Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1996_10_24-seq543> ?p ?o. }
Showing items 1 to 20 of
20
with 100 items per page.
- 1996_10_24-seq543 type Speech.
- 1996_10_24-seq543 number "543".
- 1996_10_24-seq543 date "1996-10-24".
- 1996_10_24-seq543 isPartOf 1996_10_24.
- 1996_10_24-seq543 spokenAs 29.
- 1996_10_24-seq543 spokenText "Godājamais priekšsēdētāj! Godājamie kolēģi! Valdošā Šķēles valdība, to veidojošā koalīcija ir sagatavojusi šos grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" faktiski ar vienu mērķi - rast līdzekļus, kā kaut kādā veidā īstenot to, ko viņi te sola, - bezdeficīta budžetu. Daudzie grozījumi būtībā nosaka to, ka nodokļu ieņēmumu palielinājums 18 miljonu latu apjomā pamatā veidojas, atceļot nodokļa atvieglojumus par apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem un iekasējot ienākuma nodokli no tā saucamo jauno pensionāru pensijām, ja tie aizgājuši pensijā pēc 1996. gada 1. janvāra un ja to pensijas ir lielākas par 60 latiem. Šis likuma grozījums uzskatāmi rāda Šķēles valdošās koalīcijas darbības cinisko un arī populistisko raksturu. Droši vien jebkurš loģiski domājošs cilvēks saprot, ka no Šķēles un citu valstsvīru puses būtu vienkārši muļķīgi bez vajadzības tracināt cilvēkus, uzreiz paziņojot, ka ar ienākuma nodokli tiks apliktas visas pensijas. Tāpēc tagad viņi paziņo, ka apliks tās, kuras ir lielākas par 60 latiem. Jo ir jau skaidrs, ka tuvāko gadu laikā cilvēkiem, kas pensionējušies līdz 1996. gada 1. janvārim, pensijas būs mazākas par 60 latiem. Ne velti tagad pensiju palielinājums, ko te mēģina plaši reklamēt, īstenībā ir tikai 1,20 lati. Savukārt tad, ja šīs pensijas patiešām kādreiz arī pārsniegs 60 latus, tad nebūs ne mazāko problēmu, lai Šķēle paziņotu, ka vieni pensionāri jau nedrīkst būt labāki par citiem, tāpēc no visiem pensionāriem nodokļi ir jāiekasē vienādi. Nebūs ne mazāko problēmu viena vai divu mēnešu laikā, varbūt pāris nedēļu laikā pieņemt vēl kādus likuma grozījumus, kuru rezultātā ienākuma nodoklis tiks iekasēts no visām pensijām. Šodien, lai neciestu Šķēles un valdošo partiju politiskais reitings, var nesodīti, brīvi pasludināt: "Pensionāri, neuztraucieties, no jūsu pensijām nodokļi tagad iekasēti netiks!" Īstenībā tas ir tikai pagaidām. Īstenībā Šķēle soli pa solim virzās uz to, lai visas pensijas kā tādas apliktu ar nodokli. Tas ir patiesais mērķis. Kas notiks ar cilvēkiem, cik cilvēku dosies pašnāvībā šīs prettautiskās politikas dēļ - par to neviens nedomā. Nav šaubu, ka šie grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" būtībā nozīmē tikai vienu - vēl vairāk pasliktināsies dzīves apstākļi tiem cilvēkiem, kam jau tā šodien klājas grūti. Proti, kam tad ir visgrūtāk? Daudzbērnu ģimenēm un pensionāriem! Acīmredzot mūsu valsts valdošo partiju politiķiem, valstsvīriem liekas, ka cilvēku pacietības rezerves nav izsmeļamas, ka neviens neprotestēs. Neviens nedomā par tām sekām, kas būs. Tiesa, tagad mēs dzirdam, ka arī atsevišķi valdošās koalīcijas partiju politiķi, pat šo partiju vadītāji sāk izteikties, ka saprot to, ka šādus Šķēles iecerētus antisociālus likuma grozījumus pieņemt nedrīkst. Es ceru, ka šo attiecīgo frakciju deputāti to šodien apliecinās arī balsojumā. Ne reizi vien esmu minējis šeit, Saeimā, skaitļus par to, kāda ir situācija mūsu valstī. Un atkārtošu tos vēlreiz. Vairākums cilvēku Latvijā dzīvo zem nabadzības sliekšņa. Arodbiedrību aprēķinātais iztikas minimums oktobrī vienam iedzīvotājam bija 91,05 lati, krīzes iztikas minimums - 55,73 lati. Tātad, lai nodrošinātu ikdienai