Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_11_28-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 27 of
27
with 100 items per page.
- 1996_11_28-seq2 type Speech.
- 1996_11_28-seq2 number "2".
- 1996_11_28-seq2 date "1996-11-28".
- 1996_11_28-seq2 isPartOf 1996_11_28.
- 1996_11_28-seq2 spokenAs 15.
- 1996_11_28-seq2 spokenText "Godājamais priekšsēdētāja kungs! Cienījamie kolēģi! Dāmas un kungi! Pēc divām šeit pavadītajām dienām man ir tiesības daudzus no jums uzrunāt tā: "Dārgie draugi!" Atļaujiet vispirms Uzbekistānas Republikas prezidenta, parlamenta un valdības vārdā jums un jūsu personā visai latviešu tautai no visas sirds novēlēt mieru, labklājību, plašu raženu sadarbību ar visām tautām un valstīm. (Aplausi.) Atļaujiet arī sirsnīgi pateikties par uzaicinājumu Uzbekistānas parlamenta delegācijai apmeklēt jūsu skaisto zemi un teikt runu tik reprezentablā sēdē. Mēs esam pārliecināti, ka vizītes gaitā paredzētās tikšanās un sarunas kalpos mūsu valstu un tautu saprašanās un sadarbības tālākai padziļināšanai. Uzbekistānas parlamenta delegācijas vizīte jūsu brīnišķīgajā zemē notiek ievērojamā laikā. Burtiski pirms dažām dienām, 18. novembrī, Latvijas tauta svinīgi atzīmēja nacionālos svētkus - Latvijas Republikas proklamēšanas dienu. Atļaujiet, pievienojoties iepriekš izteiktajiem oficiālajiem apsveikumiem, man personiski no visas sirds novēlēt mūsu latviešu draugiem laimi un panākumus jaunās neatkarīgās un plaukstošās valsts celtniecībā. (Aplausi.) Mūsu vizīte draudzīgajā Latvijas Republikā notiek Uzbekistānas tautai ārkārtīgi nozīmīgā laikā. Nesen, 1. septembrī, mēs plašas starptautiskās atzinības atmosfērā atzīmējām Uzbekistānas Republikas neatkarības piekto gadadienu, bet drīz - 8. decembrī - svinēsim ceturto gadadienu, kopš pieņemta Konstitūcija, uz kuras balstās viss mūsu darbs demokrātiskas tiesiskas valsts un pilsoniskas sabiedrības celtniecībā, pāreja uz sociāli orientētu daudzveidīgu ekonomiku un tirgus attiecībām, līdztiesīga un savstarpēji izdevīga sadarbība ar citām valstīm un centieni integrēties pasaules asociācijā. Vienlaikus ar šiem svarīgajiem datumiem mūsu valsts un tautas dzīvē republikā un saskaņā ar UNESCO lēmumiem - visā pasaulē plaši tika atzīmēta izcilā viduslaiku reformatora, valstsvīra un karavadoņa Amira Temura 660. dzimšanas diena. Pievēršanās izcilo senču nezūdošajam mantojumam un tautas daudzu gadsimtu vēsturei veicina dižās pagātnes, tagadnes un nākotnes kontinuitāti, vēl un vēlreiz pārliecina, ka neatkarība, labas kaimiņattiecības un sadarbība ir tautas lielākās politiskās, ekonomiskās un garīgās vērtības, kas nodrošina valstij uzplaukumu, bet tās pilsoņiem - labklājību un pienācīgu dzīvi. Uz šiem vēsturē pārbaudītajiem principiem mēs pamatojamies savās attiecībās gan ar Latvijas Republiku, gan ar citām valstīm un pasaules asociācijas tautām. Ar dziļu gandarījumu gribu atzīmēt, ka Uzbekistānas Republikas un Latvijas Republikas sadarbība balstās uz stingriem pamatiem un tai ir jau dziļas saknes. Tagadējā parlamentāriešu tikšanās ir gan tiešs turpinājums Uzbekistānas Republikas prezidenta Islama Karimova vizītei Latvijā 1995. gada jūnijā un Latvijas Republikas prezidenta Gunta Ulmaņa vizītei šā gada maijā, gan arī šo vizīšu sekas. Augstākā līmeņa sarunu un mūsu valstu vadītāju parakstīto kopīgo dokumentu rezultātā tika ielikti pamati mūsu valstu un tautu draudzībai un sadarbībai, kas tagad intensīvi attīstās un iegūst jaunu saturu. Savu ieguldījumu Latvijas un Uzbekistānas savstarpējās saprašanās, draudzības un sadarbības padziļināšanā dod arī mūsu valstu parlamentārieši. Uzbekistānas