Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_12_04-seq78> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 1996_12_04-seq78 type Speech.
- 1996_12_04-seq78 number "78".
- 1996_12_04-seq78 date "1996-12-04".
- 1996_12_04-seq78 isPartOf 1996_12_04.
- 1996_12_04-seq78 spokenAs 29.
- 1996_12_04-seq78 spokenText "Godāto sēdes vadītāj! Godātie kolēģi deputāti! Deputāta Dobeļa priekšlikums neapšaubāmi ir solis pareizā virzienā no šodienas absolūti absurdās situācijas, kad tie cilvēki, kam ir lielākas algas, praktiski nemaksā ienākuma nodokli. Dobeļa kungs piedāvā šo nodokļa likmi izlīdzināt. Bet attiecībā uz šo pašu panta daļu ir iesniegts arī Tautas kustības "Latvijai" priekšlikums, kurš paredz noteikt šo progresīvo ienākuma nodokļa likmi, kā tas ir daudzās civilizētās valstīs. Proti, mūsu priekšlikums ir tāds, ka tad, ja ienākumi ir līdz 6 tūkstošiem latu gadā, šai ienākuma nodokļa likmei ir jābūt 25% (tāpat kā līdz šim; protams, piemērojot šo neapliekamo minimumu sākumā), bet no summas, kas pārsniedz šos 6 tūkstošus latu gadā, ienākuma nodokļa likmei ir jābūt 35%. Tas saskan ar Tautas kustības "Latvijai" programmatisko pamatprincipu "Labklājību - visiem, nevis tikai šaurai ekonomiskai elitei!" Šis priekšlikums ir iesniegts, konsekventi sekojot šim principam. Mēs noteikti iestājamies par nepieciešamību Latvijā veidot tirgus ekonomikas attiecības, bet, veidojot šādas attiecības, mēs nedrīkstam izveidot plēsonīgu un necilvēcīgu galējā liberālisma sabiedrību, kas nerēķinās ar līdzcilvēku, kurš viena vai otra iemesla dēļ šodien ir vājāks. Nedrīkst šos cilvēkus nostādīt aiz iztikas minimuma robežas un galējā nabadzībā un bezcerībā. Mēs uzskatām un esam pārliecināti, ka tautas izdzīvošanai un attīstībai ir svarīgs katrs cilvēks, nevis tikai tie, kuri šobrīd ir bagāti un paši spēj nopelnīt. Mēs esam pārliecināti par to, ka mums ir jāveido sociāli atbildīga tirgus saimniecība, kas palīdz katram spert šos sākotnējos soļus pāri šim galējās nabadzības un bezcerības līmenim, ārā no šīs galējās nabadzības un bezcerības. Mums ir nepieņemami valdības priekšlikumi, jo valdība budžeta veidošanas procesa sākumā bija paredzējusi vispār atcelt neapliekamo minimumu par apgādājamajiem... tagad runā par neapliekamā minimuma samazināšanu, ja jau reiz mēs viņiem dodam tādas tiesības... Tiek samazināti bērna kopšanas pabalsti. Tātad bezdeficīta budžets faktiski tiek veidots uz tautas trūcīgās daļas rēķina. Mums tas nevar būt pieņemams. Nav un nevar būt pieņemams. Šis mūsu priekšlikums šajā punktā parāda alternatīvu, pilnīgi konkrētu līdzekļu avotu, kur šos līdzekļus var iegūt konkrētā un civilizētā veidā. Protams, tiem, kas atbalsta šo bagāto cilvēku saujiņu, kas nav tautas vairākums, - tiem, protams, nebūs izdevīga šādu progresīvu nodokļu režīma noteikšana. Tautas kustībai "Latvijai" nekad nav bijusi un nevar būt pieņemama īpašuma attiecību un pērkamības absolutizācija, lai cik tas vienam otram šajā zālē nepatiktu. Ir lietas, ko var pirkt un pārdot, bet ir lietas - tādas kā morāle, tikumība, cilvēciskums, sirdsapziņa, līdzcietība -, ko nevar ne pirkt, ne pārdot. Tautas kustība "Latvijai" ir par kristīgu, sociāli konservatīvu valsts politiku, par sociālu tirgus ekonomiku. Valstij ir jāuzņemas atbildība par galējā nabadzībā un bezcerībā dzīvojošajiem cilvēkiem, un valstij ir jāuzņemas atbildība par mūsu valsts traģiskajām demogrāfijas tendencēm, un šeit ir parādīts