nepieciešamo, katram cilvēkam mēnesī vajadzīgi apmēram 100 lati, taču patiesībā aina ir katastrofāla. Apmēram 441 000 pensionāru vidējais pensijas apmērs ir 38,9 lati. Un vēl 4,3 tūkstošiem pensionāru vidējā pensija ir 50 latu. Ir redzams, ka pensijas ir mazākas pat par krīzes iztikas minimumu, un ir patiesi jāapbrīno, ka šādos apstākļos, kad tiešām cilvēku dzīves apstākļi ir katastrofāli, vēl spēj izdzīvot jau tā daudz cietušie vecie cilvēki, represētie, kas savu mūža nogali ir spiesti dzīvot pilnīgā nabadzībā, un tas skaitās, ka viņi dzīvo neatkarīgā Latvijas valstī, ko viņi tik ļoti ir gaidījuši un uz ko cerējuši. Valsts Statistikas komitejas dati arī rāda, ka, jo vairāk ģimenē ir bērnu, jo mazāk ir ienākumu uz katru ģimenes locekli. Tāpēc frakcija "Latvijai" uzskata, ka nedrīkst atcelt ienākuma nodokļa atvieglojumus par apgādībā esošiem ģimenes locekļiem. Nesen tika informēts, ka pašlaik 15 000 skolas vecuma bērnu neapmeklē skolu. Un tas ir nabadzības dēļ. Vai mūsu valdība ir iecerējusi veidot Latviju par analfabētu un noziedznieku zemi? Protams, var jau tā darīt un domāt, ka tas varbūt pat ir labi, jo ar tumšu un neizglītotu tautu varēs vieglāk manipulēt. Tā piekritīs varbūt visam, ko tai mēģinās iestāstīt. Taču nav saprotams vienīgi tas, kā šāda politika saskan ar valdošo partiju tik dāsni dāļātajiem solījumiem par rūpēm tautas labā, par centieniem uzlabot cilvēku dzīves apstākļus, panākt tiem gaišu un saulainu dzīvi neatkarīgā Latvijā. Tas ir jautājums, uz kuru būtu jāatbild tagad visām valdošajā koalīcijā esošajām frakcijām. Tiesa, Budžeta un finansu (nodokļu) komisija savā variantā iesaka saglabāt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atlaides par apgādībā esošajām personām, vienlaikus samazinot neapliekamo minimumu līdz 20-21 latam. Tādējādi tik un tā samazināsies ienākumi cilvēkiem bez bērniem. Frakcija "Latvijai" kategoriski noraida arī Šķēles valdības politiku, kas vērsta uz priekšrocību radīšanu ļoti bagātiem cilvēkiem. Ienākuma nodokļa pamatlikme ir 25%, bet ienākumiem virs 60 000 latu gadā ir tikai 10%. Vai pasaulē maz ir zināms precedents šādai nodokļu samazināšanai, tam, ka bagātajiem tiek radītas ienākuma nodokļa atlaides? Šeit Kārlis Čerāns jau runāja par civilizēto valstu praksi, kas ir pilnīgi pretēja, un runāja par citu ceļu, kurš mums Latvijā būtu jāiet. Bet vai šos argumentus sadzirdēja zālē sēdošie valdošās koalīcijas pārstāvji? Ir skaidrs tas, ka faktiski atkal uz nabadzīgo cilvēku rēķina tiek darīts viss plaši reklamētais, kas saistīts ar bezdeficīta budžeta veidošanu. Tāpat es domāju, ka valdība atkal atbalsta tikai lielkapitālu, paredzot, ka sociālajai apdrošināšanai pakļautā gada ienākumu maksimālā robeža būs 12 000 latu gadā jeb 1000 latu mēnesī. Līdz ar to var prognozēt, ka 1997. gadā sociālā nodokļa ieņēmumi samazināsies par 6,8 miljoniem latu jeb par 1,8%. Nākošais. Frakcija "Latvijai" kategoriski noraida šīs ciniskās Šķēles valdības koalīcijas nostādnes. Mums nav pieņemama šāda Šķēles vadītās valdības politika, ka savas problēmas, savas valdības imidža problēmas, tiek risinātas uz nabadzīgo cilvēku rēķina. Šis plaši reklamētais bezdeficīta budžets tādā veidā, kādu šobrīd piedāvā valdošā koalīcija, tikai vēl vairāk pasliktinās cilvēku dzīvi un radīs tiem jaunas papildu grūtības. Un par to liecina visi šie grozījumi, ko tagad valdošā koalīcija mēģina pieņemt sociālās likumdošanas jomā, arī šodien izskatāmais jautājums ir viens no tiem. Tiesa, bezdeficīta budžets atbilst valdošo partiju politiķu un valstsvīru interesēm, jo nav dzirdēts un nav redzams, ka