parlamenta deputāti un plaša sabiedrība ar dziļu gandarījumu ir uzņēmusi Latvijas Republikas Saeimas deputātu iniciatīvu izveidot Latvijas un Uzbekistānas attiecību attīstīšanas atbalsta grupu. Šajā aspektā savu šīsdienas vizīti Latvijas Republikā mēs lūdzam uzskatīt par praktisku apliecinājumu Uzbekistānas parlamentāriešu centieniem nodibināt ciešākus kontaktus ar latviešu draugiem un kolēģiem un, izmantojot personiskos kontaktus un detalizētāk iepazīstoties ar situāciju, vienoties par efektīvas sadarbības formām un virzieniem. Par mūsu valstu un tautu labās gribas reālu apliecinājumu kļuva tas, ka augstākajā līmenī Rīgā tika parakstīts Uzbekistānas Republikas un Latvijas Republikas draudzības un sadarbības līgums un Taškentā - Deklarācija par Uzbekistānas Republikas un Latvijas Republikas sadarbības tālāku attīstību un paplašināšanu, kā arī vairāki kopīgi dokumenti par sadarbību vieglajā rūpniecībā, transporta un komunikāciju jomā, par investīciju savstarpēju veicināšanu un aizsardzību, par tiesisko palīdzību un citi. Kā zināms, Uzbekistānas un Latvijas sadarbībā svarīgu vietu ieņem jautājumi par komunikācijām, it īpaši par Baltijas ostu izmantošanu Vidusāzijas valstu ieiešanai Eiropā. Šobrīd, kad laiks mūs strauji tuvina divu gadsimtu un divu tūkstošgadu robežai, kad mūsu tautu, tāpat kā daudzu pasaules valstu likteņos notiek krasas pārmaiņas, neviļus rodas vēsturiskas analoģijas un paralēles. Pagātnē Austrumu un Rietumu tautu centieni pēc abpusēji izdevīgas sadarbības rada savu izpausmi Lielajā zīda ceļā, kurā Uzbekistānai bija viena no galvenajām lomām. Nav izslēgts, ka tagadnē un nākotnē mūsu valstīm jākļūst par jaunu starptautisko kontaktu un sadarbības maģistrāļu iniciatorēm un šo maģistrāļu loceklēm. Mēs varam iziet pasaules arēnā, un mums ir ko piedāvāt savstarpēji izdevīgai sadarbībai. Uzbekistāna katru gadu saražo aptuveni 1,5 miljonus tonnu kokvilnas šķiedras, pēc kuras ir liels pieprasījums pasaules tirgū, 5 miljonus tonnu savu īpašību ziņā unikālu augļu un dārzeņu, daudz zīdtauriņa kokonu, karakulādiņu un citas vērtīgas lauksaimniecības produkcijas. Republika ieņem ceturto vietu pasaulē zelta krājumu un septīto vietu - zelta ieguves ziņā. Mūsu zemes dzīles ir bagātas ar sudrabu, urānu, varu, cinku, molibdenu un citiem vērtīgiem un retzemju metāliem. Gāzes, ogļu, naftas un kondensāta krājumi ļauj ne tikai nodrošināt Uzbekistānas neatkarību kurināmā un enerģētikas ziņā, bet arī eksportēt enerģijas nesējus uz citām valstīm. Republikas dzīlēs uziets kopumā vairāk nekā 700 atradņu, kurās ir 95 dažādu veidu vērtīgas minerālu izejvielas. Pēc ārzemju ekspertu vērtējuma, to krājumi tiek lēsti 3 triljonu ASV dolāru vērtībā. Republikā darbojas spēcīgi rūpniecības uzņēmumi, kas pārstāv tādas svarīgas nozares kā metalurģija, radiotehnika, radioelektronika, ķīmija, mašīnbūve, aviobūve, vieglā un pārtikas rūpniecība un citas. Uzbekistānā ir attīstīts dzelzceļa un autoceļu tīkls, republikai ir tiešas aviosakaru līnijas. Modernas telekomunikācijas, to skaitā satelītsakari, Uzbekistānu saista ar vairāk nekā 30 pasaules valstīm. Mums ir milzīgi darbaspēka resursi, bagāts zinātniskais un intelektuālais potenciāls. Līdz ar neatkarības iegūšanu visas šīs milzīgās dabas un klimatiskās, resursu, ražošanas, zinātniski tehniskās, darba un intelektuālās iespējas tiek izmantotas tautas labā un kalpo valsts progresam un uzplaukumam. Pateicoties savas attīstības modelim, kura pamatā ir prezidenta I. Karimova izstrādātie pieci reformu principi, kas nosaka ekonomikas prioritāti pār politiku, paredz pārveidojumu likumdošanas bāzi, to posmsecīgu norisi valsts