šodien ir vienojušās par to, ka labāk atkal pavilks kādu laiciņu līdz nākamajai demisijai. Lai nu kā tur būtu ar valsts un tautas interesēm, kaut tikai pašiem ir "krēsli". Un Šķēli un viņa valdību apstiprinās. Bet Tautas kustība "Latvijai" balsos "pret".".
- 1997_02_13-seq34 language "lv".
- 1997_02_13-seq34 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q822919.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q211.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q872.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q3899540.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q511905.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q11989566.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q2021893.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q523755.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q16351278.
- 1997_02_13-seq34 mentions Q16356212.