Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_12_12-seq343> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1996_12_12-seq343 type Speech.
- 1996_12_12-seq343 number "343".
- 1996_12_12-seq343 date "1996-12-12".
- 1996_12_12-seq343 isPartOf 1996_12_12.
- 1996_12_12-seq343 spokenAs 29.
- 1996_12_12-seq343 spokenText "Godājamie deputāti! Pēdējā laikā daudz tiek sabiedrībā Latvijā runāts par partiju dažnedažādāko šķelšanos, kāda notiek. Īstenībā tā ir nedaudz neprecīza jautājuma nostādne, jo partiju šķelšanās Latvijā nav bijusi jau pēdējos trīs vai četrus gadus. Pēdējā zināmā politisko organizāciju šķelšanās bija tad, kad no LTF atšķēlās virkne nodaļu, izveidojot apvienību "Tēvzeme", un kad no LNNK pirms vairākiem gadiem atšķēlās dažas nodaļas, izveidojot citu partiju, Oļģerts Dzenītis toreiz figurēja, un tā tālāk. Tāpēc jārunā ir par citu parādību, kas 5. Saeimā un tagad arī 6. Saeimā ir ieviesusies, un tā ir tā saucamā deputātu staigāšana no frakcijas uz frakciju vai arī kļūšana par neatkarīgajiem deputātiem. (Starpsauciens no zāles: "Tu jau pats staigāji 5. Saeimā!") Galvenais cēlonis šeit ir likumdošanas nepilnība. Joprojām Saeimas kārtības rullī nav iestrādāta norma, kas paredz, ka gadījumos, kad deputāts izstājas no frakcijas vai tiek no tās izslēgts, viņš zaudē deputāta mandātu un viņa vietu ieņem nākamais no partijas kandidātu saraksta. Iemesli, kāpēc deputāti pametuši frakcijas vai tikuši no tām izslēgti, ir bijuši vismaz trīs. Viens no tiem ir, piemēram, ideoloģiski programmatiskas domstarpības. Šajā sakarā Kostanda, Zīgerists un Kušnere atstāja LNNK 5. Saeimā. Kā piemēru varu minēt arī Aivara Kreitusa un Ilgas Kreituses izstāšanos no DPS 6. Saeimā, Ādamsons aizgāja no "Latvijas ceļa". Šī parādība ir skārusi visas partijas, un es runāju gan par 5. Saeimu, gan par 6. Saeimu. Otrais cēlonis jeb iemesls ir bijis centiens sekmēt savu politisko karjeru. Kārlis Leiškalns tādā sakarā pārgāja no Demokrātiskās Centra partijas uz "Latvijas ceļu", Olga Dreģe - no DCP uz LNNK 5. Saeimā, "Tautai un taisnībai" izveidojās no frakcijas "Latvijai" aizgājušajiem deputātiem un pievienojās valdošajai koalīcijai. Un trešais iemesls ir, piemēram, arī personīgas nesaskaņas, kas ir bijušas atsevišķiem deputātiem ar savu frakciju. Piemēram, Saulītim ar KDS 5. Saeimā un tā tālāk. (No zāles deputāts A. Saulītis: "Paldies Odisej!") Droši vien var līdztekus šiem trim galvenajiem iemesliem minētajiem noteikti atrast arī vēl citus. Kāds ir pamatojums - kāpēc likumdošanā būtu jāizdara izmaiņas, lai nepieļautu deputātu staigāšanu? To, es domāju, ļoti skaidri saprot gan cilvēki, mūsu vēlētāji, gan īstenībā saprot arī pašas partijas. Pirmkārt, tas pamatojums ir šāds. Vēlēšanas notiek pēc proporcionālas vēlēšanu sistēmas, proti, vēlētāji balso par partiju sarakstiem, nevis par katru individuālu cilvēku atsevišķā apgabalā. Tādējādi par deputāta darbību ir atbildīga partija. Partiju spēku samērs Saeimā atspoguļo sabiedrības noskaņojumu vēlēšanu brīdī, un šī deputātu staigāšana izjauc to politisko līdzsvaru, spēku samēru parlamentā, līdz ar to tiek ignorēta arī vēlētāju griba. Otrs pamatojuma aspekts ir sekojošs. Mums visiem kopīgi, visām politiskajām partijām kopīgi jācenšas mazināt politisko sadrumstalotību, un to, ka šis mērķis ir aktuāls, droši vien saprot tomēr lielākā daļa politiķu, un svarīgi ir panākt, lai Latvijā izveidotos trīs, četras, nu, varbūt piecas lielas, ietekmīgas partijas. Bet arī tas neatrisinās problēmu, nelikvidēs politiskās sadrumstalošanās procesu parlamentā, ja netiks izdarītas šīs frakcijas "Latvijai" piedāvātās izmaiņas Saeimas kārtības rullī. Proti, pat tad, ja Saeimā ienāks tikai kādas četras lielas partijas (un tieši to mēs visi gribam panākt) un būs, pieņemsim, 25 deputāti katrā, tad, neizdarot likumdošanā izmaiņas, ko frakcija "Latvijai" piedāvā, atkal atkārtosies tas pats, kas 5. un 6. Saeimā ir bijis. Jā, valstī tiešām būs tikai četras lielas partijas, bet parlamentā ievēlēto četru frakciju vietā īsā laikā izveidosies, piemēram, kādi 12 grupējumi, varbūt vairāk. Un plus vēl neatkarīgie deputāti. Un tas faktiski apdraudēs Saeimas darbu, padarīs neiespējamu stabilas valdības veidošanu atkal. Es domāju, ka tas atkal diskreditēs un apdraudēs demokrātiju un valsts parlamentāro iekārtu. Un atkal un atkal sāks parādīties runas par to, ka, lūk, šī vēlēšanu sistēma pēc partiju listēm esot slikta, ka, lūk, vajagot pāriet uz citu vēlēšanu sistēmu, apgabalus ieviest vai vēl kaut kā, vispār 100 apgabalus vai 50 apgabalus, un tamlīdzīgi. Bet šis ir elementārs atrisinājums - pilnveidot šo vēlēšanu sistēmu pēc partiju listēm, kāda mums ir, un vienkārši novērst iespējas šīm ievēlēto partiju frakcijām sadrumstaloties pēc tam Saeimā. Tas ir loģiski un normāli, lai sekmētu demokrātijas attīstību. Likumam nav atpakaļejoša spēka, un par to nav jāuztraucas tiem, kas to ir darījuši līdz šim brīdim. Es aicinu balsot par šā mūsu priekšlikuma nodošanu komisijām.".
- 1996_12_12-seq343 language "lv".
- 1996_12_12-seq343 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q822919.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q211.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q6454285.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q29425772.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q1807095.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q4240044.
- 1996_12_12-seq343 mentions Q4167992.