vadībā, sociālo atbalstu trūcīgajiem un cilvēku psiholoģisko adaptāciju tirgus apstākļiem, mums ir izdevies novērst ražošanas graujošu lejupslīdi un cilvēku dzīves līmeņa krasu pazemināšanos. Bet galvenais - nostiprināt visu iedzīvotāju ticību veicamo reformu auglīgajam raksturam, saglabāt politisko stabilitāti, pilsonisko mieru un starpnacionālo saskaņu sabiedrībā. Turklāt vēl tālu pavirzīties uz priekšu pa demokrātijas un tirgus pārveidojumu ceļu. Pietiek atzīmēt, ka šobrīd vairāk nekā 80 procenti saimniekojošo subjektu pārstāv ekonomikas nevalstisko sektoru, kurā nodarbināti 70 procenti visu darbinieku un kura īpatsvars pārsniedz divas trešdaļas no iekšējā bruto produkta, bet agrārajā sektorā - 95 procentus. Pakāpeniski tiek pārvarēta nacionālās valūtas inflācija, apgūti simtiem jaunu produkcijas veidu, strauji pieaug investīcijas, arī ārvalstu investīcijas, kuru summa sasniedz 2 miljardus dolāru gadā. Plaši attīstās republikas un ārvalstu partneru kopuzņēmumi, to skaits tuvojas trijiem tūkstošiem. To vidū ir tādas lielas un tehniskajā ziņā sarežģītas ražotnes kā Uzbekistānas un Dienvidkorejas vieglo automobiļu kopuzņēmums "UzDEU". Pirmās Uzbekistānā izlaistās mašīnu partijas jau droši iegājušas iekšējā un pasaules tirgū. Visi šie un citi kardinālie pārveidojumi politiskajā, sociālekonomiskajā un garīgajā sfērā tiek veikti uz stabila likumdošanas pamata, kuru ar aktīvu mērķtiecīgu darbību nodrošina Uzbekistānas Republikas augstākā likumdevēja institūcija - Olij Mažliss - parlaments. Atļaujiet pie tā pakavēties nedaudz sīkāk. Pašreizējais Uzbekistānas Republikas parlaments tika ievēlēts uz daudzpartiju alternatīva pamata 1994. gada decembrī, un tajā ir 250 deputātu. Atbilstoši politisko institūtu, ideoloģiju un viedokļu daudzveidības procesam, kas joprojām attīstās, parlamentā izveidotas trīs frakcijas pēc partijiskās piederības un viens deputātu bloks. Viss praktiskais likumdošanas darbs ir koncentrēts 12 komitejās. Nodibināts un arvien svarīgāku nozīmi valsts un sabiedrības dzīvē iegūst Olij Mažlisa Pilnvarotā institūts cilvēktiesību jautājumos. Patlaban Uzbekistānas teritorijā brīvi dzīvo un strādā vairāk nekā 120 tautu un tautību pārstāvji, to skaitā arī aptuveni tūkstotis latviešu. Bērni un jaunieši iegūst izglītību astoņās valodās. Daudzās valodās iznāk laikraksti, tiek sagatavoti televīzijas un radio raidījumi. Tiek īstenotas pilsoņu tiesības brīvi izraudzīties konfesiju - republikā darbojas 14 konfesiju reliģiskās apvienības. To, ka tiek respektētas ticīgo cilvēku jūtas neatkarīgi no viņu konfesionālās piederības, apliecina Maskavas un visas Krievijas patriarha Aleksija II nesenā vizīte republikā. Saskaņā ar Konstitūciju ir nošķirti varas atzari: likumdevēja vara, izpildvara un tiesu vara. Turklāt likums strikti nosaka to kompetenci, pilnvaras un atbildību. Republikā ir izveidojusies principiāli jauna politiskā sistēma, kas pamatojas uz politisko institūtu, ideoloģiju un viedokļu daudzveidību. Patlaban republikā darbojas četras politiskās partijas un sabiedriskā kustība, reģistrētas aptuveni 200 sabiedriskās apvienības, sabiedriskie fondi, veterānu, jaunatnes un sieviešu organizācijas, kurām ir svarīga nozīme valsts un sabiedrības jautājumu lemšanā. Mūsu tautas dzīvē arvien lielāku nozīmi iegūst pilsoņu pašpārvaldes institūcijas, vispirms mūsu tautai tradicionālā mahalli, kura patstāvīgi lemj daudzus labiekārtošanas, kaimiņattiecību un cilvēku audzināšanas jautājumus. Uzbekistānā konsekventi tiek ieturēts kurss uz tiesiskas valsts celtniecību. Tagad atšķirībā no administratīvi komandējošās sistēmas patvaļas un diktāta jebkuras