pilnīgi konkrēts veids, kā valsts to var izdarīt. Tiem cilvēkiem, kam ir šī laime šodien būt bagātākiem, ir jāuzņemas līdzatbildība par tiem cilvēkiem, kas šobrīd nav tādi, un šāda prakse ir plaši izplatīta daudzās valstīs, un var pat runāt par to, ka šī ienākuma nodokļu likme varētu būt pat 90% no ienākumiem. Vienalga, arī šāda likme, sākot no noteikta ienākumu "sliekšņa", kas Latvijā, protams, nav reāli... vienalga, šāda likme var būt stimulējoša, tā, protams, ir mazāk stimulējoša nekā mazāka likme, bet šī likme var būt tomēr pietiekami stimulējoša, ka arī cilvēks, kuram paliek pašam 10% no saviem nopelnītajiem ienākumiem virs kādas summas, teiksim, 10 vai 50 miljoni gada laikā, - ka arī viņš tomēr būs ieinteresēts strādāt, jo tā summa, kas viņam paliek, arī ir pietiekami liela un dod viņam šo stimulu strādāt. Bet šobrīd, protams, nav runa par šādām summām, šobrīd ir runa par vienu pilnīgi konkrētu priekšlikumu - sākot no 6 tūkstošiem latu, noteikt par desmit procentiem lielāku nodokļa likmi, tas ir, 35%. Un tas sasaucas arī ar to situāciju, kāda Latvijā bija pirms vairākiem gadiem, kad bija šis "slieksnis" - 4 tūkstoši latu. Un mēs ņemam vērā, ka šeit ir bijusi šī inflācija. Protams, par šiem konkrētajiem skaitļiem var strīdēties, bet ir svarīgs pats princips, ka mēs veidojam šo progresīvo ienākuma nodokļa likmi. Es saprotu to, ka ir jāizdara arī vēl virkne papildu pasākumu, lai novērstu šīs progresīvās ienākuma nodokļa likmes negatīvo darbību, un mazajiem uzņēmējiem... ir jādod iespējas šiem mazajiem uzņēmējiem maksāt šo uzņēmumu ienākuma nodokli... Mūsu priekšlikums galīgi nav iecerēts kā vēršanās pret šiem cilvēkiem, bet tas ir šis princips, ka tautas vairākuma interesēs ir noteikt šo progresīvo ienākuma nodokli. Un tas galējais liberālisms patiesībā ir izdevīgs tiem cilvēkiem, kas šobrīd ir sagrābušies vienā vai otrā veidā lielos īpašumus; šī galēji liberālā politika ļauj šiem cilvēkiem tālāk šos īpašumus vieglāk apsaimniekot un tālāk gūt no tiem papildu peļņu. Tā bija vispirms šī padomju okupācijas laika ekonomiskā elite, kas toreiz pārvaldīja sabiedrībai kopīgi piederošo īpašumu un baudīja uz tautas pazemošanas rēķina dažādas iedibinātās privilēģijas, un šī ekonomiskā elite neatkarības atjaunošanas laikā netika nošķirta no šā īpašuma pārvaldīšanas, un viņa tagad ir lielā mērā sagrābusi šo īpašumu savās rokās (nu, protams, ne jau viena pati, bet kopā ar dažādiem veikliem līdzskrējējiem). Tāpēc šo lielkapitāla interešu atbalsts Latvijā šodien ir amorāls tik krasā mērā, kā tas... kā to šobrīd veido valdība un to atbalstošā valdošā koalīcija. Tātad attiecībā uz 15. panta trešo daļu es aicinu atbalstīt frakcijas "Latvijai" priekšlikumu, un man būtu lūgums attiecībā uz priekšlikumu sakārtošanu pieiet šim jautājumam pēc būtības un balsot par frakcijas "Latvijai" priekšlikumu, kurš pēc būtības ir radikālāks par deputāta Dobeļa priekšlikumu, pirms deputāta Dobeļa priekšlikuma. Tātad aicinu pieiet šim jautājumam pēc būtības, jo es domāju, ka katrs piekritīs, ka frakcijas "Latvijai" priekšlikums ir radikālāks un ka vispirms vajadzētu izšķirties par šīs radikālās normas pieņemšanu vai nepieņemšanu (es ceru, ka jūs izšķirsities par tās pieņemšanu), un pēc tam, ja šis priekšlikums netiktu pieņemts, balsot deputāta Dobeļa priekšlikumu. Paldies.".
- 1996_12_04-seq78 language "lv".
- 1996_12_04-seq78 speaker Karlis_Cerans-1965.
- 1996_12_04-seq78 mentions Q211.