kāds no valdošās koalīcijas mēģinātu šo bezdeficīta budžetu sasniegt citā ceļā, tas ir, samazinot algas ministriem, neskaitāmos komandējumus un reprezentācijas izdevumus. Es šeit, analizējot aizsardzības budžeta projektu, minēju šo skaitli. Atkārtošu viņu vēlreiz, to, ka nākošajā gadā Aizsardzības ministrija vien 390 000 latu ir iecerējusi ārzemju komandējumiem. Un vai tad vēl var runāt par bezdeficīta budžetu! Tieši pretēji! Mēs redzam, ka katru dienu tiek remontēti aizvien jauni un jauni kabineti, tiek pirktas jaunas un modernas mēbeles, iegādātas jaunas automašīnas, sākot ar Prezidentu un beidzot ar valdību. Arvien plašāk tiek izmantoti neskaitāmo miesassargu pakalpojumi. Tas ļoti uzskatāmi rāda mūsu valsts politiskā režīma dubultmorāli. Viss tiek darīts uz jau tā trūcīgās tautas rēķina. Vēl viens piemērs par šo dubultmorāli, dubultstandartiem, kas ir gan valdošajai koalīcijai, gan Šķēlem, gan Guntim Ulmanim - mūsu Valsts prezidentam. Atcerēsimies, ka laikā, kad no jauna ievēlētais mūsu Valsts prezidents Guntis Ulmanis rīkoja plašas un izšķērdīgas inaugurācijas svinības Rīgas pilī vairāk nekā 700 prominentiem viesiem, kas pārstāv tā saukto politisko un biznesa eliti Latvijā, naudas trūkuma dēļ tika atslēgta karstā ūdens padeve Rīgas Dzemdību namam. Šķiet lieki paskaidrot, cik svarīgi ir nodrošināt vismaz elementārus sanitāri higiēniskos apstākļus sievietēm dzemdību laikā un cik būtiski tas ietekmē jaundzimušo veselību. Bet mūsu Valsts prezidentam tas liekas mazāk svarīgi par paša inaugurācijas balli, par iespēju demonstrēt savu izšķērdīgo dzīvesveidu. Lūk, šāda dubultmorāle ir atkal šeit, veidojot šo bezdeficīta budžetu, kad valdošās koalīcijas tēriņiem nauda tiek vēl palielināta, tā netiek žēlota un kad ņem šo naudu uz trūcīgo cilvēku rēķina! Valsts, kura neciena izglītību, nesaredz savu nākotni bērnos, neciena vecos cilvēkus, nav pelnījusi iedzīvotāju cieņu un atbalstu. Tai nav lemta tālāka izaugsme. Un valstij pirmām kārtām ir jābūt stiprai iekšēji - ar tautas izglītības un veselības līmeni, ar sakārtotu sociālo politiku, ar politiķu un ierēdņu morāli, ar tautu vienojošu ideju. Tikai tad Latvija kļūs par patiesi neatkarīgu un plaukstošu valsti. Tāpēc frakcija "Latvijai" pieprasa valdībai un valdošajām partijām - "Latvijas ceļam", Demokrātiskajai partijai Saimnieks, "Tēvzemei un Brīvībai", LNNK, Latvijas Zemnieku savienībai, Latvijas Kristīgo demokrātu savienībai, Latvijas Vienības partijai - atteikties no prettautiskajiem nodomiem aplikt pensijas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un likvidēt nodokļu atvieglojumus par apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem. Es aicinu balsot pret likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" pieņemšanu pirmajā lasījumā.".
- 1996_10_24-seq543 language "lv".
- 1996_10_24-seq543 speaker Odisejs_Kostanda-1963.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q822919.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q211.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q2660080.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q8436.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q4294480.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q1807079.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q3899540.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q1474484.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q2021893.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q60106.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q3896841.
- 1996_10_24-seq543 mentions Q29552.