institūcijas un jebkuras amatpersonas darbību - lai tas būtu parlamenta deputāts, Ministru kabineta loceklis, tiesnesis vai prokurors - reglamentē likums, kas precīzi nosaka ikviena kompetenci, pilnvaras un atbildības robežas. Pāreja uz demokrātisku, tiesisku valsti un pilsonisku sabiedrību ir vienlaikus kļuvusi par pāreju uz daudzveidīgu ekonomiku un tirgus attiecībām. Konsekventi realizējot likumus par īpašumu, par uzņēmumiem, par kooperāciju, par privatizāciju, par dehkansaimniecību, par saimnieciskajām biedrībām, par mazās un privātās uzņēmējdarbības stimulēšanu un citus likumus, Uzbekistānā likvidēts īpašuma valsts monopols, bet tirgus struktūras un tirgus attiecības ieguvušas dominējošu stāvokli un neatgriezenisku raksturu. Attīstās tā saucamā vidusšķira, pie kuras pieder cilvēki, kam ir nekustamais īpašums, vērtspapīri un citi īpašumi, kas dod ienākumus. Laika pārbaudi izturējusi republikā īstenotā spēcīgā sociālā politika. Tās labvēlīgo ietekmi izjūt, lai cik grūti tas nāktos, pensionāri, daudzbērnu ģimenes, studenti un citi sociālajā ziņā vājie iedzīvotāju slāņi. Spēkā esošie likumi par iedzīvotāju nodarbinātības nodrošināšanu, pensionāro nodrošināšanu un citiem vitāli svarīgiem jautājumiem ļāvuši vairumam iedzīvotāju adaptēties jaunajos tirgus apstākļos, pieņemt jaunās realitātes un uz šā pamata nodrošināt savu dzīves līmeni un savu ģimeņu labklājību. Iedvesmojošas pārmaiņas notiek kultūras, izglītības, zinātnes un mākslas sfērā. Atbrīvojusies no ideoloģiskā dogmatisma un žņaugiem, tauta restaurē savu patieso vēsturi un to savu dižo senču vārdus un darbus, kuri ir devuši milzīgu ieguldījumu pasaules civilizācijas attīstībā. Stājušies spēkā likumi par izglītību, par fizisko kultūru un sportu, kā arī prezidenta dekrēti, kuru mērķis ir attīstīt muzejus, bibliotēkas un citas kultūras iestādes. Tas paver jaunatnei plašas iespējas apgūt visas cilvēces mūsdienu zinātnes un kultūras sasniegumus. Atklātums, humānisms, laba attieksme pret tuviem un tāliem kaimiņiem - tas viss atbilst Uzbekistānas tautu tradīcijām. Mūsu valsts ar savu noteicošo ģeopolitisko lomu Centrālāzijas reģionā, neatkarīgo ārpolitiku, miermīlīgajām iniciatīvām, kas vērstas uz konfliktu noregulēšanu, miera nostiprināšanu, drošību un tautu sadarbību, ir iemantojusi lielu un nemitīgi pieaugošu autoritāti un ietekmi pasaules asociācijā. Uzbekistāna uztur oficiālas diplomātiskās attiecības ar 120 pasaules valstīm, uz pilntiesīgiem pamatiem ietilpst visu pašu autoritatīvāko un ietekmīgāko starptautisko organizāciju sastāvā, republikā ir akreditētas 88 valstu pārstāvniecības, tiek rīkoti plaši starptautiski pasākumi visaugstākajā līmenī, kuri pozitīvi ietekmē notikumu gaitu pasaulē. Pie daudzpusīgā darba, kura mērķis ir panākt republikas integrēšanos pasaules asociācijā, kā svarīga tā sastāvdaļa pieder starptautisko konvenciju un nolīgumu ratifikācija vai Uzbekistānas pievienošanās tām. Parlaments jau pieņēmis aptuveni 150 šādu aktu, un tāpēc mūsu likumi rod apstiprinājumu ar pasaules pieredzei atbilstošām praktiskajām normām. Tuvākajā laikā būs daudz jāpaveic, it īpaši attiecībā uz mūsu valsts pievienošanos pasaules standartiem cilvēka tiesību un brīvību jomā. Mūsu tālākās attīstības galvenie vektori pašreizējā posmā ir demokrātisko reformu padziļināšana, politiskās sistēmas un tiesu sistēmas pilnveidošana un liberalizācija, pilsoņu tiesību un brīvību garantiju nostiprināšana. Šobrīd republikā tiek veikts enerģisks un daudzveidīgs darbs, gan lai radītu jaunus politiskos un sabiedriskos institūtus, gan lai reformētu jau esošos institūtus, dotu tiem jaunu, mūsdienu