Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_12_04-seq82> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1996_12_04-seq82 type Speech.
- 1996_12_04-seq82 number "82".
- 1996_12_04-seq82 date "1996-12-04".
- 1996_12_04-seq82 isPartOf 1996_12_04.
- 1996_12_04-seq82 spokenAs 46.
- 1996_12_04-seq82 spokenText "Godātie kolēģi Saeimā un cienījamais sēdes vadītāj! Es šajā gadījumā runāšu kā Kristīgo demokrātu savienības partijas biedrs un kā Zemnieku savienības un Kristīgo demokrātu savienības frakcijas deputāts. (Starpsauciens: "Kā studentu pārstāvis!") Es gribu piekrist Počas kundzei vienā jautājumā. Proti, šis jautājums par regresīvu nodokļa likmi, kura šobrīd tiek noteikta ar Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likumu, ir tiešām, Počas kundze, filozofisks jautājums, tāpēc ka līdz pat šai dienai neviens nodokļu maksātājs nav uzrādījis gada ienākumus, kuri pārsniegtu 60 000 latu. Tātad faktiski mūsu valstī līdz šim nav bijis neviena maksātāja, kurš būtu izmantojis šos atvieglojumus, kādus viņiem Nodokļu likums paredz. Līdz ar to tas ir tiešām vairāk filozofiskas, nevis praktiskas dabas jautājums, jo, no statistikas datiem vadoties, neviens nepelna gadā vairāk par 60 000 latu. Lai gan manas acis redz kaut ko citu. Manas acis redz cilvēkus, kuru ienākumi pat stipri pārsniedz šos 60 000 latu gadā. Es redzu uz ceļiem un uz ielām automašīnas, kuras ir dārgākas nekā šī gada ienākumu summa. Es redzu greznas savrupmājas, kuras maksā četrkārt un pieckārt vairāk nekā šī viena gada ienākuma summa. Es, godīgi sakot, neticu... es neticu tam, ka Latvijā nav neviena cilvēka, kurš pelnītu vairāk par 60 000 latu gadā. Bet nav neviena tāda nodokļu maksātāja! Bet tās jau ir atšķirīgas lietas. Nav neviena tāda nodokļu maksātāja... nav neviena cilvēka, kas pelnītu vairāk par 60 000 latu. Viens no šiem mērķiem, kas ir šai regresīvajai nodokļu likmei, ir, lūk, stimulēt tos nemaksātājus uzrādīt savus īstos ienākumus un tad saņemt par to zināmu atvieglojumu, proti, no ienākumiem, kas pārsniedz 60 000 latus, maksāt nodokli ar zemāku likmi, proti, 10% likmi. Vai zināt, kas tas ir no valsts politikas viedokļa? Tā ir "koķetēšana", "koķetērija" ar nodokļu nemaksātājiem. Nodokļu nemaksāšana mūsu valstī ir sodāma lieta. Nevis ir ar nodokļu atlaidēm jāstimulē, lai kādi cilvēki uzrādītu savus patiesos ienākumus, bet ir jāsoda atbilstoši likumam tie cilvēki, kuri neuzrāda šos ienākumus. Otra lieta, ko ir domāts veicināt ar regresīvu nodokļa likmi. Bagātie cilvēki ir tie, kuri visvairāk var atļauties ieguldīt naudu tautsaimniecībā, kuriem mazāka proporcija no ienākumiem aiziet patēriņam un kuri vairāk var uzkrāt līdzekļus, lai tos ieguldītu pēc tam tautsaimniecībā. Godīgi sakot, uzkrāšanu vien pienācīgi labi veicina arī proporcionāla nodokļu likme. Es atbalstu proporcionālu iedzīvotāju ienākuma nodokli, jo tik un tā cilvēkiem ar lieliem ienākumiem ir diezgan liels stimuls uzkrāt līdzekļus un ieguldīt tos mūsu tautsaimniecībā. Es arī aizstāvu proporcionālu nodokļu likmi, jo raugos no tā viedokļa, ka proporcionālu nodokli ir daudz vienkāršāk administrēt. Ir viena likme, nav dažādu likmju. Un, ja ir viena likme, tad... Ir vienkāršāk administrējams tāds nodoklis, kuram ir tikai viena likme, kuru proporcionāli piemēro visiem maksātājiem neatkarīgi no viņu ienākumiem. Es vienmēr esmu aizstāvējis - arī tīri filozofiski - vienkāršu, no administrēšanas viedokļa maksimāli vienkāršotu nodokļu sistēmu. Un trešais, ko es gribu šajā sakarā sacīt. Pašreiz regresīvā nodokļu likme, kura ir saglabāta Latvijā un kuru 5. Saeimas laikā "Latvijas ceļš" ierosināja vienlaicīgi ar šo nodokļu paketi, ir pilnīgs anahronisms. Latvija ir vienīgā valsts (vēl tādas ir arī Kaimanu salas), kurā pastāv regresīvs iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Tad, kad man iznāk runāt ar teorētiķiem, ar profesoriem, ar ekonomikas profesoriem no ārzemēm un kad man viņiem ir jāsaka, ka mūsu valstī ir regresīvs iedzīvotāju ienākuma nodoklis, viņi saka: "Zini, uzliec šito uz papīra un atsūti man ar vēstuli, to es ielikšu savā teorijas grāmatā iekšā, jo man līdz šim nebija neviena piemēra, ka kaut kur pasaulē iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir regresīvs." No Kristīgo demokrātu savienības viedokļa, es aizstāvu proporcionālas nodokļu likmes priekšrocības. Tā joprojām stimulē uzkrāt līdzekļus, ieguldīt tos tautsaimniecībā, tā ir vienkāršāk administrējama, un tā ir taisnīgāka, jo visi maksā no saviem ienākumiem vienādu nodokļa daļu. Tāpēc es lūdzu jūs atbalstīt Jura Dobeļa priekšlikumu. Paldies par uzmanību.".
- 1996_12_04-seq82 language "lv".
- 1996_12_04-seq82 speaker Maris_Vitols-1972.
- 1996_12_04-seq82 mentions Q822919.
- 1996_12_04-seq82 mentions Q211.
- 1996_12_04-seq82 mentions Q1807079.
- 1996_12_04-seq82 mentions Q4803907.