prasībām atbilstošu saturu. Ir jāveic liels darbs, lai izveidotu institucionālas struktūras, kas nodrošina monitoringu un kontroli cilvēktiesību ievērošanas jomā. Runa ir par Nacionālo cilvēktiesību centru, kas nesen nodibināts ar prezidenta dekrētu, par tādu struktūru izveidošanu kā Sabiedriskās domas institūts un Spēkā esošo likumu monitoringa institūts, kas darbojas Uzbekistānas Republikas parlamenta paspārnē. Republikā ir izvirzīts un jau tiek īstenots uzdevums palielināt nevalstisko sabiedrisko struktūru lomu un aktivitāti. Pie šādām struktūrām vispirms pieder politiskās partijas un citas sabiedriskās apvienības. Runa būtībā ir par veselīgu, konstruktīvu opozīciju, kurai sabiedrības dzīvē ir jāpilda interešu balansētājas, sabiedriskā līdzsvara saglabātājas jeb, kā pie mums pieņemts teikt, "taisnīguma svaru" loma. Ir jāveic svarīgi pasākumi, arī likumdošanas pasākumi, lai palielinātu preses un masu saziņas līdzekļu lomu valsts un sabiedrības dzīves demokratizācijas procesos un cilvēka tiesību aizsardzībā. Šai nolūkā tagad tiek izstrādāti likumprojekti par informācijas iegūšanas garantijām un brīvu piekļūšanu informācijai, par žurnālistu profesionālās darbības aizsardzību. Ir izvirzīts uzdevums kardināli padziļināt tiesu reformu un demokratizēt visu tiesu un tiesībaizsardzības institūciju sistēmu, lai tiesa tuvākajā laikā kļūtu par cilvēka tiesības un intereses efektīvi sargājošu institūciju. Ir paredzēts veikt vērienīgus pasākumus pilsoņu juridiskās apkalpošanas un tiesiskās kultūras radikālai uzlabošanai. Izskatīšanai tuvākajā sesijā iesniegti likumprojekti par advokatūru un par notariātu, tiek izstrādāti citi likumprojekti. Viss mūsu parlamenta likumdošanas darbs balstās uz ciešu sadarbību ar starptautiskajām organizācijām un aizvien plašākiem sakariem ar draudzīgajām valstīm. Regulāri notiek kopīgi semināri un konferences, kurās pārstāvēti ANO, Pasaules banka, K. Adenauera fonds un citi. Uzbekistānas parlamentārieši sistemātiski tiekas ar daudzu pasaules valstu vadītājiem, parlamentu locekļiem un vēstniecībām. Mēs esam pārliecināti, ka Uzbekistānas parlamenta delegācijas tagadējā vizīte Latvijas Republikā un šīsdienas tikšanās dos jaunu impulsu mūsu valstu draudzības un sadarbības tālākai padziļināšanai un attīstīšanai. Atļaujiet vēlreiz apliecināt pateicību par doto iespēju teikt runu šādā reprezentablā auditorijā un pateikties par uzmanību. Paldies! (Aplausi.)".
- 1996_11_28-seq2 language "lv".
- 1996_11_28-seq2 speaker Erkins_Halilovs.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q822919.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q211.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q649.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q2660080.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q193089.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q39731.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q159.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q8436.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q2167704.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q12360039.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q884.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q7809.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q265.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q60106.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q269.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q16363909.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q2492.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q151040.
- 1996_11_28-seq2 mentions Q57558.